Raskausdiabetes

Raskausdiabetekseen sairastuvilla äideillä raskausdiabetes ilmaantuu yleensä jo ensimmäisen raskauden aikana. Diagnosoidun raskausdiabeteksen hoidossa veren glukoosipitoisuuden omaseuranta ja ravitsemushoito ovat keskeisessä roolissa.

Raskausdiabetekseen sairastuvilla äideillä raskausdiabetes ilmaantuu yleensä jo ensimmäisen raskauden aikana. Diagnosoidun raskausdiabeteksen hoidossa veren glukoosipitoisuuden omaseuranta ja ravitsemushoito ovat keskeisessä roolissa, tarvittaessa aloitetaan myös lääkitys. Ravitsemushoidon avulla voidaan ehkäistä raskausdiabeteksen uusiutumista myöhemmissä raskauksissa sekä äidin sairastumista diabetekseen.

Sairastumisen ennaltaehkäisemiseksi terveellisiin elintapoihin on syytä panostaa: painonhallinta, säännöllinen liikunta ja terveellinen ruokavalio ovat tärkeitä raskausdiabeteksen ehkäisyssä, lisäksi ne tukevat odottavan äidin hyvinvointia.

Yleiset suositukset raskausajan painonnousulle

Suositukset raskausajan painonnousulle vaihtelevat äidin raskautta edeltävän painoindeksin (BMI) perusteella:

• alipainoinen, painoindeksi < 18,5 : 12,5-18,0 kg

• normaalipainoinen, painoindeksi 18,5-24,9: 11,5-16,0 kg

• ylipainoinen, painoindeksi 25,0-29,9: 7,0-11,0 kg

• lihava, painoindeksi > 30,0: 5,0-9,0 kg

Ruokavalion periaatteet

Raskausdiabeteksen ravitsemushoidon tavoitteena on turvata äidin riittävä energian ja ravintoaineiden saanti. Hoidolla pyritään pitämään verensokeri tasaisena ja vähentämään insuliinihoidon tarvetta. Hyvällä ravitsemushoidolla voidaan ehkäistä äidin liiallista painonnousua raskauden aikana sekä sikiön liikakasvua.

Ruokavaliohoito pohjautuu raskausajan ravitsemussuosituksiin sekä diabeetikon ravitsemussuosituksiin. Ravitsemushoidossa korostuu säännöllisen ateriarytmin merkitys. Päivään tulisi kuulua vähintään neljä ateriaa (aamiainen, lounas, päivällinen ja iltapala). Tarvittaessa voi nauttia myös 1–2 välipalaa, esimerkiksi liikuntaharrastusten yhteydessä.

Vinkkejä raskausdiabeetikon ruokavalintoihin:

Hiilihydraattien valinnassa tulee kiinnittää huomiota laatuun

Kannattaa suosia runsaskuituisia hiilihydraatteja (kuitua vähintään 6-10 %)Vältä vähäkuituisia, puhdistettuja viljatuotteita (sokeri, vähäkuituinen vilja, leivonnaiset)Kuitua olisi hyvä saada vähintään 30 g vuorokaudessa. Tähän määrään pääsee syömällä päivittäin kasviksia, hedelmiä ja marjoja yhteensä vähintään 500 g ja valitsemalla runsaskuituisia viljavalmisteita.

Rasvan laatu ruokavaliossa

Pehmeän rasvan suosiminen parantaa elimistön sokeritasapainoa ja takaa välttämättömien rasvahappojen saannin.

Vinkkejä ruokavalion rasvan laadun parantamiseksi:

• Salaatissa kannattaa käyttää öljypohjaista salaattikastiketta

• Ruoanvalmistuksessa tulee suosia kasviöljyä sisältävää rasvaa

• Rasvaista kalaa olisi hyvä syödä vähintään kaksi kertaa viikossa, huomioiden raskaudenaikaiset rajoitukset kalan syöntiin liittyen

• Päivittäin on hyvä syödä pieni määrä (2 rkl) manteleita, pähkinöitä tai siemeniä.

• Kovan eläinrasvan saannin rajoittamiseksi maitotuotteet ja eläinkunnan tuotteet tulee valita mahdollisimman vähärasvaisina.

Riittävä proteiinin saanti

Monipuolisesta perusruokavaliosta, johon kuuluu lihaa, kalaa, munaa että maitotuotteita, saa yleensä vaivatta suositellun määrän proteiinia. Riittävä proteiinin saanti on mahdollista myös ruokavaliosta, johon ei kuulu punaista lihaa. Kasvissyöjien kannattaa varmistaa ruokavalion riittävä proteiininmäärä neuvolakäynnillä.

Liikunta

Liikunnalla voi olla hyviä vaikutuksia raskausdiabeteksen omahoidossa. Maltillinen liikunnan harrastaminen on turvallista myös raskauden aikana, mikäli äiti on hyvävointinen eikä esteitä liikkumiselle ole. Esimerkiksi kävely, uinti ja kevyt kuntosaliharjoittelu ovat monelle mieluisia lajeja raskauden aikana.

Raskaus vaikuttaa liikkumiseen siinä vaiheessa, kun vatsa on selvästi kasvanut ja tietyt urheilu- ja liikuntamuodot alkavat tuntua hankalilta. Tämä tapahtuu useimmilla raskauden puolivälin jälkeen. Vatsalla makuuta kannattaa välttää, koska silloin kohtu joutuu puristukseen. Selällä maaten tehtävät liikkeet voivat 16. raskausviikon jälkeen aiheuttaa pahoinvointia, koska kohtu painaa sydämeen palaavia suuria verisuonia.

Lue lisää raskausdiabeteksesta Raskausdiabeteksen Käypä Hoito -suosituksesta ›


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio Ammattilaiset -verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen (max 3 minuuttia) kyselyyn. Vastauksesi on tärkeä. Kiitos ajastasi jo etukäteen!

Osallistu Ei kiitos