Selkeät ja seurattavat tavoitteet painonpudotukseen

Painonpudotukselle on asetettava selvät tavoitteet ja johdonmukaisesti seurattavat välitavoitteet. Laihtuminen saattaa alkuun olla helppoa, mutta sitten tulee mutkia matkaan ja hyvä kehitys pysähtyy. Paino ei enää putoa, tai kilot alkavat kertyä takaisin. Motivaatio joutuu koville. Painonpudotuksen hyvä ja kannustava seuranta on tärkeää, jotta näin ei kävisi.

Painonpudotuksessa tulee pyrkiä pysyvään muutokseen, olipa tavoitteena sitten pieni tai todella merkittävä muutos. Jo 5-10 prosentin painonpudotuksella on todettu olevan selviä positiivisia terveysvaikutuksia. Suositeltu painonpudotusnopeus on rauhallinen, korkeintaan 0,5-1 kg viikossa. Silloin elimistö ehtii sopeutua uuteen painoon ja uudet ruokailutottumukset jäävät myös helpommin pysyviksi tavoiksi. Nopeasti laihdutettaessa paino lähtee helposti "kuurin" jälkeen nousuun, kun elimistö pyrkii pitämään kehon painon totutulla tasolla eikä uusia ruokailutottumuksia ole ehtinyt omaksua.

Painonpudotuksen tavoitteet on syytä kirjata selkeästi ylös

Painonpudotuksen tavoitteen voi määritellä suoraan tavoitepainona tai esimerkiksi prosentteina alkupainosta tai päättää tavoiteltava vyötärönympärys sentteinä. Usein tavoitepaino määritetään niin, että laskennallinen painoindeksi asettuu ns. normaalipainon rajoihin. Tärkeää on, että tavoite on selkeä, mielekäs ja helposti seurattava.  

Mikä on normaali paino ja BMI?

Yksi tapa määrittää ns. normaalipaino on laskea painoindeksi (BMI), jossa verrataan kehon painoa pituuteen. Painoindeksin laskukaava on kehon paino (kg) /pituus ² (m).

Normaali kehon painoindeksi on määritelty välille 18,5-24,9. Kun painoindeksi ylittää arvon 25, kasvaa monien sairauksien, kuten diabeteksen ja korkean verenpaineen riski.

Normaalipainon vaihteluväli on laaja, noin 20 kg. Sen rajoihin mahtuvat sekä miehet että naiset ja monenlaiset ruumiinrakenteet. Painoindeksi kuvastaa kehon rasvapitoisuutta melko hyvin, mutta siihen liittyy myös useita virhelähteitä.  Painoindeksiä ei sellaisenaan voi käyttää lasten, vanhusten, lyhytkasvuisten tai erityisen pitkien henkilöiden kehon sopusuhtaisuuden arviointiin. Hyvin lihaksikkailla henkilöillä painoindeksi voi olla koholla ilman, että kehon rasvapitoisuus on lisääntynyt. Raskaana oleville painoindeksi ei sovi lainkaan.

Vyötärönympärys

Painoindeksi ei aina suoraan kerro rasvan määrästä tai sen jakaantumisesta kehossa. Joskus normaalipainoisellakin ihmisellä rasvaa voi kertyä vatsan ympärille. Tällöin vyötärön ympärys kertoo, onko painon pudottamiseen syytä vai ei.  ”Omenalihavuus” merkitsee suurentunutta sairauksien riskiä.  

Vyötärönympärys mitataan 1-2 cm navan yläpuolelta paljaalta iholta.Tavoiteltava vyötärönympärys on naisilla alle 80 cm ja miehillä alle 94 cm.

 

 

Seuratkaa yhdessä painonpudottajan kehitystä ja miettikää ratkaisut ongelmakohtiin:

- Onko asiakkaasi saavuttanut tavoitteensa? Jos ongelmia on ollut, kannattaa miettiä mistä ne johtuvat. Ovatko tavoitteet olleet realistiset?

- Jo pienikin painonpudotus lisää terveyttä. Varsinkin tavoitepainoon päästyä kannattaa painoa seurata, jottei se lähde nousemaan ylöspäin. Mahdollinen alkava painonnousu on helpompi saada haltuun heti kuin jo kertynyt usean kilon painonnousu.

- Painoaan pudottava sortuu usein syömään liikaa ja kokee epäonnistuneensa pahasti. Muista kertoa asiakkaalle, että pienet lipsahdukset eivät kaada painonhallintatavoitteita.

Hyvinvointia työikäisille -esitteessä on paljon asiaa ja vinkkejä painonhallintaan. Asiakkaille jaettavan esitteen voit tilata maksutta tätä kautta


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio Ammattilaiset -verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen (max 3 minuuttia) kyselyyn. Vastauksesi on tärkeä. Kiitos ajastasi jo etukäteen!

Osallistu Ei kiitos