Suojaravintoaineet

Suojaravintoaineita ovat vitamiinit ja kivennäisaineet. Vitamiinit ovat elintärkeitä ihmisen hyvinvoinnille. Vitamiinit on saatava ravinnosta, koska elimistö ei itse pysty muodostamaan niitä. Myös riittävä kivennäisaineiden saanti on tärkeää ja osa kivennäisaineista on ihmiselle elintärkeitä.

Säännöllinen liikunta ja kilpaurheilu lisäävät suojaravintoaineiden tarvetta useista syistä:

  1. Harjoittelu lisää energia-aineenvaihdunnassa tarvittavien entsyymien määrää, jolloin entsyymien toimintaa sääteleviä vitamiineja tarvitaan enemmän.Runsas hikoilu lisää kivennäisaineiden eritystä.
     
  2. Joidenkin suojaravintoaineiden eritys virtsaan ja ulosteisiin saattaa myös lisääntyä.
     
  3. Liikunnan aiheuttamiin vapaiden radikaalien torjumiseen tarvitaan hapettumista estäviä yhdisteitä kuten vitamiineja.

Suojaravintoaineiden kliiniset puutokset heikentävät merkittävästi suorituskykyä. Sen sijaan tutkimusnäyttö lievempien suojaravintoaineiden puutosten merkityksestä suorituskyvyn, palautumisen ja sairastumisriskin kannalta on toistaiseksi epäselvä. Ravitsemussuosituksissa ravintoaineille asetetut turvamarginaalit riittävät todennäköisesti suurimmalle osalle aktiivikuntoilijoita ja urheilijoita.

Ruokavalinnat ratkaisevat

Kun ruokavalio on koostettu monipuolisesti ja tasapainoisesti ja energian saanti on riittävää, myös runsaasti liikkuvien suojaravintoaineiden saanti kattaa lisääntyneen tarpeen. Ruokavalinnoissa on suositeltavaa valita mahdollisimman paljon ravintoainetiheitä ruoka-aineita. Tunnusmerkkejä runsaasti suojaravintoaineita sisältävästä ruokavaliosta ovat runsas kasvisten, hedelmien ja marjojen käyttö, täysjyväviljan suosiminen sekä kohtuullinen runsaasti sokeria ja rasvaa sisältävien välipalojen ja jälkiruokien nauttiminen.