Suosituksia ikäkausittain 0-4kk

Äidinmaito on parasta ravintoa vastasyntyneelle. Imetyksen avulla vauvalle on aina tarjolla helposti sulava, tuore, edullinen ja sopivan lämpöinen ateria. Äidinmaidosta vauva saa ensimmäisen puolen vuoden ajan kaikki tarvitsemansa ravintoaineet D-vitamiinia lukuun ottamatta. Äidinmaidon merkitys vauvalle ei ole pelkästään toimia ravintona, vaan imetyksen ansiosta vauva saa äidiltään myös läheisyyttä, lämpöä ja yhteistä aikaa.

Äidinmaito on ainutlaatuista ruokaa, joka on juuri pienelle ihmislapselle sopivaa. Äidinmaidon koostumukseen vaikuttaa mm. imetyksen kesto ja vuorokauden aika. Myös imettävän äidin ruokavaliolla on merkitystä äidinmaidon koostumuksen kannalta. Tärkein äidinmaidon hiilihydraatti on laktoosi, josta lapsi saa energiaa. Suuri laktoosipitoisuus lisää lapsen ulosteen happamuutta ja suosii hyvien suolistobakteerien kasvua. Äidinmaidon laktoosi pitää lapsen ulosteen pehmeänä ja rintaruokituilla lapsilla esiintyy vain harvoin ummetusta.

Proteiinin määrä ja laatu ovat äidinmaidossa vastasyntyneelle ihanteellisia. Kokonaisproteiinipitoisuus äidinmaidossa on lehmänmaitoa pienempi, mikä on hyvä asia, sillä imeväisiässä proteiinin saannin on hyvä olla maltillista. Äidinmaidon proteiineista pääosa on vauvan suolistossa helposti sulavaa heraproteiinia. Imetyksen alkuvaiheessa äidinmaidon proteiinipitoisuus on korkeimmillaan ja sen proteiinipitoisuus laskee imetyksen jatkuessa pidempään.

Rasvaa äidinmaidossa on runsaasti, keskimäärin 4 %. Vauva saakin yli 50 % päivittäisestä energiansaannistaan rasvasta. Imetyskerran alkupuolella rintamaito sisältää usein niukasti rasvaa, mutta imetyskerran loppupuolella rasvapitoisuus voi olla jo huomattavan korkea. Äidinmaito sisältää lapsen aivojen ja hermoston kehityksen kannalta tärkeitä pitkäketjuisia monityydyttymättömiä omega-3 ja omega-6 -rasvahappoja (dokosaheksaeenihappoa=DHA ja arakidonihappoa=ARA). Vastasyntyneellä näiden rasvahappojen muodostuminen elimistössä on vielä puutteellista, joten niiden saaminen maidosta on tärkeää. Äidinmaidon omega-3 ja omega-6 -rasvahappopitoisuuteen vaikuttaa äidin ruokavalio, erityisesti kala-aterioiden määrä. Äidin tuleekin kiinnittää ruokavaliossaan huomiota riittävään pehmeän rasvan saantiin, eli käyttää säännöllisesti kasviöljyjä, pähkinöitä sekä rasvaista kalaa.