Sydänterveys

Tavallinen monipuolinen suositusten mukainen ruoka on myös sydänterveellistä. Ruokavaliossa arjen laadukkaat valinnat ovat tärkein kulmakivi. Riittävästi pehmeitä rasvoja, vähempi suolaiset tuotteet, vähärasvaiset  tai rasvattomat maitotuotteet sekä runsaskuituiset viljatuotteet. Sydänmerkki nopeuttaa ja helpottaa sopivien tuotteiden valintaa.

RAVITSEMUS-VALIO.FI

Hyvä rasva, mitä se on?  

Rasvaa valitessa on tärkeintä sen laatu, ei niinkään määrä. Päivittäisen ruokavalion tulisi sisältää kaiken ikäisillä riittävästi pehmeitä hyviä rasvoja. Välttämättömät rasvahapot tulee saada ravinnosta, koska niitä ei pystytä muodostamaan elimistössä.

Lue lisää tärkeistä hyvistä rasvoista >

RAVITSEMUS-VALIO.FI

Mitä suola on ja paljonko suolaa saisi syödä?

Mitä tavallinen ruokasuola on ja miten se eroaa muista suoloista? Miksi maidossakin on suolaa? Paljonko suomalaiset saavat suolaa ruokavaliostaan?

Lue tarkemmin suolan saannista ja suosituksista >
 

Mitä haittaa liiasta suolasta on terveydelle?

Natrium on ihmiselle välttämätön kivennäisaine, jota tarvitaan elimistössä mm. nestetasapainon ylläpitämiseen sekä hermoston ja lihasten toimintaan.Liiallisesti saatuna ruokasuolan sisältämällä natriumilla on kuitenkin monia terveyden kannalta haitallisia vaikutuksia. Lue suolan haitoista »

Sydänmerkki-tuotteet helpottavat valintaa

Sydänmerkki-tuotteet helpottavat valintaa

Tuotteessa oleva Sydänmerkki helpottaa ruokavalintojen tekemistä kaupassa. Merkki kertoo yhdellä vilkaisulla, että tuote on parempi valinta omassa tuoteryhmässään rasvan määrän, laadun sekä suolan ja sokerin määrän osalta. Tutustu tarkemmin tuoteryhmäkohtaisiin kriteereihin »

Omega-3 ja sydänterveys

Omega-3 ja sydänterveys

Ruokavaliosta tulee saada riittävästi välttämättömiä rasvahappoja, omega-6 sarjan linolihappoa ja omega-3 sarjan alfalinoleenihappoa. Omega-3 sarjan rasvahapot vaikuttavat sydänterveyteen usean eri mekanismin kautta. Lue tarkemmin omega-3 rasvahapoista »

Tutkimustietoa: Maitotuotteet ja sydän- ja verisuonitautiriski – onko rasvapitoisuudella merkitystä?

Maitotuotteilla on viimeaikaisissa tutkimuksissa todettu neutraali tai lievä suojaava vaikutus sydän- ja verisuonitautiriskin osalta. Mutta onko rasvapitoisuudella merkitystä? Viime vuosina julkaistuissa tutkimuksissa terveysvaikutuksia on todettu sekä vähä- että runsasrasvaisilla tuotteilla. Lue artikkeli »

Sydänterveys ja tutkimukset

Sydänterveys ja tutkimukset

Maidon ja maitotuotteiden yhteyttä sydänterveyteen on tutkittu paljon. Useissa tutkimuksissa maitotuotteiden käyttö on ollut yhteydessä alentuneeseen sydän- ja verisuonisairauksien riskiin tai tutkimuksissa ei ole havaittu yhteyttä riskiin tuotteiden rasvapitoisuudesta huolimatta. Tutustu tutkimustietoon sydänterveydestä »


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio Ammattilaiset -verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen (max 3 minuuttia) kyselyyn. Vastauksesi on tärkeä. Kiitos ajastasi jo etukäteen!

Osallistu Ei kiitos