Kuluttajia puhuttelee aitous ja luonnollisuus – Ruokatrendit, osa 4

Ruokatrendejä luotaavan artikkelisarjan viimeisessä osassa käsittelemme kuluttajien kaipuuta luonnollisiin tuotteisiin ja aidoiksi koettuihin asioihin. Ihmiset haluavat luottaa käyttämiinsä tuotteisiin ja tehdä itselleen sopivia valintoja. Ei siis ihme, että pienempien valmistajien tuotteet ja käsintehdyt perinteiset reseptit puhuttelevat.

Kuluttajat ovat yhä kiinnostuneempia luonnollisista raaka-aineista ja niiden alkuperästä. He eivät välttämättä noudata orjallisesti tiettyä ruokavaliota, vaan poimivat itselleen sopivia osia eri vaihtoehdoista. Epäterveelliseksi koetuille tuotteille haetaan terveellisempiä vaihtoehtoja ja koostetaan näistä itselle sopivin dieetti. Tähän trendiin liittyy vahvasti myös kiinnostus perinteisiin ruoanvalmistusprosesseihin, resepteihin ja käsintehtyihin tuotteisiin. Näihin kannattaa kiinnittää huomiota tuotteiden esillepanossa, myyntipakkauksissa, pakkausmerkinnöissä ja siinä kuinka kerrot tuotteista asiakkaille.

Rasva ei ole enää pahis

Samasta luonnonmukaisuuden kaipuusta kumpuava muutos suomalaisten ruokailutottumuksissa on ollut rasvaisempien tuotteiden suosion kasvu. Tämä trendi on ollut käynnissä jo jonkun aikaa ja näyttää jatkuvan edelleen. Iso tekijä trendin jatkumisessa on auktoriteetteja kohtaan koetun luottamuksen lasku. Tämä on johtanut siihen, että tietoa etsitään yhä enemmän internetistä, lehdistä, sukulaisilta ja ystäviltä. Näissä keskusteluissa rasvaa ei nähdä enää välttämistä vaativana asiana vaan luonnollisena osana ruokaa. Esimerkiksi mahdollisimman luonnonmukaisia tuotteita etsivät kuluttajat suosivat nykyisin voita ja kermaa keinotekoisiksi koettujen margariinien yms. tuotteiden sijaan.

Vaikka osa kuluttajista välttelee edelleen rasvoja, osa käyttää hyvinkin huoletta rasvoja, joita pitää terveellisempinä vaihtoehtoina. Tällaisia kuluttajia ovat mm. sokerin vähentäjät, jotka siirtyvät vähärasvaisista, paljon sokeria sisältävistä tuotteista rasvaisempiin tuotteisiin. Yksi esimerkki tästä on ketogeenistä ruokavalion suosion kasvu. Ketogeeninen ruokavalio tarkoittaa ruokavaliota, jossa rasvan määrä ruokavaliosta on merkittävästi proteiinia ja hiilihydraatteja suurempi.

Näin ihmiset ajattelevat

  • Alkuperä = turvallisuus + parempi laatu
  • Käsintehty = parempi maku + parempi laatu + terveellisempi
  • Luonnollisesti terveellinen, yksinkertaiset raaka-aineet

Kuluttajat päättävät mitä syövät

Yli vuosikymmenen jatkunut kulinaristinen tutkimusmatkailu, halu kokea uusia makuelämyksiä ja maistaa uusia raaka-aineita on tuonut suomalaiseen ruokakulttuuriin monia ennen näkemättömiä ruokia – ja ruokailutottumuksia.

Samalla kun vieraat keittiöt ovat tulleet tutummiksi, on perinteisiä suomalaisia makuja alettu yhdistelemään muualta tulleisiin makumaailmoihin. Hyviä esimerkkejä on vaikkapa erilaisten keittojen kera maistuvat leivät kreikkalaisilla mauilla ja amerikkalaisesta ruokakulttuurista ammentava ribs-leipä.

Perinteisille ruokavalioille on vaihtoehtoja

Lihansyönnin vähentämisestä on puhuttu paljon viime aikoina ja suuri osa ihmisistä on jo omaksunut fleksitarismin osaksi ruoanlaittoaan. Se tarkoittaa kasvisruokavalion osa-aikaista noudattamaista, ilman lihansyönnin paheksumista. Fleksaaminen antaakin jokaiselle mahdollisuuden rakentaa ruokavaliostaan juuri sellaisen kuin haluaa. Tällainen ”dieettishoppailu” on itseasiassa yksi tämän hetken suurimmista ruokatrendeistä.

Lihan entistä helpommat vaihtoehdot

Samalla kun lihan syönti vähenee, kaipaa osa kuluttajista edelleen tuttuja ruokia ja vaihtoehtoja niiden valmistamiseen. Onneksi lihan korvaaminen on entistä helpompaa uusien tuotteiden ansiosta. Tällaisia ovat mm. Valion MiFU® suikaleet ja jauhikset.

Kun maailma muuttuu, myös kuluttajien tottumukset muuttuvat. Tämä kannattaa nähdä ennen kaikkea mahdollisuutena, sillä kuten trendeistä havaitsemme, ihmiset rakastavat vaihtoehtoja ja vapautta valita.

Ole yhteydessä Valio Food Solutions myyntiin, jos haluat kuulla asiasta lisää ja tutustua herkullisiin ratkaisuihimme.