Siirry sisältöön

Hei, olen Aimo, hauska tukustua!

Tarinamme alkoi Valion ja Heinon Tukun kädenpuristuksesta vuonna 2021.  Syntyi Valio Aimo®, uuden ajan foodservice toimija. Olemme nyt aiempaa laaja-alaisempi ja parempi kumppani ruoka-alan ammattilaisille. Niille, joille laatu, asiakastarpeiden syvällinen ymmärtäminen ja toimitusvarmuus ovat avaintekijöitä.

Valio ja Aimo ovat kummatkin etunimiä. ”Aimo” tarkoittaa runsasta ja hyvää, toisaalta ”valio” ja ”aimo” myös mainiota ja laadukasta. Eipä ihme, että nimensä mukaisesti tuotevalikoimamme henkii runsautta ja laatua. Tuttu ja tykätty valikoima on laajentunut entisestään Valion tuotteilla, ja tukusta saa jatkossakin eri valmistajien tuotteita.

Palvelu on meille A ja O

Fine diningista kulmakuppilaan, Hangosta Nuorgamiin, avokadosta ateriakonseptiin. Asiakkaamme eivät ole samasta puusta veistettyjä, eikä yksi ratkaisu sovi kaikille. Ja onneksi on niin, sillä sen myötä pääsemme osaksi montaa uniikkia, kiehtovaa yritystarinaa. Samalla meistä on tullut mestareita ymmärtämään asiakkaidemme erilaiset tarpeet ja ratkaisemaan ne kekseliäästi.

Olemme myös tukkutoimijana omanlainen, sillä valmistajana meillä on vahva näppituntuma tuotekehitykseen, prosesseihin ja brändeihin. Jos valikoiman tuotteista ei löydy sopivaa, etsimme täydennystä tai kehitämme sinulle jotakin täysin omaa.

Menestystarinat syntyvät saman pöydän ääressä

Oma tarinamme kantaa tähän päivään yli sadan vuoden takaa. Tiedämme, että kokemus kasvattaa viisautta, mutta se ei välttämättä turvaa tulevaisuutta. Siksi sen lisäksi että jaamme tietoa, haluamme itse oppia joka päivä – ja ennen kaikkea kehittää uutta, yhdessä asiakkaittemme ja kumppaneittemme kanssa.

Löydät ideoita liiketoimintasi kehittämiseen verkkosivuiltamme ja Aimo-lehdestämme, sekä voit tutustua reseptiarkistomme maistuviin annoksiin. Vinkkaamme myös ajankohtaiset koulutustilaisuudet ja tapahtumat.

Aiomme olla asiantuntevin kumppani jatkossakin – ja joka päivä luottamuksesi arvoinen.

Vastuullinen Valio

Me Aimot olemme osa Valiota ja vastuullisuus on Valion yksi kantava voima ja arvo. Valiolaisina kerromme läpinäkyvästi toiminnastamme ja ponnistelemme vastuullisuuden eteen päivittäin.

Ruokaelämyksiä vuodesta 1899

Olemme valmistaneet maukkaimpia ruokaelämyksiä hyvän ruoan ammattilaisten kanssa jo yli sadan vuoden ajan. Näihin vuosiin on mahtunut monta merkkipaalua:

1899

Fritjof Heino käy tukkukauppaa Helsingissä. Hän myy lihaa Helsingin Kauppatorilla ja vuonna 1901 hän perustaa ensimmäisen myymälän.

1905

Valio perustetaan voinvientiliikkeeksi. Toiminta laajenee pian juustojen valmistukseen ja maitotuotteiden laadun kehittämiseen.

1917

Valio laboratorio avaa ovensa. Artturi Ilmari Virtanen aloittaa vuosikymmenen lopulla työt laboratoriossa, jonka johtajana hän tulisi toimimaan vuodesta 1921 vuoteen 1970.

1920-luku

Fritjof Heino myy tukkukauppansa ja useat liikkeensä Lihakauppiaiden Tukkuliike Oy:lle. Hänestä tulee yhtiön toimitusjohtaja ja osake-enemmistön haltija.

1930-luku

Heinon seuraava sukupolvi – Valio kehittää uutta. Lama kaataa Lihakauppiaiden Tukkuliikkeen, minkä jälkeen Heino jatkaa toimintaa omissa nimissään. Vuonna 1932 Helmi Heino ottaa ohjat käsiinsä yhdessä lastensa kanssa. Valio jatkaa tuotekehitystään ja esimerkiksi Valio Koskenlaskija® löytää tiensä suomalaisten pöytiin.

1940-luku

Pula-aikana suomalaisten tukena. Sota-aikana Valio keskittyy ensisijaisesti armeijan muonatarpeiden tyydyttämiseen, sitten kaupunkien kulutusmaidon saannin turvaamiseen. Heino toimii oikeudenmukaisesti ja jakaa vähäiset tavaransa asiakkaillensa tasapuolisesti. Vuonna 1945 Valion A. I. Virtanen palkitaan Suomen toistaiseksi ainoalla kemian Nobel-palkinnolla.

1950-luku

Valio Koekeittiö perustetaan. Valio aloittaa maitojauheen valmistuksen 1953 ja Valion edelleen toimiva koekeittiö perustetaan 1955 opastamaan sen käytössä. Piimän teollinen tuotanto aloitetaan ja tuoretuotteiden kysyntä nostaa päätään. Ilman kylmätiloja tuotteiden myyntiaika on kuitenkin hyvin lyhyt nykyiseen verrattuna.

1960-luku

Heino avaa pikatukun – Valio perustaa maitoteknologisen laboratorion. Heino perustaa Kyläsaareen pikatukun ja Konalaan valintamyymälän. Jääkaapit ovat tätä nykyä keittiöiden vakiokalustoa, joten Valio kehittää uusia tuotteita: jogurtteja, viilejä ja kahvikermaa.

1970-luku

Kevytmaitoa ja vähittäiskauppaa. Valio tuo markkinoille ensimmäisen kevytmaitonsa. Reseptit ja neuvonta saavat uutta merkitystä, kun kiinnostus kevyempään ja terveellisempään ruokaan kasvaa. Heinon Tukku Oy lanseerataan 1972 ja vähittäiskauppaketju perustetaan.

1980-luku

Toiminnan ydin selkeytyy. Heino luopuu vähittäiskauppatoiminnasta ja päättää keskittyä hotelli-, ravintola- ja catering-alan palveluun. Vuonna 1987 Vantaan Koivuhakaan perustetaan pikatukku. Valio tuo markkinoille Valio Oltermanni® juuston ja HYLA® tuotteet.

1990-luku

Sörnäisten pikatukku avataan. 1990-luvun lama on kova paikka kaikille toimijoille, ja yli puolet Helsingin ravintoloista lopettaa. Heino selviää lamasta. Sörnäisten pikatukku avataan 1990. Heino perustaa alkoholiosaston ja myy ensimmäiset alkoholijuomat vappuna 1995. Toimitustukkutoiminta siirtyy Espooseen, myös Turkuun perustetaan toimitustukku. Valiosta tulee osakeyhtiö vuonna 1992.

2000-luku

Kattava verkosto. Heinossa tapahtuu merkittäviä yhtiöjärjestelyjä ja toiminta laajenee Kuopioon, Ouluun ja Tampereelle. Vuonna 2001 Valio tuo markkinoille laktoosittoman maidon.

2010-luku

Kasvun tie jatkuu. Heinon toiminta kattaa koko Suomen ja Seinäjoelle avataan myyntikonttori. Valio keksii ValSa® maitosuolan, jonka ansiosta voidaan valmistaa tuotteita vähemmällä suolalla.

2020-luku

Menestystarinoita saman pöydän äärestä. Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) hyväksyy 30.6.2021 yrityskaupan, jossa Valio Oy hankkii Heinon Tukku Oy:n.

19.1.2022

Valio Aimo® syntyy ja matka uuden uuden ajan tukkukaupaksi alkaa.

Tule Valio Aimo asiakkaaksi

Menestystarinat syntyvät saman pöydän ääressä. Se tarkoittaa, että autamme asiakkaitamme rakentamaan omaa kasvuaan ja tarjoilemaan Suomen parasta ruokaa. Aiomme olla foodservice-alan asiantuntevin kumppani – ja joka päivä luottamuksesi arvoinen.


Kaksi kokkia seisomassa ammattikeittiössä ja kaatamassa kastiketta kasarista kattilaan.

Kumppanuudet

Yhteistyö ruoka-alan ammattilaisten kanssa on tärkeää. Edistämme suomalaista ruokakulttuuria ja sen vientiä maailmalle kilpailujen kautta. Valio Aimo® osaltaan kumppanina vahvistaa kotimaisen ravintola- ja ruokamaailman ammattitaitoa ja luotettavuutta.


Search