Brunbergin laktoosittomat maitosuklaapatukat valmistetaan Valio Eila® laktoosittomasta maitojauheesta

1871 perustettu Brunberg Oy on suomalainen, perinteikäs makeistehdas, jolla on vaativa mutta uskollinen asiakaskunta. Makeistehdas on erikoistunut valmistamaan korkealaatuista suklaata, toffeeta, lakritsaa ja hedelmämarmeladeja. Yritys on lisännyt valikoimaansa hiljattain laktoosittoman maitosuklaapatukan, joka on valmistettu Valio Eila® laktoosittomasta maitojauheesta. Valikoimasta löytyi jo ennestään sokeriton ja luonnollisesti laktoositon tummasta suklaasta valmistettu tuote.

Tuotantolinjojen valvonta on suuressa roolissa Brunbergin laktoosittomissa suklaissa. Valio Eila® laktoositon maitojauhe poistaa laktoosin pilaantumisen riskin ja helpottaa merkittävästi prosessia verrattuna tuotantoympäristöön, jossa käytetään myös tavallista maitojauhetta.

Koolla on väliä

Valio Eila® laktoositon maitojauhe tuli markkinoille Brunbergin näkökulmasta täsmälleen oikeaan aikaan. Ensimmäinen 50 g laktoositon suklaapatukka lanseerattiin joulukuussa 2007. Varsinainen läpimurto tapahtui, kun yritys esitteli 150 g patukan helmikuussa 2012. Suurempi koko osoittautui täysosumaksi suomalaisille kuluttajille. Brunbergin laktoositon suklaa kolminkertaisti myyntinsä vuonna 2012 ja kasvattaa osuuttaan edelleen siitäkin huolimatta, että markkinointi rajoittuu lähinnä lehdistötiedotteisiin ja sosiaaliseen mediaan.

“Olemme erittäin tyytyväisiä laktoosittomien suklaiden myynnin kasvuun ja siihen, kuinka nopeasti kuluttajat ovat ne kaupasta löytäneet. Tämän tyyppiselle tuotteelle on ollut selkeä tarve,” sanoo Brunbergin toimitusjohtaja Katarina Enholm.

Erikoisvähittäiskaupan muuttuvat kasvot

Useimmissa vähittäiskaupan liikkeissä on laaja valikoima laktoosittomia tuotteita ja suklaa on löytänyt paikkansa muiden joukossa. Sitä on jo saatavilla ympäri Suomea kaikissa isoissa vähittäiskaupan myymälöissä. Laktoositon suklaa hyötyy myös yleisemmästä ruokatottumusten muutoksesta, joka on tuonut aiemmin erikoisliikkeissä myydyt tuotteet tavallisiin marketteihin. Kuluttajat ovat myös valmiita maksamaan hyvästä laadusta korkeamman hinnan.

“Laktoositon suklaapatukka on tärkeä osa liiketoimintaamme. Saamastamme hyvästä palautteesta päätelleen samankaltaisille uutuustuotteille näyttäisi olevan kysyntää,” kertoo Katarina.