Jo 30-vuotta konditoria kulttuurin puolesta

Kahvilat ja niiden tarjoamat kahvileivät, pullat, wienerit ja muut herkut ovat pala kunkin maan omaa ruokaperinnettä ja leipurien taitoa – niin myös Suomessa. Valtakunnallinen Hyvä Konditoria -ketju onkin perustettu vuonna 1986 vaalimaan nimenomaan perinteistä konditoria- ja kahvilakulttuuria sekä käsityötaitoa maassamme. Ketjuun kuuluu 18 leipomoa, joilla on 63 toimipistettä eri puolilla Suomea. Hyvä konditoria -ketju juhlii 30-vuotista taivaltaan Hämeenlinnassa 14.-15.5.2016.

Sesonkikohtaisilla yhteiskampanjoilla vauhtia myyntiin

Hyvä konditoria –ketjun puheenjohtaja Heikko Kokko leipomo Laurellista kertoo kausituotteiden olevan merkittäviä lisämyynnin tuojia. Ketjussa onkin toteutettu esimerkiksi Kermapulla-kampanja, jolla saadaan laadukasta sesonkituotetta myytyä hiljaisempana ajankohtana. Edellisessä kampanjassa pyydettiin kahvilassa kävijöitä arvaamaan, kuinka monta kermapullaa ketjun leipomoissa valmistetaan viikkojen 2-8 aikana. Vastanneiden kesken arvottiin matkalahjakortti sekä leipomokohtaisia maistuvia pienempiä palkintoja. Kampanjan ilmeessä olivat mukana Valio voilla ja Valio kermalla –logot, jotka viestivät samalla laadukkaista raaka-aineista ja aidosta mausta. Juuri tästä syystä kermapulla onkin saanut hyvää palautetta: siinä käytetään voita, aitoa kermaa ja täytteenä mansikkahilloa tai mantelimassaa. Hyvien raaka-aineiden ansiosta tuote on myös menestynyt eri lehtien makutesteissä.

Raaka-aineet ovat laadun lähtökohta

Kun halutaan ylläpitää laadukasta valikoimaa leipomossa, nousee juuri raaka-aineen laatu merkittävään rooliin. Myös toimitusvarmuus ja tuotteiden helppokäyttöisyys sekä oikean kokoiset pakkausratkaisut ovat tärkeitä seikkoja. Kuluttajille halutaan tarjota makuelämyksiä ja nautintoja viihtyisässä ympäristössä, jolloin saatavuus, toimivuus ja luotettavuus ovat avainsanoja. Silloin leipomoissa voidaan keskittyä herkullisiin tuotteisiin – eli antaman asiakkaille sitä, mitä he odottavat.