Nina Metso
Markkinointipäällikkö
Nina pitää huolen Valio Aimo® brändistä ja vie trenditietoutta eteenpäin.
Välipalaistuminen on ollut jo pitkään kasvava ilmiö. Valio teki vitriinitutkimuksen*, koska halusi ymmärtää paremmin välipalatuotteiden ostajia, eri tarpeita ja valittavia tuotteita. Tavoitteena on rakentaa vitriinivalikoimasuositus, joka helpottaa tuotteiden valintaa ja tuo lisämyyntiä.
Valion vitriinitutkimuksesta* selvisi, että 60 prosenttia asiakkaista viipyi vitriinin edessä yli kaksi sekuntia. Yleisin aika pysähtyä hyllyn ääreen on viisi sekuntia. Tämä on siis se aika, jolloin asiakkaan voi hurmata ja saada lisämyyntiä. Yleisin käyttötilanne välipalan nauttimiseen on lisäenergian tarve aterioiden välillä. Useimmiten välipaloja ostetaan iltapäivällä.
Välipalan ostomotiivit voidaan jakaa kolmen otsikon alle tarpeen mukaan:
Tarve 1: Auttaa jaksamaan, antaa energiaa
Välipalat, joista saa proteiinipitoista täyttävää energiaa iltapäivään, kotimatkalle ja harrastuksiin ja ne auttava jaksamaan aterioiden välillä.
Tarve 2: Siirtää nälkää, ravitsee
Välipalat, jotka auttavat siirtämään nälkää ja janoa. Näitä välipaloja ostetaan eniten aamuisin ja keskipäivällä.
Tarve 3: Herkuttelu
Herkuttelu välipaloja nautitaan pitkin päivää, aamukahvin, lounaan ja iltapäiväkahvin yhteydessä.
Itse valmistetut välipalat erilaistavat vitriiniä, ja vaihtuvat välipalatuotteet piristävät myyntiä. Salaattien ja leipien lisäksi erilaiset jogurtti- ja rahka-annokset ovat suosittuja valintoja ja sopivat paikan päällä nautittavaksi tai mukaan otettavaksi. Raikkaita smoothieita, tuorepuuroja, jogurtteja ja rahkoja saa myös täysin valmiina, jolloin näyttävän vitriinin kokoaminen on entistäkin helpompaa ja nopeampaa.
Nuoriin naisiin painottuvassa kohderyhmässä puolet kiinnitti huomiota sokerin määrään. Nyt toivotaan yksittäispakattuja välipaloja. Grab and go -tyyppisiin annoksiin voi kerrostella esimerkiksi leipäjuustoa ja hedelmiä. Annoskuppeihin sopivat erinomaisesti esimerkiksi tapas-tyyppiset annokset vaikkapa oliiveista, juustoista ja leikkeleistä. Nämä soveltuvat mainiosti myös gluteenia tai hiilihydraatteja karttelevien välipaloiksi. Lisäenergian tarve iskee iltapäivällä.
Teettämämme tutkimus* tehtiin jo ennen pandemiaa. Korona kiihdytti entisestään ulos myytävien ja yksittäispakattujen tuotteiden kysyntää ja pandemia on myös korostanut vastustuskyvyn ja tasapainoisen elämän tärkeyttä. Ihmisten terveyskäsitys on hyvin pirstaloitunutta. Toisille terveellisyys tarkoittaa kotimaista, joillekin kasvipohjaista ruokaa, joillekin vähän sokeria, joillekin paljon proteiinia ja joillekin luomua. Kannattaa selvittää oman asiakaskuntaisi toiveet ja tarjota tuotteita kaikkiin tarpeisiin eri kellonaikoina.
*Valio toteutti vitriinitutkimuksen yhteistyössä Aistilan kanssa. Tutkimusdata kerättiin Sodexon ylläpitämän Flavoriatutkimusravintolan kahvilassa Turussa vuosina 2019 ja 2020. Havaintoja löydettiin analysoimalla myyntidataa, kyselytutkimuksilla (n=120) sekä analysoimalla asiakasvirtaa Vicar Analytics Audience Measurement -työkalulla.