D-vitamiini lasten ja aikuisten ravitsemuksessa

Pienten vauvojen vanhemmille D-vitamiinitipat ovat tuttu näky, kun taas useille leikki-ikäisille maistuvat pureskeltavat D-vitamiinitabletit. Kuinka paljon D-vitamiinilisää tarvitaan ja kuinka pitkään sitä tulisi antaa?

D-vitamiinia vauvasta vaariin

Vastasyntynyt vauva saa äidinmaidosta kaikkia tarvitsemiaan ravintoaineita D-vitamiinia lukuunottamatta. Vauvalle suositeltava päivittäinen D-vitamiinilisä on 10 µg (400 IU) kahden viikon iästä alkaen riippumatta siitä, mitä maitoa lapsi saa. Tarkista aina D-vitamiinivalmisteen pakkauksesta, kuinka monesta tipasta suositus täyttyy. Huom! D3-vitamiini toimii elimistössä tehokkaammin kuin D2-vitamiini.

Alkuun D-vitamiinitipat saattavat ärsyttää herkkävatsaisia vauvoja. Vitamiinilisän antamisen voi tällöin aloittaa yhdellä tipalla ja lisätä määrää vähitellen kunnes vauva saa päivittäin suositellun D-vitamiiniannoksen. 

Päivittäinen D-vitamiini suositus

D-vitamiinivalmisteen ympärivuotista käyttöä  suositellaan kaikille alle 18-vuotiaille lapsille, kuten myös raskaana oleville ja imettäville. Ikääntyneet hyötyvät myös ympärivuotisesta D-vitamiinivalmisteen käytöstä, sillä  D-vitamiinin muodostus iholla heikkenee ikääntymisen myötä. Aikuisille (18-60-vuotiaille) D-vitamiinilisä ei ole välttämätön. Nauttimalla päivittäin D-vitamiinilla täydennettyjä elintarvikkeita ja pari kertaa viikossa kalaa, on mahdollista saada vitamiinivarastoihin riittävästi täydennystä myös tavanomaisesta ruokavaliosta.

Mistä ruoka-aineista D-vitamiinia saa?

D-vitamiinia on luonnostaan vain harvoissa ruoissa (kala ja metsäsienet). Järvi- ja merikaloista valmistetut kalaruoat (lukuun ottamatta seitä ja tonnikalaa) sekä D-vitamiinilla täydennetyt maitovalmisteet ja mehut sekä rasvalevitteet ovatkin parhaita ruoasta saatavan D-vitamiinin lähteitä. Esimerkkejä Valion D-vitaminoitujen tuotteiden D-vitamiinipitoisuuksista: 

Valio Onni® vellit ja maitopohjaiset puurot 1,9 µg /100 g
Valio rasvaton maito 1 µg/100 g
Valio Plus™ rasvaton maito 2 µg/100 g
Valiojogurtti® 1 µg/100 g
Valio Gefilus® mehu 1 µg/100 g

Nestemäisten maitotuotteiden D-vitaminoinnin myötä maidon merkitys D-vitamiinin lähteenä on korostunut. Mitä nuoremmasta ikäryhmästä on kyse, siitä merkittävämpi osuus D-vitamiinista saadaan maitotuotteista. Nykyisin myös osaan mehuja lisätään D-vitamiinia. Ne sopivat hyvin täydentämään myös maitoallergisen lapsen D-vitamiinin saantia.

Mikä tekee D-vitamiinista niin tärkeän?

D-vitamiini edistää kalsiumin imeytymistä ja vahvistaa siten luustoa ja hampaita. Lievä D-vitamiinin puute haurastuttaa luukudosta ja vaikea puute aiheuttaa luuston pehmenemisen eli riisitaudin. Ikääntyneillä D-vitamiininpuute johtaa myös lihaskatoon, mikä heikentää tasapainoa ja altistaa kaatumisille. D-vitamiinin esiastetta syntyy auringon ultravioletti B -säteilyn vaikutuksesta iholla, mutta se ei riitä elimistön tarpeisiin pimeänä vuodenaikana (lokakuusta maaliskuuhun). Tumma iho ja peittävä vaatetus heikentävät entisestään D-vitamiinin muodostusta. Ravinnon D-vitamiinilla onkin kaikille Suomessa asuville suuri merkitys.

Voiko D-vitamiinia saada liikaa?

Auringonvalosta tulevaa D-vitamiinin yliannostusta ei tarvitse pelätä, sillä ihon D-vitamiinin tuotanto loppuu, kun sitä on riittävästi. Riski haitallisen suuriin saantimääriin on tavanomaisesta ruokavaliostakin erittäin pieni. Runsaasti D-vitaminoituja elintarvikkeita käytettäessä on toki syytä arvioida, onko D-vitamiinilisä enää aikuiselle tarpeen, mikäli on perinteisesti tottunut popsimaan vitamiinit purkista.
Koska D-vitamiini on rasvaliukoinen yhdiste, sen liikasaanti on haitallista. Lapset ovat huomattavasti herkempiä D-vitamiinin liikasaannille kuin aikuiset. Voimassa olevien suomalaisten ravitsemussuosituksien mukaan D-vitamiinin suurin hyväksyttävä päiväannos pitkäaikaiskäytössä on aikuisille 100 µg. Myös Euroopan turvallisuusviranomainen EFSA on vuonna 2012 antanut suositukset turvallisen saannin ylärajasta: 1-10 -vuotiaat lapset 50 µg/vrk ja aikuiset 100 µg/vrk. Nämä määrät eivät siis ole päivittäisiä saantisuosituksia, vaan turvallisen saannin ylärajoja, joita D-vitamiinin kokonaissaannin ei tulisi ylittää (ruoasta saatava D-vitamiini + mahdollinen D-vitamiinivalmiste). Päivittäiset saantisuositukset, joihin tulee tähdätä, löytyvät ylempänä tässä artikkelissa olevasta taulukosta.

D-vitamiini ja tumma iho

Tummaihoisilla D-vitamiinin esiasteen muodostuminen iholla on heikompaa kuin vaaleaihoisilla, koska ihossa oleva melaniinipigmentti vähentää D-vitamiinin esiasteen tuotantoa. Toisaalta peittävä pukeutuminen estää myös D-vitamiinin muodostumisen. Suomessa  asuvien tummaihoisten tulisikin kiinnittää erityistä huomiota D-vitamiinin riittävään saantiin ympäri vuoden. 


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi