Maitotuotteet ovat terveellisen ruokavalion perusta jo lapsuudesta lähtien

Pienelle vauvalle riittää äidinmaito yksinomaiseksi ravinnoksi yleensä puolen vuoden ikäiseksi asti. Puolen vuoden ikäisenä lapsi voi alkaa maistella kiinteitä lisäruokia, mutta silloinkin imetys toimii yhä pääasiallisena ravinnonlähteenä aina yhden vuoden ikään asti. Kun lapsi lähestyy yhtä ikävuotta, hän voi aloittaa tavallisten maitovalmisteiden maistelun pieninä annoksina.

Aloita hapanmaitotuotteilla

Usein maitotuotteiden maistelu aloitetaan hapanmaitotuotteilla, kuten viilillä, piimällä ja jogurtilla. Maitotuotteet ovat tärkeä osa terveellistä ruokavaliota niiden sisältämien ravintoaineiden vuoksi, ja ne kannattaakin ottaa osaksi monipuolista ruokavaliota jo pienestä pitäen. Maidosta suomalainen saa 60 % kalsiumin tarpeestaan. Lisäksi Suomessa suuri osa nestemäisistä maitotuotteista on täydennetty D-vitamiinilla. Maidossa on myös fosforia, B2- ja B12 -vitamiinia ja jodia. Kalsium, D-vitamiini ja fosfori edistävät luuston ja hampaiden pysymistä normaalina. Lue lisää maidon roolista ravitsemuksessa ja yli yksivuotiaan ravitsemussuosituksista.

Maitotuotteet vähärasvaisina

Lapsi tarvitsee kouluiästä lähtien päivittäin noin 5–6 dl maitoa tai muita nestemäisiä maitotuotteita riittävän kalsiumin saannin turvaamiseksi. Tämä määrä sisältää kaikki nestemäiset maitovalmisteet, myös välipalatuotteet. Lisäksi suositellaan 2–3 viipaletta vähärasvaista ja vähäsuolaista juustoa. Leikki-ikäisille riittää 4 dl nestemäisiä maitovalmisteita ja 1 viipale juustoa päivässä. Riittävän kalsiumin saannin lisäksi maitovalmisteet ovat tärkeitä myös riittävän jodin saannin kannalta. 

Lapsen ruokavalioon maitovalmisteet kannattaakin ravitsemussuositusten mukaan valita rasvattomina tai vähärasvaisina. Valinnassa voi käyttää apuna Sydänmerkkiä, joka myönnetään sellaiselle tuotteelle, joka on omassa tuoteryhmässään parempi valinta suolan ja rasvan määrän sekä laadun suhteen. Lue lisää sydänmerkistä.

Pelkästään rasvattomia maitovalmisteita käytettäessä alle kaksivuotiaan lapsen ruokavalioon suositellaan päivittäin lisättäväksi 2–3 tl kasviöljyä riittävän energian ja välttämättömien rasvahappojen saannin turvaamiseksi.  Öljyn voi sekoittaa lapselle tarjottavan ruoan joukkoon.

Laktoosittomat maitotuotteet käyvät pienestä pitäen

Jos jollakin perheenjäsenistä on laktoosi-intoleranssia, voi olla helpompaa jos koko perhe käyttää laktoosittomia maitotuotteita. Ne sopivat hyvin myös lasten ruokavalioon. Laktoosittomista tuotteista löytyy runsas valikoima maitotuotteita niin välipaloiksi, ruokajuomaksi kuin ruuanvalmistukseenkin käytettäväksi. Arjen kiireisessä ruuanlaitossa on kätevää, kun kaikki voivat syödä samaa, laktoosittomista tuotteista valmistettua ruokaa.


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi