B-vitamiinit

B-ryhmän vitamiineja on useita erilaisia, ja ne kaikki ovat vesiliukoisia. Ravinnosta niitä saa parhaiten eläinkunnan tuotteista, kuten maitotuotteista, lihasta ja kananmunasta. Kasvikuntakin tarjoaa B-ryhmän vitamiineja mm. täysjyväviljan muodossa.

Riboflaviini (B2)

Riboflaviinia (B2-vitamiini) tarvitaan energia-aineenvaihdunnassa, raudan aineenvaihdunnassa sekä hermoston toiminnassa. Lisäksi se edistää limakalvojen ja ihon kunnon sekä näkökyvyn pysymistä normaalina. B2-vitamiinia tarvitaan myös suojaamaan soluja hapettumiselta, ja sen on myös todettu auttavan vähentämään väsymystä ja uupumista.

Riboflaviinia saadaan  runsaasti etenkin proteiinia sisältävistä tuotteista. Hyviä B2-vitamiinin lähteitä ovatkin maitotuotteet, liha, muna ja kasvikunnan tuotteista viljatuotteet. Suomalaiset saavat yli 40 % B2-vitamiinistaan maitotuotteista. Lihasta saadaan vajaa 20 % ja viljatuotteista noin 15 % B2-vitamiinin kokonaissaannista.

B12-vitamiini

B12-vitamiini on todellinen monitoimivitamiini, joka auttaa B2-vitamiinin tavoin vähentämään väsymystä ja uupumista. Sitä tarvitaan energia-aineenvaihdunnan ja hermoston normaaliin toimintaan. B12-vitamiinilla on myös monia ainutlaatuisia tehtäviä elimistön normaalien toimintojen turvaamisessa. Elimistö käyttää sitä mm. punasolujen muodostamiseen. Tämän lisäksi B12-vitamiini auttaa ylläpitämään vastustuskykyä ja psykologisia toimintoja.

B12-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini, mutta sitä varastoituu myös elimistöön. B12-vitamiinia saa käytännössä vain eläinkunnan tuotteista. Maitotuotteet ovat tärkeä B12-vitamiinin lähde, sillä yli 30 % B12-vitamiinista saadaan maitotuotteista. Muita tärkeitä lähteitä ovat liha ja kala. Täysin kasvipohjaista vegaaniruokavaliota noudattava tarvitsee usein ruokavalioonsa B12-vitamiinilisän. Kasvipohjaiset Valio Oddlygood® kaurajuomat, kaurapohjaiset gurtit ja proteiinivälipalat on täydennetty muun muassa B12-vitamiinilla, ja ne ovat hyvä lisä vegaanin B12-vitamiinin saantiin.