B-vitamiinit

B-ryhmän vitamiineja on useita erilaisia, ja ne kaikki ovat vesiliukoisia. Ravinnosta niitä saa parhaiten eläinkunnan tuotteista, kuten maitotuotteista, lihasta ja kananmunasta. Kasvikuntakin tarjoaa B-ryhmän vitamiineja mm. täysjyväviljan muodossa.

Riboflaviini (B2)

Riboflaviinia (B2-vitamiini) tarvitaan energia-aineenvaihdunnassa, raudan aineenvaihdunnassa sekä hermoston toiminnassa. Lisäksi se edistää limakalvojen ja ihon kunnon sekä näkökyvyn pysymistä normaalina. B2-vitamiinia tarvitaan myös suojaamaan soluja hapettumiselta, ja sen on myös todettu auttavan vähentämään väsymystä ja uupumista.

Riboflaviinia saadaan  runsaasti etenkin proteiinia sisältävistä tuotteista. Hyviä B2-vitamiinin lähteitä ovatkin maitotuotteet, liha, muna ja kasvikunnan tuotteista viljatuotteet. Suomalaiset saavat yli 40 % B2-vitamiinistaan maitotuotteista. FinRavinto 2017 -tutkimuksen mukaan maidon ja maitotuotteiden osuus B2-vitamiinin saannista oli sekä miehillä että naisilla jopa 47 %. Lihasta saadaan noin 15 % ja viljatuotteista 6 % B2-vitamiinin kokonaissaannista.

B12-vitamiini

B12-vitamiini on todellinen monitoimivitamiini, joka auttaa B2-vitamiinin tavoin vähentämään väsymystä ja uupumista. Sitä tarvitaan energia-aineenvaihdunnan ja hermoston normaaliin toimintaan. B12-vitamiinilla on myös monia ainutlaatuisia tehtäviä elimistön normaalien toimintojen turvaamisessa. Elimistö käyttää sitä mm. punasolujen muodostamiseen. Tämän lisäksi B12-vitamiini auttaa ylläpitämään vastustuskykyä ja psykologisia toimintoja.

B12-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini, mutta sitä varastoituu myös elimistöön. Luontaisesti B12-vitamiinia saa käytännössä vain eläinkunnan tuotteista. Maitotuotteet ovat tärkeä B12-vitamiinin lähde, sillä yli 30 % B12-vitamiinista saadaan maitotuotteista. FinRavinto 2017 -tutkimuksen mukaan maidon ja maitotuotteiden osuus miesten B12-vitamiinin saannista oli 33 %, ja naisilla vastaava luku oli 35 %. Muita tärkeitä B12-vitamiinin lähteitä ovat liha ja kala.

B12-vitamiini vegaaniruokavaliossa

Täysin kasvipohjaista vegaaniruokavaliota noudattava usein tarvitsee ruokavalioonsa joko B12-vitamiinilla täydennettyjä elintarvikkeita tai vitamiinilisän. 100 % kasvipohjaiset Valio Oddlygood® kaurajuomat, kaurapohjaiset gurtit ja proteiinivälipalat on täydennetty muun muassa B12-vitamiinilla, ja ne ovat hyvä lisä vegaanin B12-vitamiinin saantiin. Myös Valion kauraiset marjakeitot sopivat vegaaniseen ruokavalioon, ja ne on täydennetty sekä B12-vitamiinilla että magnesiumilla.

Tämä verkkopalvelu käyttää evästeitä käyttökokemuksen parantamiseen, tilastoimiseen sekä mainosten näyttämiseen.Lisätietoja ›