Erilaiset vatsavaivat

Erilaiset vatsavaivat kuten ripuli, ilmavaivat, vatsan turvotus, vatsakipu tai ummetus ovat monille aikuisille ja lapsille tuttuja vaivoja. Väärästä ruokavaliosta johtuvat vatsavaivat voi selättää, kun löytää itselleen sopivan ruokavalion. Tavallisimmin vatsaoireita aiheuttavat erilaiset toiminnalliset vatsavaivat, kuten ärtyvä suoli.

Monta syytä vatsavaivaan

Vatsavaivojen syyt voivat olla moninaiset. Vatsaoireiden taustalla voi olla esimerkiksi laktoosi-intoleranssi tai keliakia. Kun selkeää sairaudellista tai elimellistä syytä vatsavaivoille ei löydy, puhutaan toiminnallisista vatsavaivoista.

Toiminnalliset vatsavaivat ilmenevät turvotuksena, mahakipuna, ilmavaivoina, löysänä vatsana tai ummetuksena. Oireita voi helpottaa välttelemällä oireita aiheuttavia ruokia ja juomia, pitämällä ateriarytmin sopivana ja annoskoon kohtuullisena, kiinnittämällä huomiota stressin hallintaan sekä liikkumalla riittävästi.

Jos vatsakipu on kova tai pitkittyy, eikä vaivalle löydy aiheuttajaa, on hyvä kääntyä lääkärin puoleen syyn selvittämiseksi.

Ärtyvän suolen oireyhtymä eli IBS

Ärtyvän suolen oireyhtymässä esiintyy erilaisia toiminnallisia vatsavaivoja, joille ei löydy mitään elimellistä syytä tai sairautta, kuten keliakiaa tai Chronin tautia. Ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsivillä potilailla on ärtynyt suoli eli he aistivat normaalia herkemmin suolen supistelutoiminnan ja suolen venymisen. Oireyhtymää esiintyy Suomessa n. 7-20 %:lla aikuisväestöstä ja vaiva on yleisempi naisilla.

Ärtyvän suolen oireyhtymässä oireet vaihtelevat yksilöllisesti. Oireena voi olla ummetusta tai ripulia tai molempia. Myös kouristuksenomaiset krampit suolistossa ovat mahdollisia. Ilmavaivat voivat myös aiheuttaa ikävää turvotuksen tunnetta vatsassa. Hoidon päätavoitteena on oireiden lievitys tai hallinta. Elämäntapatekijät ovat hoidossa keskeisellä sijalla.

IBS eli ärtyneen suolen oireyhtymä
Janita Bergström

Herkän vatsan FODMAP ruokavalio

FODMAP-hiilihydraatit eli kaasua aiheuttavat lyhytketjuiset hiilihydraatit ovat huonosti imeytyviä hiilihydraatteja, joita esiintyy erityisesti kasvikunnan tuotteissa. Imeytymättömät hiilihydraatit voivat aiheuttaa herkkävatsaisille tai ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsiville oireita, kuten turvotusta, vatsakipuja ja ilmavaivoja. FODMAP-hiilihydraattien välttäminen helpottaa usein toiminnallisia vatsavaivoja.

FODMAP-ruokavalio
Janita Bergström

Ummetus

Ihminen kärsii ummetuksesta silloin, kun ulostaminen on epäsäännöllistä, vaikeaa ja kivuliasta kovan ulosteen vuoksi. Ulosteen läpikulkuaika suolessa on hidastunut ja ulosteen määrä on usein pienentynyt. Tavallisesti ulostaminen tapahtuu noin kerran päivässä. Ummetuksesta kärsii maailmanlaajuisesti noin 5-18 prosenttia aikuisista.

Ummetuksen syynä ovat tavallisimmin sopimaton ruokavalio (esimerkiksi liian alhainen kuidun saanti) vähäinen liikunta tai stressi. Iäkkäillä ihmisillä ummetus on hyvin tavallista. Iäkkäillä suolen supistelu vähenee ja suoliston hermotuksen toiminta heikkenee. Lisäksi iäkkäillä usein liikkuminen myös vähenee.

Ummetuksen hoidossa keskeiset apukeinot ovat kuitupitoinen ruokavalio, liikunnan lisääminen ja riittävä juominen (1,0–1,5 l nestettä/ vrk). On todettu, että ärtyvän suolen oireyhtymä on erittäin yleinen ummetuksesta kärsivillä potilailla.

Ilmavaivat

Ilmavaivat ja johtuvat usein ruoansulatus- ja imeytymishäiriöistä. Ruokasula kulkee liian hitaasti tai liian nopeasti ruoansulatuskanavan läpi. Kaasun muodostusta lisäävien ruoka-aineiden vaikutukset ilmavaivoihin ovat yksilöllistä. Imeytymättömät FODMAP-hiilihydraatit voivat aiheuttaa ilmavaivoja herkkävatsaisille.

Stressin aiheuttamat oireet

Stressin välttäminen mahdollisuuksien mukaan edistää myös vatsan hyvinvointia. Stressinhallintaa ja rentoutumista kannattaa opetella tietoisesti. Esimerkiksi liikunta ja erilaiset rentoutusmenetelmät voivat tuoda helpotusta oloon. Myös riittävä unen määrä on hyvinvoinnin kannalta tärkeää

Laktoosi-intoleranssi

Laktoosi-intoleranssi on periytyvä ominaisuus, joka on noin joka viidennellä suomalaisella. Laktoosi-intoleranssissa pilkkoutumaton laktoosi eli maitosokeri aiheuttaa tyypilliset vatsa- ja suolisto-oireita, joista tyypillisimpiä ovat turvotus, ilmavaivat ja löysä vatsa. Laktoosi-intolerantit voivat käyttää laktoosittomia Valio Eila® tuotteita ja useimmiten myös vähälaktoosisia Valion HYLA® tuotteita.

Laktoositon ruokavalio
Janita Bergström
Mitä on laktoosi-intoleranssi?
Janita Bergström

Keliakia

Vatsavaivojen takana voi joskus olla keliakia. Se on sairaus, joka vaatii tarkan ruokavalion kotimaisten viljojen sisältämän gluteenin välttämiseksi. Puhdas kaura sen sijaan yleensä sopii keliaakikolle. Sama ruokavalio sopii gluteeniyliherkkyyteen, jota tunnetaan vielä melko huonosti, mutta jota tutkitaan paljon.

Keliakia on sairaus, joka voi ennen löytymistään tai hoitamattomana vahingoittaa suoliston pintaa, mikä estää suolistoa tuottamasta laktoosia pilkkovaa laktaasientsyymiä. Varsinkin sairauden toteamisen alkuvaiheessa keliaakikon on hyvä noudattaa laktoositonta ruokavaliota, kunnes suoliston pinta tervehtyy ja laktaasientsyymin tuotto palautuu.

Keliakia
Janita Bergström
Gluteeniton ruokavalio
Janita Bergström

Vatsaflunssa

Joskus vatsavaivan aiheuttaja on jokin virus, joka aiheuttaa äkillisen ripuli- tai oksennustaudin. Virukset tarttuvat helposti käsien ja ruoan välityksellä. Oireet rauhoittuvat yleensä itsestään muutamien päivien kuluessa. Tärkeintä ripulin ja oksennustaudin hoidossa on huolehtia riittävän nesteen ja suolojen saannista.

Auttaako liikunta vatsavaivoihin?

Vatsavaivoista kärsivän kannattaa harrastaa liikuntaa kuten kaikkien muidenkin. Liikunta parantaa suolen liikkuvuutta ja voi siten helpottaa kaasujen aiheuttamaa turvotusta ja kipua. Lisäksi liikuntaharrastus voi toimia stressinhallinta- ja rentoutumiskeinona ja vähentää näin myös vatsaoireita. Lue alla olevasta artikkelista lisää, millaista liikuntaa ja kuinka paljon liikuntaa olisi hyvä harrastaa.

Kuinka paljon tulisi liikkua?
Hanna Kautiainen
Hyötyliikuntaa vai harrastuksia?
Hanna Kautiainen