Maksan terveys ja ruokavalio

Rasvamaksa on yleinen maksasairaus, jota esiintyy jopa neljänneksellä aikuisväestöstä. Terveellinen ruokavalio ja normaalipainoisuus ovat tärkeimpiä tekijöitä useiden sairauksien ennaltaehkäisyssä - sama pätee myös maksan terveyden suhteen.

Maksasairauksien isoin riskitekijä on keskivartalolihavuus: vyötärölihavista 70-80 %:lla todetaan rasvamaksa. Painonhallinta on siten tärkein keino ehkäistä maksasairauksien syntyä tai hoitaa jo syntynyttä rasvamaksaa. Rasvamaksan riskiä lisäävät myös runsas alkoholin käyttö, perinnölliset tekijät sekä ruokavalion heikko laatu.

Rasvamaksa ja maksakirroosi

Rasvamaksa on mahdollista hoitaa kuntoon elämäntapamuutoksilla. Jo 10 % painonpudotus vähentää oleellisesti rasvan määrää maksassa. Painonpudotus on hyvä toteuttaa sekä liikunnan että ruokavalion avulla. Jopa liikunta ilman laihtumista vähentää maksan rasvaa, mutta tehokkainta on silti liikunta ja painonpudotus yhdessä.

Pitkittyessään rasvamaksa voi edetä maksakirroosiksi, jossa maksakudos muuttuu sidekudokseksi. Maksakirroosia ei voida hoitaa, eikä siihen ole lääkettä. Täten maksakirroosin ainoa hoitokeino on harvinainen maksansiirto. Maksakirroosin taustalla on lähes aina alkoholin aiheuttama pitkittynyt maksasairaus.

Ruokavalio kuntoon!

Terveellisellä ruokavaliolla voidaan sekä ehkäistä maksan sairauksia että hoitaa jo syntynyttä rasvamaksaa. Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio ennaltaehkäisee maksasairauksien syntyä.

Vältä

  • Alkoholia
  • Nopeita hiilihydraatteja (sokeri)
  • Tyydyttynyttä rasvaa

Suosi

  • Runsaasti kasviksia
  • Täysjyväviljoja
  • Monityydyttymättömiä rasvoja
Laihdutus ja liikunta
Anne-Mari Ottelin
Suositeltavat ruokavalinnat
Anne-Mari Ottelin
Tavoitteet ja motivaatio laihdutuksessa
Hanna Kautiainen
Tämä verkkopalvelu käyttää evästeitä käyttökokemuksen parantamiseen, tilastoimiseen sekä mainosten näyttämiseen.Lisätietoja ›