Sesonkikasviksilla monipuolisuutta lautaselle

Sesongissa olevien raaka-aineiden suosiminen tuo lautaselle monipuolisuutta ja lisää kotimaisen ruoan kulutusta. Suosimalla satokauden kasviksia saat lisättyä maistuvasti kasvisten määrää ruokavaliossa ja samalla säästät luontoa ja lompakkoa!

Kasvikset ovat terveellisen ruokavalion perusta ja niiden käytön lisääminen kannattaa aina. Kuten ruokavaliossa yleensäkin, myös kasvisten osalta on hyvä pitää mielessä monipuolisuus. Kasvisten päivittäinen saantisuositus täyttyy lopulta helposti, kun perinteisten kurkkujen ja tomaattien rinnalle tuo myös erilaisia vaihtoehtoja.

Puoli kiloa päivässä, mahdollisimman värikkäästi

Kesä ja syksy ovat kotimaisten kasvisten kulta-aikaa. Kasviksiin lasketaan vihannekset, juurekset, palkokasvit, sienet, hedelmät ja marjat ja niitä tulisi nauttia vähintään 500 g päivässä, mikä vastaa noin 5-6 annosta. Tämä tarkoittaa kasviksia joka aterialle!

Kasviksilla on useita terveyshyötyjä, sillä ne sisältävät vain vähän energiaa, mutta runsaasti vitamiineja ja kivennäisaineita sekä antioksidantteja ja flavonoideja. Lisäksi niistä saadaan kuituja ja nestettä, mutta ei juurikaan rasvaa.

Minkälaisia kasviksia lautaselle olisi hyvä valita?

  • Satokauden mukaisia valintoja (katso alta vinkkejä)
  • Monipuolisesti eri kasvisryhmiä (vihanneksia, juureksia, hedelmiä ja marjoja)
  • Vaihtelevasti eri värisiä kasviksia
  • Kypsentämättömiä ja kypsennettyjä kasviksia

Muista annosten koostamisessa myös lautasmalli ja täytä aina puolet lautasesta kasviksilla!

Kokoa lautanen satokauden valinnoista!

Suosi vuodenajan mukaisia kotimaisia sesonkikasviksia ja valitse esimerkiksi näistä:

  • Toukokuu: Varhaiskaalit, retiisi, ruohosipuli, villiyrtit
  • Kesäkuu: Kurkku, salaatit, kaalit, varhaisperuna, parsa
  • Heinäkuu: Kaalit, kesäkurpitsa, mansikka, mustikka, peruna, salaatit, sipulit, tomaatti
  • Elokuu: Latva-artisokka, maissi, munakoiso, omena, luumu, mansikka, mustikka
  • Syyskuu: Chili, punajuuri, nauris, lanttu, pavut, karpalo, sienet

Pakasta ja säilö talvea varten

Talvella tuoreita kotimaisia kasviksia ei ole juuri saatavilla, mutta esimerkiksi kotimaisia juureksia voidaan säilöä talvea varten. Lisäksi kesällä poimittuja marjoja voidaan pakastaa, sieniä kuivattaa ja omenoita ja luumuja hillota pimeitä vuodenaikoja varten. Osittain talvella ollaan kuitenkin välttämättä tuontikasvisten varassa. Älä kuitenkaan unohda talvellakaan kasviksia lautaselta, sillä ne ovat tärkeitä kuitujen, vitamiinien ja kivennäisaineiden lähteitä.

Lautasmalli on oiva apu aterioiden koostamiseen
Anne-Mari Ottelin
Tämä verkkopalvelu käyttää evästeitä käyttökokemuksen parantamiseen, tilastoimiseen sekä mainosten näyttämiseen.Lisätietoja ›