Sinkki - tärkeä hivenaine

Kaikki ihmisen kudokset tarvitsevat sinkkiä - sillä onkin elimistössä useita eri tehtäviä. Sinkkiä tarvitaan muun muassa normaaliin kasvuun ja kehitykseen, ja se on myös tärkeä hivenaine hiuksille ja kynsille.

Hyviä sinkin lähteitä ruokavaliossa ovat muun muassa liha, äyriäiset, kananmuna, maito sekä täysjyväviljatuotteet ja leseet. Sitä on myös kasviksissa (erityisesti pinaatissa, parsakaalissa ja herneissä), tummassa suklaassa sekä siemenissä ja pähkinöissä.

Eläinperäinen proteiini parantaa sinkin hyväksikäytettävyyttä, kun taas viljavalmisteiden ja muiden kasvikunnan tuotteiden fytiinihappo heikentää sitä. Myös ruoan runsas kuitupitoisuus heikentää sinkin imeytymistä.

Paljonko sinkkiä tarvitaan?

Sinkin saantisuositus (Lähde: Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014):

Ryhmä Ikä mg/vrk
Lapset 6-23 kk 5
2-5 v 6
6-9 v 7
Pojat 10-13 v 11
14-17 v 12
Miehet 18 v -> 9
Tytöt 10-13 v 8
14-17 v 9
Naiset 18 v -> 7
Raskaana olevat 9
Imettävät 11

Saantisuositus koskee sekaruokavaliota. Vegaaniruokavaliossa suositus on 25-30 % korkeampi johtuen siitä, että runsaasti sinkkiä sisältävät kasvikunnan tuotteet sisältävät usein myös fytiinihappoa, mikä heikentää sinkin imeytymistä. Vegaaniruokavaliota noudattavien kannattaa kiinnittää huomiota sinkin saantiin ja syödä runsaasti sinkkiä sisältäviä ruoka-aineita.

Myös kasvisruokavaliota noudattavien, raskaana olevien ja imettävien on hyvä kiinnittää huomiota riittävään sinkin saantiin, vaikkakin vakavat puutostilat Suomessa ovat harvinaisia.

Sinkin turvallisen saannin yläraja aikuisilla on 25 mg/vrk. Sinkin liikasaanti voi aiheuttaa huonovointisuutta, vatsakramppeja tai metallista makua suuhun.

Sinkin puute

Liian vähäinen sinkin saanti ruokavaliosta voi aiheuttaa normaalia suurempaa hiusten lähtöä, iho-ongelmia ja kynsien haurastumista. Sinkin puute voi olla yhteydessä myös mm. makuaistin heikentymiseen. On hyvä muistaa, että muidenkin ravintoaineiden puutos saattaa aiheuttaa samoja oireita, eikä syy ole aina yksiselitteisesti sinkin liian vähäinen saanti.

Tiesitkö, että sinkille on hyväksytty useita terveysväitteitä?

Sinkille on hyväksytty muun muassa seuraavat terveysväitteet:

  1. Sinkki edistää hiusten pysymistä normaaleina
  2. Sinkki edistää kynsien pysymistä normaaleina
  3. Sinkki edistää ihon pysymistä normaalina

Nautittuna toki osana tasapainoista ja monipuolista ruokavaliota sekä terveitä elämäntapoja.

Valio Gefilus® omena-inkivääri+sinkki mehu

Valio Gefilus® omena-inkivääri+sinkki -mehu sisältää sinkkiä, joka edistää ihon, hiuksien ja kynsien pysymistä normaaleina. Nauti osana tasapainoista ja monipuolista ruokavaliota ja terveitä elämäntapoja. Tuote sisältää myös ainutlaatuista Lactobacillus rhamnosus GG maitohappobakteeria.

Mehu sisältää sinkkiä 0,75 mg / 100 g, mikä on 8 % päivän saantisuosituksesta.