Terveelliseen ruokavalioon kuuluu myös herkkuhetkiä

Pieni herkuttelu kuuluu elämään: herkut kruunaavat juhlahetket ja piristävät välillä arkea. Mutta miten valita herkut järkevästi? Entä onko terveellisiä herkkuja edes olemassa? Lue vinkit hyvän mielen herkkuhetkiin.

Terveelliset herkut ilman huonoa omaatuntoa

Terveellinen ruokavalio on kokonaisuus, johon mahtuvat niin arjen tavalliset valinnat kuin nautintoa tuovat herkutteluhetket. Kun ruokavalion koostaa tasapainoisesti ja monipuolisesti sekä huolehtii muutenkin terveellisistä elintavoista, voi satunnaisista herkkuhetkistä nauttia hyvillä mielin.

Terveellisiä herkkuja on monenlaisia. Jollekin se voi olla harvemmin syöty ja tarkkaan valittu, annoskooltaan pieni superherkku. Toisilla valinta voi olla ihan tavallinen makeannälän tyydyttävä välipala, jossa on esimerkiksi lihaksille ja kasvulle tarpeellista proteiinia tai puolustusjärjestelmän normaalille toiminnalle tärkeää D-vitamiinia.

Muistilista terveelliseen herkutteluun

• Vähennä sokeria. Vähempisokerinen tai kokonaan sokeroimaton herkku on selvästi parempi valinta. Tutustu Valion vähemmän sokeria sisältäviin tuotteisiin.

• Annoskoolla on väliä. Herkku voi toisinaan olla vähän tuhdimpikin, kunhan annoskoko on tarpeeksi pieni. Esimerkiksi Valio Eila® rahkavaahdot ja Valio Kreikkalaiset jogurtit ovat herkutteluun juuri sopivan kokoisia. Valio Fanny™ vanukasta voi annostella herkkuhetkenä juuri haluamansa määrän.

• Tunnista heikot hetket. Säännöllinen ateriarytmi pitää nälän loitolla ja auttaa jaksamaan virkeänä koko päivän. Suosituksena on syödä 3–5 tunnin välein. Jos aterioita tai välipalan jättää väliin, makeanhimo iskee helpommin. Nälkäisenä on myös vaikeampi tehdä fiksuja valintoja.

• Kokonaisuus ratkaisee! Yksittäiset herkkuhetket eivät kaada terveellistä ruokavaliota, jos elintavat ja syöminen ovat muuten kunnossa. Siksi niistä on turha tuntea huonoa omaatuntoa.

Reseptivinkit terveelliseen herkutteluun

Näistä resepteistä voi nauttia herkkuhetkenä hyvällä omallatunnolla!

Lisää reseptejä