7 hyvän yöunen vinkkiä

Mitä kannattaa syödä ennen nukkumaanmenoa, jotta yö ei menisi sängyssä pyöriessä? Saako illalla vielä syödä? Lue seitsemän asiantuntijan vinkkiä parempiin yöuniin.

Seitsemän vinkkiä hyvään uneen:

1. Iltakuuden jälkeen saa syödä! Nälkäisenä ja maha muristen uni ei tule kenelläkään silmään.

2. Ravitseva iltapala on tarpeen useimmille meistä. Valitse mieluummin iltapala, kuin jatkuva pieni napostelu jääkaapilla.

3. Hyvä ajankohta iltapalalle on pari tuntia ennen nukkumaan menoa. Jos iltaruokailu venyy samoihin aikoihin, ei iltapala enää ole tarpeen.

4. Liian rasvaiset ja hyvin raskaat ateriat voivat kuitenkin häiritä yöunia liian täytenä olona mahassa.

Kokoa hyvät elementit kasaan iltapalalautaselle: kasviksia, hedelmiä tai marjoja, proteiininlähde sekä hyvää rasvaa. Esimerkiksi maustamaton jogurtti, hedelmien, täysjyväviljan sekä pähkinöiden kera, on oivallinen ravintorikas iltapala.

5. Kokeile Aasiassakin suosittua tapaa juoda illalla lasillinen lämmintä maitoa. Vanhan kansan vinkkinä mummokin tiesi jo tämän.

6. Liika suola turvottaa ja kerää nestettä kehoon. Liian suolaiseksi lipsahtanut päivä saattaa kostautua nukkumaanmenoaikaan janona tai kauniit unet keskeyttävänä vessahätänä. Suosi siksi arkisissa valinnoissa vähempisuolaisia tuotevaihtoehtoja.

7. Aika juuri ennen nukkumaanmenoa kannattaa rauhoittaa näyttöpäätteen äärestä. Rauhoittavat ja toistuvat iltarutiinit kuten iltapala, kertovat mielelle ja keholle, että kohta on unen aika.

Lue lisää terveellisestä iltapalasta >

 


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi