Gluteeniton ruokavalio

Gluteeniton ruokavalio voi olla jollekin päivittäinen valittu elämäntapa, jollekin ärtynyttä suolistoa rauhoittava ruokavalio ja keliaakikoille ainoa keliakian hoitomuoto. Ruokavaliossa kaikki gluteenia sisältävät viljat eli vehnä, ruis ja ohra korvataan gluteenittomilla vaihtoehdoilla.

Gluteenittoman ruokavalion perusta

Gluteenittomassa ruokavaliossa poistetaan ruokavaliosta gluteenia sisältävät viljat ja viljatuotteet (vehnä, ohra ja ruis). Tilalla voidaan käyttää esimerkiksi riisiä, maissia, hirssiä, quinoaa ja tattaria tai gluteenittomia tuotteita. Gluteenittomat tuotteet voivat sisältää gluteenista puhdistettua vehnätärkkelystä, joka sopii useimmille keliaakikoille. Keliaakikoiden ruokavalioon sopii myös ns. puhdaskauratuotteet eli gluteenittomat kauratuotteet, joissa kaura on viljelty ja käsitelty siten, ettei siihen ole sekoittunut missään tuotantoprosessin vaiheessa vehnää, ohraa tai ruista. Tavalliset kauratuotteet, esimerkiksi normaalien myllyjen kaurahiutaleet tai leipomoiden 100 % kauraleivät, eivät sovi keliaakikoille, koska mukana voi olla hyvin pieniä määriä gluteenia sisältäviä viljoja. Muut gluteenitonta ruokavaliota noudattavat voivat hyvin käyttää näitä tavallisia kauratuotteita. 

Ainesosaluettelo kertoo sopivuuden

Monet tavalliset ruoat sopivat sellaisenaan gluteenittomaan ruokavalioon. Esimerkiksi kasvikset, hedelmät, marjat, maito, liha, kana ja kala ovat kaikki sellaisenaan sopivia. Tavallisia viljatuotteita korvaavia gluteenittomia vaihtoehtoja löytyy nykyään lähes kaikista tuoteryhmistä kuten leivistä, pullista, kakuista, kekseistä, muroista ja pastoista. Ainesosaluettelo on hyvä aina tarkistaa, koska gluteenia sisältäviä ainesosia saattaa joskus olla tuotteessa, jossa sitä ei olettaisi olevan.

Reseptejä gluteenittomaan ruokavalioon 

Valion reseptihausta voit etsiä niin arkeen kuin juhlaan sopivia gluteenittomia reseptejä. Tunnistat gluteenittomat reseptit merkistä. Gluteeniton leivonta vaatii ensin hiukan harjoittelua, koska taikinaan ei saada samanlaista sitkoa kuin vehnäjauhoilla. Lue myös tarkempia vinkkejä gluteenittomaan leivontaan. Myös erilaiset juhlatarjoilut onnistuvat loistavasti gluteenittomana vaikka koko juhlaväelle. Katso erilaisia ideoita gluteenittomiin juhlatarjoiluihin.

Riittävästi kuitua gluteenittomaan ruokavalioon

Riittävän kuidun saanti on haaste gluteenittomassa ruokavaliossa. Tavallisesti gluteenittomat tuotteet sisältävät selvästi vähemmän kuitua kuin perinteiset viljatuotteet. Gluteenitonta ruokavaliota noudattavan onkin tärkeää huolehtia riittävästä kuidunsaannista (25-35 g/päivässä). Gluteenittomista pastoista, leivistä, muroista ja mysleistä kannattaa valita kuitupitoiset (kuitua yli 3 g/100 g) tai runsaasti kuitua (kuitua yli 6 g/100 g) sisältävät tummat tai täysjyvävaihtoehdot. Gluteeniton kaura ja kauralese, sokerijuurikas- sekä perunakuitu ovat hyviä kuitulisiä esimerkiksi kotileivonnassa.

 

Valion gluteenittomat tuotteet

Valion tuotehaulla löydät helposti gluteenittomaan ruokavalioon sopivat Valio tuotteet. 

Löydät myös yhtä helposti gluteenia sisältävät tuotteet, jotka eivät sovi käytettäväksi gluteenittomassa ruokavaliossa.


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi