Hampaiden terveys ja ruokavalio

Ruokavaliolla on merkitystä myös hampaiden kannalta, sillä ravinnon laatu, määrä ja nauttimistavat vaikuttavat hampaiden terveyteen. Tavallisimmat hammasongelmat ovat hampaiden reikiintyminen eli karies sekä hampaan pinnallinen syöpyminen eli hammaseroosio.

Happohyökkäys altistaa hampaiden reikiintymiselle

Ruokaillessa suun bakteerit tarttuvat hampaan kiilteen pinnalle ja alkavat muokata ruoan sisältämistä sokereista happoja. Syntyy happohyökkäys, ja hampaan kiilteestä liukenee mineraaleja sylkeen. Normaalisti mineraalit ehtivät kiinnittyä takaisin kiilteeseen ennen seuraavaa ruokailua. Jos sokeria sisältäviä ruokia ja juomia nautitaan jatkuvasti, ei vaurio ehdi korjaantua, ja seurauksena voi olla hampaiden reikiintyminen eli karies.

Happamat ruoka-aineet kuluttavat hampaan pintaa

Hammaseroosio tarkoittaa hampaan pinnallista syöpymistä, jonka aiheuttaja on jokin muu kuin suun bakteerien synnyttämät hapot. Hammaseroosion tuntomerkkejä ovat muun muassa kiilteen himmeneminen ja vihlonta. Hammaseroosiota aiheuttavat muun muassa ympäristölliset tekijät, lääkkeet, elämäntavat ja ruokavalio. Eroosioherkkyyteen vaikuttavat myös yksilölliset erot syljen eritysnopeudessa, määrässä ja koostumuksessa.

Hammaseroosiota voivat aiheuttaa myös hedelmien, mehujen, virvoitus- ja energiajuomien, etikkojen ja maustettujen vesien sisältämät hapot, kuten viinihappo ja sitruunahappo. Hampaiden harjaaminen heti happaman ruoan tai juoman nauttimisen jälkeen voi pahentaa hammasvaurioita.

Happamat ja sokeripitoiset juomat haitallisimpia

Happamien sokeripitoisten tai sokerittomien virvoitusjuomien, energiajuomien, urheilujuomien ja mehujen hyvin tiheä käyttö on erityisen haitallista hampaille.  Ne onkin hyvä yhdistää pääaterioihin tai välipaloihin ja välttää niiden jatkuvaa juomista aterioiden välillä tai janojuomina.

Sokeripitoiset ja samalla happamat juomat voivat aiheuttaa sekä kariesta että hammaseroosiota. Keinotekoisesti makeutetut, sokerittomat juomat eivät aiheuta kariesta, mutta hammaseroosiota kylläkin. Urheilujuomat ovat ongelmallisia siksi, että ne ovat sekä hyvin sokeripitoisia että myös happamia. Niitä juodaan usein silloin kun suu on kuiva, eikä sylki pääse laimentamaan happamuutta.

Vältä turhaa sokeria, valitse maito ja piimä

Runsas sokerin kulutus on yhteydessä karieksen syntyyn etenkin, jos sokeria nautitaan useaan otteeseen päivän aikana. Suomessa tärkeimpiä sokerin lähteitä ovat tavallinen sokeri, makeiset, erilaiset juomat sekä makeutetut maitotuotteet kuten jogurtit ja jäätelöt, sekä kahvileivät ja hedelmät.

Maidon oman sokerin eli laktoosin on todettu olevan muita sokereita vähemmän happamuutta aiheuttavaa, ja maidon koostumus on neutraali, joten se ei laske suun pH:ta. Maidon sisältämä kalsium, fosfori ja D-vitamiini ovat tärkeitä ravintoaineita terveille hampaille, ja rasvatonta maitoa tai piimää suositellaan juotavaksi päivittäin ruokajuomana tai välipalojen yhteydessä. pH-arvoltaan happamat piimä, maustamaton jogurtti ja muut maustamattomat hapanmaitotuotteet eivät aiheuta eroosiota, sillä ne sisältävät kalsiumia ja fosforia, hampaan omia rakennusaineita.

Pureskele juustoa, kokojyväviljaa ja ksylitolipurkkaa

Täysjyvävilja ja muut runsaasti ravintokuitua sisältävät ruoat ovat hyviä valintoja myös hampaille: kun syöminen vaatii enemmän pureskelua, syljeneritys lisääntyy. Muita syljeneritystä lisääviä ruokia ovat muun muassa pähkinät, kypsytetyt juustot ja ksylitolipurukumi. Päivittäinen ksylitolin käyttö aterioiden jälkeen pienentää karieksen riskiä, sillä ksylitoli ehkäisee hampaiden reikiintymistä aiheuttavien bakteerien kasvua, ja lisäksi purukumin pureskelu lisää syljeneritystä.

Aterian päätteeksi kannattaa siis nauttia pala kypsytettyä juustoa. Juuston pureskelu lisää syljeneritystä, ja sen sisältämä kalsium ja fosfori pitävät muiden maitotuotteiden tavoin huolta hampaista. Ja mikä parasta, hyvä juusto on todellinen nautinto!

9 vinkkiä hampaiden terveydeksi

• Syö monipuolisesti ja säännöllisesti.

• Anna hampaiden levätä aterioiden välissä. Älä napostele tai nautiskele makeita ja happamia juomia pitkin päivää. 

• Juo rasvatonta maitoa tai piimää päivittäin ruokajuomana ja välipalan yhteydessä.

• Paras janojuoma on vesi.

• Nauti mehuja kohtuudella ja mieluiten vain aterian yhteydessä.

• Suosi syljen eritystä lisääviä ruokia, kuten kypsytettyjä juustoja, täysjyväviljatuotteita, kasviksia ja hedelmiä.

• Nauti täysksylitolipurukumi tai -pastilli aterian jälkeen. Se auttaa katkaisemaan happohyökkäyksen.

• Harjaa hampaat kahdesti päivässä fluorihammastahnalla.

• Käytä hammaslankaa tai -tikkua hammasvälien puhdistukseen.


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi