Henkinen hyvinvointi, avain tavoitteiden saavuttamiseen

Henkinen hyvinvointi on kehon ja mielen yhteistyötä. Psykologi ja personal trainer Petra Nyman osaa työnsä puolesta paljastaa yleisimpiä epäkohtia ja vääristyneitä toimintamalleja, jotka asettuvat esteiksi hyvinvoinnin saavuttamiselle – olipa kyse painonhallinnan tavoitteista tai oman kunnon kohentamisesta.

Keho vaatii mieltä ja mieli kehoa

Usein ihmiset eivät ymmärrä kehon ja mielen yhteyttä, tai syömisen ja unen vaikutusta omaan hyvinvointiin. Tätä mieltä on Petra Nyman, jonka erityisosaamista on juuri kehon ja mielen yhteistyö, ja sillä tavalla saavutetut, pysyvät tavoitteet. Psykologiaa ja personal trainingia eli henkilökohtaista kunto-ohjausta ei ole yleensä yhdistetty, ja siksi Nymanin erityisosaaminen on harvinaista. Mutta loppujen lopuksi vain mielen ja kehon yhteistoiminta luo kestävän pohjan tavoitteiden saavuttamiselle, olivat ne sitten painonhallintaan tai kunnonkohotukseen liittyviä – tai mitä tahansa siltä väliltä.

“Ihmiset eivät keskimäärin ymmärrä terveellisen ruokavalion ja unirytmin konkreettista vaikutusta”, Nyman kertoo. “Todetaan, että pitäisi varmaan nukkua, mutta ei osata tehdä sille mitään. Ajatellaan, ettei se kuitenkaan minuun liity, eikä suostuta myöntämään sen tärkeyttä. Keho nähdään kuljetusalustana, jonka hyvinvointiin kiinnitetään huomiota vasta sitten, kun se ei toimi.” Liian usein myös lähdetään hakemaan lääkäriltä lääkettä tai diagnoosia vaivoihin, jotka liittyvät täysin peruselintoimintoihin, eli syömiseen, nukkumiseen ja liikuntaan. “Lääketieteen ongelma on se, että on oire ja oireeseen lääke. Siinä ei oteta huomioon yksilön kokonaisuutta tai selvitetä, mitkä asiat vaikuttavat mihinkin. Täytyisi ehtiä kuuntelemaan, olla kiinnostunut auttamaan ja ymmärtämään sitä, miten jokainen yksilö toimii tai mitä tarpeita hänellä on”, Nyman valottaa. 

"Ensin voi esimerkiksi kokeilla yksinkertaisesti sitä, että nukkuu tunnin tai kaksi enemmän yössä."

Löydä se asia, josta muutos voi alkaa

Nymanin mukaan mitään on mahdoton korjata, jollei tiedä, missä vika piilee. Painonpudotuksen tai kunnon kohottamisen kohdalla jatkuvasti eteen tuleva seinä vaatii ensin seinän tutkimista. Mistä saamattomuus johtuu? Nukunko riittävästi? Syönkö riittävästi? Onko minulla ystäviä? Liikunko tarpeeksi? Missä kohtaa elämä falskaa? Kun riittävän moneen kysymykseen löytyy vastaus, täytyy päättää, mistä lähteä liikkeelle. Kaikkea ei voi eikä pidä muuttaa kerralla, vaan aloittaa yhdestä. “Ensin voi esimerkiksi kokeilla yksinkertaisesti sitä, että nukkuu tunnin tai kaksi enemmän yössä. Silloin voi yllättäen huomata, että elämään ilmestyy enemmän energiaa katsoa todellisia ongelmia silmiin ja alkaa käydä niiden kimppuun. Väsyneenä ei riitä energiaa edes omien ongelmien nimeämiseen”, Nyman tarkentaa. Ilman fyysistä balanssia on vaikeaa tehdä mitään ja muutos jää helposti puolitiehen.

Positiivisen psykologian esiinmarssi

Tuntuu omituiselta, ettei psyykkistä valmennusta ole aikaisemmin nostettu fyysisen valmennuksen rinnalle. Selitys tälle on yllättävä ja yksinkertainen: “Psykologia on ollut aika lailla päähän liittyvä asia. Kehosta ei ole puhuttu sen rinnalla, eikä niiden ole koettu kuuluvan yhteen. Psykologia on ollut sairauden psykologiaa, diagnosointia, ei niinkään hyvinvoinnin psykologiaa. Vasta pikkuhiljaa sairausnäkökulma on alkanut poistua ja painopiste lähtenyt siirtymään kohti hyvinvointia ja ennaltaehkäisyä. Positiivista psykologiaa ei ole edes pidetty psykologiana vielä 90-luvulla.” Nykyisin ihmiset alkavat ajatella toisin: itsestä välittäminen ei enää ole harvojen ja valittujen etuoikeus, vaan jokaiselle sallittu asia. “Esimerkiksi motivaatiopsykologiassa ajatellaan, että motivaation syntyminen on esteiden poistamista, mahdollisuuksien luomista. Ja sitten tulee mahdollinen halu tehdä tai olla tekemättä muutos.”
 

"Kun jokainen on yksilö, jokaiselle voi sopia eri resepti."

Eksyksissä ruokavalioviidakossa

”Ruokavaliosta on tietoa ihan hirveästi ja ihmiset ovat eksyksissä sen keskellä. Ei osata katsoa, mikä sopii minulle. Ihmisten kontakti kehoon on hukassa”, Nyman kertoo. Yleisesti ottaen kokeillaan erilaisia dieettejä ja tuotteita miettimättä sen kummemmin, kuinka ne vaikuttavat tai minkälainen olo niistä tulee. ”Se mikä menee suusta alas liittyy muuhunkin oloon. Yhtäkkiä ollaan energisempiä, mutta ei osata sanoa mistä se johtuu. Tietoa ravitsemuksesta on paljon, mutta sitä ei sovelleta omaan itseen, ei oikein tiedetä mikä itselle sopii. Ja kun jokainen on yksilö, jokaiselle voi sopia eri resepti.”

Entäpä sitten muutos, kuinka se tapahtuu? Miten karkinsyöjästä tulee porkkanan rakastaja? ”Ruokavaliomuutoksissa pitää aloittaa myös yksi asia kerrallaan. Muuta yksi asia, seuraa sitä viikko. Lisää sitten yksi muutos ja jatka sitä. Katso miten se vaikuttaa hyvinvointiin. Seuraa itseäsi ja oletko pystynyt toteuttamaan muutoksen ja miltä se on sinusta tuntunut. Kaikkiin asioihin ei välttämättä kykene eikä tarvitsekaan kyetä”, Nyman summaa.

Ensiaskeleet parempaan hyvinvointiin

Muutamasta pienestä asiasta aloittaminen on siis avain suurempiin ja pysyvämpiin muutoksiin. Aina kannattaa lähteä liikkeelle siitä, nukkuuko hyvin ja riittävästi. Jos nukkumisessa on parantamisen varaa, siitä kannattaa aloittaa. ”Jokainen voi kehittää nukkumisrutiinit,  oman ”unikoulun”. Säännölliset nukkumaanmenoajat ovat yleensä hyvä apu.  Tai kirjoita ennen nukkumaan menoa huolet listalle ja laita lista sängyn ulkopuolelle. Jätä tietokone pois sängystä. Rauhoita makuuhuone ja nukkumaan meneminen. Useinkaan ihmiset eivät tiedosta sitä, etteivät he nuku riittävästi. Ei ehkä osata luoda yhteyttä unen puutteen ja oireiden välille. Siksi siitä on hyvä aloittaa muutos.”

Liikuntaan pätee sama ajattelumalli: ”Liikunnan ei tarvitse olla hikipäässä kuntosalilla vääntämistä. Se voi olla kävelyä läheiselle rannalle, kivelle istahtamista, koiran kanssa puuhastelua. Älä tee sellaista liikuntaa, josta et tykkää. Tee sitä, mistä tykkäät. Älä mene jumppatunnille, jos vihaat sitä. Ei siitä ole kenellekään hyötyä. Liikuntana voi ajatella montaa sellaistakin asiaa, joita ei yleisesti mielletä liikunnaksi: marjojen poimimista, kodin siivousta, kaverin kanssa kävelyä ja juttelua. Löydä se mikä tuntuu sinusta itsestä hyvältä.”

Väkisin tekeminen ei siis johda pitkäaikaiseen muutokseen. Kun halutaan saavuttaa tuloksia, on tärkeää pitää huolta niin kehon kuin mielenkin hyvinvoinnista ja lähteä liikkeelle pieni askel kerrallaan.


 


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi