Heraproteiini ja liikunta

Aktiiviliikkujien arjessa proteiinista on hyötyä lihasmassan kasvussa ja säilyttämisessä osana tasapainoista ja monipuolista ruokavaliota ja muuten terveellisiä elämäntapoja. Monet liikuntaa harrastavat käyttävätkin proteiinituotteita esimerkiksi edistämään palautumista urheilusuorituksen jälkeen.

Heraproteiinia ennen ja jälkeen liikunnan

Aktiiviliikkujan kannattaa nauttia heraproteiinia sekä ennen liikuntasuoritusta että sen jälkeen. Heraproteiini sisältää ravinnon proteiinilähteistä eniten haaraketjuisia aminohappoja, kuten leusiinia, isoleusiinia ja valiinia. Haaraketjuisten aminohappojen tiedetään vaikuttavan hyödyllisesti muiden muassa palautumiseen sekä lihaskasvuun ja lihasvaurioiden korjaamiseen.

Herassa elimistölle välttämättömien aminohappojen osuus kaikista aminohapoista on 56 prosenttia ja kaseiinissa 49 prosenttia, kun elimistön proteiineissa keskimäärin välttämättömien aminohappojen osuus on 42 prosenttia. Heraproteiinit imeytyvät nopeasti verenkiertoon ja ovat siksi tehokkaasti lihasten käytettävissä. 

Heraproteiini nostaa nopeasti verenkierron aminohappopitoisuutta, joten se on tehokas palauttava proteiini urheilusuorituksen jälkeen. Urheilusuorituksen jälkeen nautitun heraproteiinin on tutkimuksissa havaittu edistävän lihasten palautumista ja lihasvaurioiden korjaantumista. Lisäksi heraproteiini auttaa täydentämään lihasten hiilihydraattivarastoja, mikä on tärkeää palautumisen kannalta.

Lihasvoimaa proteiinista

Heraproteiinin sisältämät haaraketjuiset aminohapot ovat tärkeitä energianlähteitä lihaksille erityisesti pitkäkestoisissa liikuntasuorituksissa, kun lihasten hiilihydraattivarastot hupenevat urheilusuorituksen aikana.

Voimaharjoittelussakin herasta on hyötyä. Heraproteiinin on huomattu tehostavan voimaharjoituksen vaikutusta lihasmassan kasvuun ja lihasvoiman kehittymiseen niin urheilijoilla kuin tavallisilla kuntoilijoillakin. Heraproteiini sisältää erityisen runsaasti leusiini-aminohappoa, jolla on merkittävä rooli lihasten proteiinisynteesin käynnistäjänä.

Kuinka paljon proteiinia?

Proteiinia suositellaan nautittavaksi noin 10–20 prosenttia päivän kokonaisenergiantarpeesta. Kevyemmin liikuntaa harrastaville riittää normaali proteiinin saanti eli noin 1,1-1,3 gramma proteiinia painokiloa kohti päivässä. Aktiiviliikkujalla ja urheilijalla proteiinintarve on suurempi eli 1,4–1,8 grammaa painokiloa kohti päivässä. Liikunnasta palautumiseen ihanteellisin heraproteiinimäärä on noin 20 grammaa. Heraproteiinin ohella on tärkeää nauttia tasapainoisesti myös muita proteiineja sekä huolehtia monipuolisesti ruokavaliosta.

Selvitä proteiinilaskurilla, kuinka paljon proteiinia tarvitset › 

Esimerkki proteiininsaannista

Palauttavaa proteiinia liikunnan jälkeen

Liikunnan jälkeen nautittu hyvälaatuinen proteiini kuten heraproteiini (noin 20 g annos) edistää lihasmassan muodostumista. Voit nauttia liikunnan jälkeisen maitoproteiinia tai heraproteiinia sisältävän palauttavan välipalan kätevästi ja nopeasti myös kotisi ulkopuolella.

Valio PROfeel® proteiinivälipalajauheesta syntyy juotava tai syötävä välipala helposti missä ja milloin vain. Tarjolla on kaksi herkullista makua: mansikkainen ja suklainen. Yksi desilitra (50 g) jauhetta sisältää noin 22 grammaa maitoproteiinia ja saman verran hiilihydraattia. Valio PROfeel® heraproteiinijauheilla voi lisätä laadukasta heraproteiinia ruokavalioon helposti. Yksi desilitra (30 g) heraproteiinilisää sisältää 22 grammaa maidosta saatavaa, korkealaatuista heraproteiinia. Heraproteiinijauheet eivät sisällä lisättyjä sokereita, vain maidon luontaisen sokerin sekä makeutusaineita. Valittavana on neljä makuvaihtoehtoa: mansikkainen, suklainen, vaniljainen ja maustamaton. 

 

 

Vinkkejä liikkujan välipaloista ennen liikuntaa ja palauttavaksi välipalaksi

Valio PROfeel® heraproteiinilisä:

vajaa 1 dl jauhetta +  3-4 dl nestettä, 22 g heraproteiinia

Valio PROfeel® proteiinivälipalajauhe:

noin 1 dl jauhetta + 3-4 nestettä, 22 g maitoproteiinia ja 22 g hiilihydraatteja

Valio PROfeel® proteiinijuoma 2,5 dl

20 g hyvälaatuista maitoproteiinia ja 20 g hiilihydraatteja

Proteiinismoothie:

1 annoksessa 21 g maitoproteiinia ja 36 g hiilihydraatteja

Nopea suklainen proteiinijuoma:

1 annoksessa 22 g heraproteiinia ja 16 g hiilihydraatteja


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi