Heraproteiini on proteiinien eliittiä

Maidossa on kahdenlaista proteiinia: heraa ja kaseiinia. Heraproteiini on kirkasta nestettä, joka erottuu juustonvalmistuksessa. Heraa pidettiin pitkään vain juustonvalmistuksen sivutuotteena, mutta nyt sen ravitsemuksellinen arvo tunnetaan. Heraproteiinissa on runsaasti elimistön tarvitsemia välttämättömiä aminohappoja. Heraproteiini edistääkin liikunnasta palautumista, auttaa pitämään yllä laihduttajan, painonhallitsijan sekä ikääntyneen lihasmassaa.

Heraproteiini vaikuttaa elimistössä nopeasti

Elimistö voi hyödyntää heraproteiinin tehokkaasti. Heran hyödynnettävyys on jopa 92 %, kun esimerkiksi soijaproteiinilla se on 72 %. Heraproteiinit eivät sakkaudu mahan happamissa olosuhteissa, minkä vuoksi proteiinin sisältämät aminohapot imeytyvät nopeasti verenkiertoon ja ovat tehokkaasti lihasten käytettävissä. Maidon toinen proteiini, kaseiini, taas toimii elimistössä hidasvaikutteisesti.

Proteiinit muodostuvat aminohapoista, joista osa on niin sanottuja välttämättömiä, eli ne tulee saada ravinnosta, koska elimistö itse ei pysty niitä muodostamaan. Heraproteiinissa välttämättömien aminohappojen osuus kaikista aminohapoista on 56 %, mikä on enemmän kuin esimerkiksi kaseiiniproteiinissa, kananmunassa ja soijassa. Elimistön proteiineissa välttämättömien aminohappojen osuus on keskimäärin 42 %. 

Heraproteiini palauttaa liikunnan jälkeen

Aktiiviliikkujien arjessa proteiinista on hyötyä paitsi hyvänä energianlähteenä myös lihasmassan säilyttämisessä. Aktiiviliikkujat ja urheilijat ovat kiinnostuneita heraproteiinista ja sen vaikutuksista urheilusuorituksiin ja niistä palautumiseen. Lue lisää herasta aktiiviliikkujan ruokavaliossa .

Proteiini hyödyttää laihduttajaa

Heraproteiinista voi olla painonhallitsijalle monenlaista hyötyä. Tutkimusten mukaan edistää lihasmassan säilyttämistä laihdutuksen aikana. Lue lisää proteiinista ja laihduttamisesta.

Hera vähentää ikääntymiseen liittyvää lihaskatoa

Ikääntyneen ruokavalion tulee olla monipuolinen, jotta se tukee hyvinvointia ja toimintakykyä. Riittävän energiansaannin ohella on tärkeää huolehtia riittävästä proteiininsaannista. Proteiini auttaa säilyttämään lihasmassaa ja näin ylläpitämään ikääntyneen toimintakykyä ja hyvinvointia. Lue lisää heraproteiinista ikäihmisten ruokavaliossa.


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi