Ikäihmisten aliravitsemus ja sen hoito

Ikäihmisen painon putoamiseen on syytä reagoida, vaikka kyse olisi vain muutamasta kilosta. Päivittäistä energiansaantia voi onneksi turvata monin eri tavoin.

Painon putoamiseen on reagoitava heti

Ikääntyminen, sairaudet ja lääkitys voivat heikentää ruokahalua. Myös haju- ja makuaistissa tapahtuu muutoksia, eikä ruoka välttämättä hajuaistin heikkenemisen takia enää maistu yhtä hyvin. Vaikka ikääntyessä lähes aina menetetään lihasmassaa, niin selkeä painon putoaminen on kuitenkin aina hälyttävä merkki, johon tulee reagoida heti.

Jos ruoka ei maistu ja paino putoaa, on päivittäiseen energiansaantiin kiinnitettävä erityistä huomiota. Painon muutoksista tulisi aina mainita läheisille, kotihoidon henkilökunnalle tai esimerkiksi lääkärille.

Apua energiansaantiin

Kun ruoka ei ikäihmisellä maistu, tärkeintä on turvata riittävä energiansaanti. Valitse ruoanlaittoon ja välipaloiksi runsaasti energiaa sisältäviä vaihtoehtoja. Tee ruoasta maustamalla mahdollisimman mieleistä: lisää ruokaan kermaa, suolaa tai sokeria maun mukaan. Valmisruoat ja puolivalmisteet tuovat helpotusta ruoanvalmistukseen, ellei oma jaksaminen riitä. Kevyttuotteita kannattaa välttää, ja suosia paljon proteiinia sisältäviä tuotteita niin pääaterioilla kuin välipaloilla.

Syö säännöllisesti, mielellään noin kolmen tunnin välein, sillä jos ruokahalu on huono, on helpompaa syödä useita pieniä aterioita päivän aikana kuin muutama suuri. Jos koko ateria ei maistu millään, kannattaa aterialta syödä ainakin proteiinia sisältävä osa eli liha, kana tai kala, ja ruoan kanssa on hyvä juoda lasillinen maitoa tai piimää.

 

Ikäihmisen nestetasapaino

Janontunne heikkenee ikääntyessä, joten riittävästä nesteensaannista on pidettävä erityistä huolta;  sopiva nesteen määrä on 5–8 lasillista päivässä. Ikääntyneellä on kehossaan vähemmän nestettä, joten nestevajaus on vakavampi tila kuin nuorilla ja voi johtaa jopa verenpaineen laskuun sekä kaatumiseen. 

Jotta päivittäinen nesteen tarve tulisi täytetyksi, on hyvä opetella juomaan lasillinen vettä tai muuta nestettä esimerkiksi lääkkeiden oton yhteydessä. Ruokajuomana kannattaa suosia maitoa tai piimää. Maitoa ja hapanmaitotuotteita on hyvä nauttia puolisen litraa päivittäin. Kahvia ja teetä voi nauttia kohtuudella, kunhan niillä ei korvata aterioita tai välipaloja. 

Erilaiset juomat toimivat myös hyvänä ravintoaineiden ja energian lähteenä. Janojuomaksi voi veden lisäksi valita energiaa ja ravintoaineita sisältäviä erilaisia juomia, kuten maitoa, piimää, juotavia jogurtteja ja täysmehuja. Kokeile myös sokeroituja mehukeittoja, pirtelöitä ja pikkulasten vellejä.

Välipalat osaksi päivän aterioita

Päivän mittaan on hyvä nauttia myös välipaloja. Proteiinipitoisia välipaloja tulisi olla aina saatavilla, myös yöaikaan. Hyviä välipaloja ovat esimerkiksi juustovoileivät, jogurtit, viilit, rahkat ja vanukkaat. Sellaisenaan syötävät välipalat eivät vaadi valmistusta, ja niitä on helppo varata jääkaappiin reilumpikin satsi.

Myös Valio PROfeel® heraproteiinilisät ja proteiinivälipalajauheet sopivat hyvin ikääntyneen välipaloiksi tai proteiinilisiksi ruokiin. Valio PROfeel® heraproteiinijauheilla voi lisätä proteiinia arjen tuttuihin aamu-, väli- ja iltapaloihin ja tehdä niistä ruokaisampia. Yksi desilitra (30 g) heraproteiinilisää sisältää 22 grammaa maidosta saatavaa, korkealaatuista heraproteiinia. Valittavana on neljä makuvaihtoehtoa: mansikkainen, suklainen, vaniljainen ja maustamaton. Valio PROfeel® proteiinivälipalajauheesta tarjolla on kaksi herkullista makua: mansikkainen ja suklainen. Yksi desilitra (50 g) jauhetta sisältää noin 22 grammaa maitoproteiinia ja saman verran hiilihydraattia. 

 

Ruokahaluakin voi ruokkia

Ruokahaluun on mahdollista vaikuttaa myös itse. Yleensä fyysinen aktiivisuus parantaa ruokahalua, ja myös ikääntyneen on hyvä liikkua oman kunnon mukaan. Pienikin puuhailu kotioloissa tai verkkainen voimistelu voi herätellä ruokahalua. Liikkuminen auttaa myös vatsan toiminnassa. Myös ulkoilu on hyväksi ruokahalulle. Raikas ilma lisää ruokahalua sekä vahvistaa lihaksia, ja mikä parasta, ulkoilma piristää myös mieltä.


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi