Iltapala auttaa jaksamaan

Iltapalan mieliteko saattaa herättää ristiriitaisia tunteita. Ennen nukkumaanmenoa olisi hyvä syödä jotakin, ettei nälkä häiritse unia. Toisaalta sanotaan, että iltasyöminen vaikeuttaa painonhallintaa, jopa lihottaa. Saako iltapaloja syödä? Entä millainen on hyvä iltapala?

Iltapala on osa ateriakokonaisuutta

Hyvään ateriarytmiin kuuluvat aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja pieni iltapala. Suositeltavinta on nauttia monipuolisia aterioita säännöllisin väliajoin, mutta ihannerytmi ei välttämättä sovi kaikille.

Iltapalan tarve riippuu siitä, millainen on päivän muu ateriarytmi. Kuulostele oloasi pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. Jos tunnet olosi nälkäiseksi, syö mieluiten kevyt mutta ravitseva iltapala. Nälkäisenä uni ei tule, mutta myös tukalan täysi vatsa vaikeuttaa nukahtamista. Rasvaiset, raskaat ateriat ja mausteiset ruoat voivat häiritä yöunia, joten yötä vasten ei kannata tankata ylimääräistä energiaa ja tukalaa oloa.

Iltasyöminen ja painonhallinta

Ilta-aika, television katseleminen tai vaikkapa perheen kanssa seurusteleminen ovat otollista maaperää napostelulle, ja iltasyömisestä voi huomaamatta tulla tapa. Illan mittaan napostellessa tulee helposti syötyä enemmän kuin olisi tarpeen, varsinkin silloin, jos reitti kulkee jääkaapin kautta useampaankin otteeseen illan aikana. Iltasyömisestä saatu energia saattaa muuttua ylimääräisiksi kiloiksi, ja toistuva syöminen on pahaksi myös hampaille.

"Illan mittaan napostellessa tulee helposti syötyä enemmän kuin olisi tarpeen. Kokoa mieluummin iltapala lautaselle ja syö tietoisesti."

Päivän aikana nautittujen aterioiden sisältö ja ajoitus vaikuttavat paitsi jaksamiseen, myös siihen, mitä valitsemme lautasellemme iltapäivällä ja illalla. Jos päivän ateriat ovat kunnossa, iltasyömistä ja muutakin napostelua on helpompi hallita. Paras konsti jättää ylimääräiset pikkusyömiset väliin onkin sopivan ateriarytmin noudattaminen.


Jos napostelusta luopuminen tuntuu vaikealta, kannattaa pysähtyä hetkeksi miettimään, mitä suuhunsa laittaa. Siirry rouskuttelemaan terveellisiä herkkuja, sillä kasviksia ja hedelmiä saa hyvällä omatunnolla syödä lähes rajattomasti. Lisäksi on hyvä muistaa, että toisinaan nälän tunteen syynä saattaa olla jano. Myös kupillinen yrttiteetä voi hillitä napostelun halua.

Koosta terveellinen iltapala

Hyvä iltapala on pieni mutta ravitseva ateria. Sopiva määrä proteiinia, esimerkiksi lihaa, kananmunaa tai maitotuotteita, tuovat ruokaisuutta iltapalaan. Kasvikset, marjat ja viljatuotteet sisältävät tärkeitä ravintoaineita, joita on hyvä nauttia myös yötä vasten. Suosi hitaasti sulavia täysjyväviljoja, sillä ne antavat pitkäkestoista energiaa sekä tasoittavat verensokeria. Kun kokonaisuus pysyy riittävän kevyenä, ei iltapala jää häiritsemään yöunta.
Yöunien aikana ollaan pitkään syömättä, joten hyvä iltapala pitää verensokeria vakaampana. Sen sijaan sokeriset iltapalat kuten makeiset, suklaa ja limpparit sekä tyhjä energia eli valkoiset viljatuotteet, ranskanperunat ja sipsit saavat verensokerin nousemaan korkealle ja laskemaan taas nopeasti alas. Uni voi muuttua levottomaksi, ja aamulla saattaa olla epämukava olo ja herääminenkin vaikeampaa. Kun panostat hyvään iltapalaan, panostat myös seuraavaan aamuun!

Hyvän unen iltapalaesimerkkejä

•  Salaatti, jossa proteiinin lähteenä MiFua, juustoa, kananmuna, kalaa tai kanaa
•  Marjoja maitorahkan tai maustamattoman jogurtin kera
•  Pala täysjyväleipää, levitettä, päällä juustoa ja runsaasti kasviksia, sekä lasillinen maitoa
•  Pähkinöitä ja tuore hedelmä

Vältä näitä

•  Sokeripitoiset herkut, kuten makeiset, suklaa ja limpparit
•  Valkoiset viljatuotteet, rasvaiset ja mausteiset ruoat
•  Liian suuret annokset ja rasvaiset ruoat
•  Kofeiini ja alkoholi


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi