Juusto osana hyvää ravitsemusta

Kypsytetyissä juustoissa maidon ravintoaineet ovat tiiviissä ja maukkaassa muodossa. Juustoista saa runsaasti proteiinia ja kalsiumia ja lisäksi monet juustot ovat kivennäisaineiden ja B-vitamiinien lähteitä. Juustot ovat monikäyttöisiä ja sopivat tutusti leivän päälle ja ruoanlaittoon, mutta myös välipalaksi. Ravitsemussuositukset suosittelevat monipuoliseen ruokavalioon 2–3 viipaletta kevyempää, vähemmän suolaa sisältävää juustoa. 

Juustoja on joka makuun ja tilanteeseen

Juustoissa on valinnanvaraa. Herkuttelutuotteita erityisiin herkkuhetkiin tuomaan nautintoa ja arjen perusvalinnoiksi maukkaita kevyempiä vaihtoehtoja. Valitse esimerkiksi päivittäiseen käyttöön Valio Polar 15 % vähemmän suolaa viipaleet, joissa on 50 % vähemmän suolaa kuin tavallisissa juustoissa.

7 hyvää ja maistuvaa syytä syödä juustoja:

 

1. Vahva luusto

Juuston luontaisesti sisältämä hyvälaatuinen proteiini, kalsium ja fosfori ylläpitävät luuston normaalia terveyttä.

2. Terveet hampaat

Luuston lisäksi juuston sisältämä kalsium pitää huolta hampaista.

3. Lisää lihasmassaa

Kypsytetyissä juustoissa on luontaisesti runsaasti hyvälaatuista maitoproteiinia. Proteiini edistää lihasmassan kasvua ja sen säilymistä esimerkiksi laihdutuksen aikana. Proteiinia on hyvä saada eri aterioilta ja juustot ovat oivallisia proteiininlähteitä esimerkiksi välipaloilla.

4. Hyvää keholle ja mielelle

Juustojen ravintoaineilla on monia keholle ja mielelle hyvää tekeviä vaikutuksia. B2- ja B12-vitamiini esimerkiksi vähentävät väsymystä ja uupumista ja molempia tarvitaan energia-aineenvaihdunnan ja hermoston normaaliin toimintaan. Maitotuotteet ovat tärkein B2-vitamiinin lähde ja yli 30 % B12-vitamiinista saadaan myös maitotuotteista. 

5. Iho ja kynnet kiittävät

Kypsytetty juusto sisältää luontaisesti sinkkiä, joka edistää sekä ihon, että kynsien pysymistä normaaleina.

6. Kypsytetyt juustot ovat laktoosittomia

Kypsytetyt juustot ovat laktoosittomia eli sopivat herkimmänkin laktoosi-intolerantin ruokavalioon. Tuore- ja sulatejuustoissa on myös monia laktoosittomia vaihtoehtoja kuten Valio Viola® tuorejuustot ja Valio Koskenlaskija® sulatejuustot.

7. Juustot sopivat moneen erityisruokavalioon

Valion juustot sopivat myös gluteenittomaan ruokavalioon. Lähes kaikki juustot sopivat myös maitotuotteita käyttäville laktovegetaristi kasvissyöjille. Juustot kuuluvat myös vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattavan suosikkeihin. Kevyemmät enintään 17 % rasvaa ja vähemmän suolaa sisältävät juustot ovat suositeltuja vaihtoehtoja arkikäyttöön ja sopivat hyvin myös laihduttajan tai diabeetikon ruokavalioon. Sydänmerkki on esimerkiksi helppo ja nopea keino tunnistaa arjen paremmat valinnat kaupassa.    

Ota Valion maistuvat ja monikäyttöiset juustot osaksi tasapainoista ja monipuolista ruokavaliota ja terveitä elämäntapoja. 


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi