Kuusi vinkkiä flunssakauteen

Flunssapöpöt jylläävät, ja ihmiset ympärillä pärskivät ja yskivät. Tuttu tilanne? Älä anna flunssan yllättää, vaan aloita toimenpiteet jo hyvissä ajoin ennen flunssakauden alkamista.

1. Ota aikaa unelle

Työtehon lisäksi myös puolustusvaste heikkenee, jos nukkuu liian vähän ja huonosti. Flunssavirukset löytävät tiensä helpommin väsyneeseen elimistöön. Riittävä ja laadukas uni on tehokas tapa huolehtia itsestä. 

 

 

 

 

2. Syö monipuolisesti

Kasvikset, juurekset, marjat, hedelmät, maitotuotteet ja täysjyvävilja sisältävät runsaasti vitamiineja ja kivennäisaineita, jotka ovat tärkeitä vastustuskyvyn kannalta.

 

 

 

3. Vastustuskykyä vitamiineista

C- ja D -vitamiinit edistävät vastutuskyvyn normaalia toimintaa osana tasapainoista ja monipuolista ruokavaliota ja terveitä elämäntapoja. D-vitamiini on oikea supervitamiini. Hyvä elimistön D-vitamiinin taso vähentää muun muassa riskiä sairastua flunssaan, sillä D-vitamiinilla on kyky torjua taudinaiheuttajabakteereja. C-vitamiini ei välttämättä estä flunssan puhkeamista, mutta runsaalla C-vitamiinin saannilla voi lievittää flunssan oireita ja lyhentää sen kestoa. D-vitamiinia saa auringosta, ja ruoista parhaita lähteitä ovat maitotuotteet, kala ja ravintorasvat. C-vitamiinin parhaat lähteet ruokavaliossa ovat kasvikset, hedelmät ja marjat. Hyvän lisän antavat Valio Gefilus® mehut ja mehukeitot, joista saa lisäannoksen vastustuskykyä edistäviä C- ja D-vitamiineja.

 

 

4. Liiku hyvä kunto

Säännöllinen, kohtuullisen rasittava liikunta hyödyttää koko kehoa ja vastustuskykyä – monen muun liikuntaan liitetyn hyödyn ohella. Ikään ja kokoon katsomatta on suositeltavaa liikkua reippaasti vähintään kaksi ja puoli tuntia viikossa. Lisäksi on syytä pitää huolta lihaskunnosta harjoittamalla sitä ainakin kaksi kertaa viikossa.

 

 

5. Pidä stressi kurissa

Puolustuskyky heikkenee, jos kuormitus on kova ja jatkuu pitkään. Niinpä on tärkeää pitää taukoja ja antaa aikaa levolle – sekä henkisesti että fyysisesti.

 

 

 

 

 

6. Pese käsiä

Pöpöjen pikatie ympäristöstä elimistöön käy käsien kautta. Siispä ahkera käsien peseminen erityisesti flunssakauden aikana kannattaa.


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi