Lapset ja suola

Monet ruokailutottumukset lähtevät muodostumaan jo lapsuudessa ja ne seuraavat usein matkassa aikuisikään saakka. Vanhempien antaman esimerkin kautta lapselle muodostuu malli terveellisestä ja monipuolisesta syömisestä. Suolan saanti on alle 1-vuotiailla lapsilla usein kunnossa, mutta siirryttäessä samaan ruokaan muun perheen kanssa, suolan saanti nousee reilusti yli suositellun.

Suolatonta ruokaa vauvoille

Pienillä alle vuoden ikäisillä lapsilla ruokavalio on usein kunnossa, koska lapselle valmistetaan erikseen oma ruoka tai lapsen annos otetaan koko perheen ruoista ennen suolan lisäämistä. Vauvan ruoka on tarpeen olla suolaton, koska munuaiset eivät ole vielä riittävän kehittyneet poistaakseen suolan sisältämää natriumia elimistöstä. Kun lapsi siirtyy noin vuoden ikäisenä syömään samaa ruokaa muun perheen kanssa, lapsen ruokavalioon lipsahtaa usein huomaamatta liikaa suolaa.

Paljonko lapset saisivat syödä suolaa?

Päivittäistä suolan saantia on vaikea arvioida, koska noin 80 prosenttia suolasta saadaan piilosuolana valmiiden ruokien tai elintarvikkeiden mukana. Vain pieni osa suolasta tulee kotikeittiöissä itse lisätystä suolasta.

Suolansaantisuositukset ovat lapsille tiukemmat kuin aikuisille. Aikuisille suositellaan enintään 5 grammaa suolaa päivässä. Alle 2-vuotiailla suolan saanti saisi olla enintään 2 grammaa päivässä, mikä tarkoittaa noin 0,5 teelusikallista ruokasuolaa. 2-10 -vuotiailla lapsilla suositus on enintään 3–4 grammaa vuorokaudessa.

Suolan saanti lapsilla

Lapset alkavat saada liikaa suolaa noin kahden ensimmäisen ikävuoden jälkeen. Muutos tapahtuu samoihin aikoihin, kun ruokailussa siirrytään muun perheen kanssa yhteiseen ruokaan. Lapsille suositeltu 3-4 gramman enimmäismäärä suolaa tulee helposti täyteen huomaamatta, etenkin jos ruokavaliossa on voimakassuolaisia tuotteita.

Tyttöjen vuorokauden suolansaanti verrattuna suositukseen eri ikäluokissa

 

Poikien vuorokauden suolansaanti verrattuna suositukseen eri ikäluokissa

Vaikuttaako liika suola lasten terveyteen?

Arjessa liika suolan saanti voi näkyä tavallista kovempana janontunteena tai turvotuksena, koska suola kerää kroppaan ylimääräistä nestettä. Liiallisesti saatuna ruokasuolan sisältämä natrium kohottaa verenpainetta niin aikuisilla kuin lapsillakin. Korkea verenpaine on salakavala ongelma, sillä sitä ei pysty itse tuntemaan. Jatkuessaan useita vuosia korkea verenpaine rasittaa valtimoita ja sydäntä. Lapsuudessa kohonnut verenpaine lisää riskiä kohonneeseen verenpaineeseen myös aikuisiässä.

Vinkkejä lapsiperheen vähempisuolaisiin ja parempiin valintoihin

  • Valitse vähemmän suolaa sisältäviä elintarvikkeita esimerkiksi leivistä, juustoista, valmisruoista ja levitteistä.Voileipä ja Polar-juustopaketti
  • Valio Valsa® maitosuolaa sisältävissä tuotteissa on vähemmän suolaa kuin tavanomaisissa vastaavissa tuotteissa. Tuotteet sisältävät myös maidon luontaista jodia.
    Tutustu Valio Valsa® tuotteisiin ››
  • Vältä lapsen ruokavaliossa voimakassuolaisia tuotteita.
  • Sydänmerkki on helppo apukeino tunnistaa mm. suolan osalta paremmat valinnat kussakin tuoteryhmässä.
    Lue lisää Sydänmerkistä ››
  • Valitse kotona käytettäväksi suolaksi jodioitu suola tai mineraalisuola, koska jodia tarvitaan lapsilla normaaliin kasvuun ja kehitykseen.
    Tarkempaa tietoa jodin tärkeydestä ››

 


Energiatarpeesi