Lapset ja suola

Monet ruokailutottumukset lähtevät muodostumaan jo lapsuudessa ja ne seuraavat usein matkassa aikuisikään saakka. Vanhempien antaman esimerkin kautta lapselle muodostuu malli terveellisestä ja monipuolisesta syömisestä. Suolan saanti on alle 1-vuotiailla lapsilla usein kunnossa, mutta siirryttäessä samaan ruokaan muun perheen kanssa, suolan saanti nousee reilusti yli suositellun.

Suolatonta ruokaa vauvoille

Pienillä alle vuoden ikäisillä lapsilla ruokavalio on usein kunnossa, koska lapselle valmistetaan erikseen oma ruoka tai lapsen annos otetaan koko perheen ruoista ennen suolan lisäämistä. Vauvan ruoka on tarpeen olla suolaton, koska munuaiset eivät ole vielä riittävän kehittyneet poistaakseen suolan sisältämää natriumia elimistöstä. Kun lapsi siirtyy noin vuoden ikäisenä syömään samaa ruokaa muun perheen kanssa, lapsen ruokavalioon lipsahtaa usein huomaamatta liikaa suolaa.

Paljonko lapset saisivat syödä suolaa?

Kaikenikäsiten päivittäistä suolansaantia on vaikea arvioida, koska saamme noin 80 prosenttia suolasta piilosuolana ruokien tai elintarvikkeiden mukana. Itse ripottelemme pienemmän osan saadusta suolasta omassa keittiössämme.

Suolansaanti suositukset ovat lapsille tiukemmat kuin aikuisille. Aikuisille suositellaan enintään 5 grammaa suolaa päivässä. Alle 2-vuotiailla suolan saanti saisi olla enintään 2 grammaa päivässä mikä tarkoittaa noin 0,5 teelusikallista ruokasuolaa. Hiukan vanhemmilla lapsilla, 2-10 -vuotiailla, suositus on enintään 3–4 grammaa vuorokaudessa.

Suolan saanti lapsilla

Lapset alkavan syömään liikaa suolaa noin kahden ensimmäisen ikävuoden jälkeen. Muutos tapahtuu niihin aikoihin, kun ruokailussa siirrytään samaan ruokaan muun perheen kanssa. Lapsille suositeltu 3-4 gramman enimmäismäärä suolaa tulee täyteen huomaamatta, etenkin jos ruokavaliossa on voimakassuolaisia tuotteita.

 

Vaikuttaako liika suola lasten terveyteen?

Arjessa liika suolan saanti voi näkyä tavallista pahempana janontunteena tai turvotuksena, koska liika suola kerää kroppaan ylimääräistä nestettä. Korkea verenpaine ja sydänsairaudet eivät ehkä tunnu ajankohtaiselta huolelta lapsiin liittyen. Liiallinen suolansaanti aiheuttaa kuitenkin lapsille samanlaisia ongelmia kuin aikuisillekin. Liiallisesti saatuna ruokasuolan sisältämä natrium kohottaa verenpainetta niin aikuisilla kuin lapsillakin.

Korkeaa verenpainetta ei pysty itse tuntemaan ja sen vuoksi se on hyvin salakavala ongelma. Vuosia jatkuessaan korkea verenpaine rasittaa valtimoita ja sydäntä. Jos jo lapsena verenpaine on kohonnut, lisää se riskiä, että verenpaine on koholla myös aikuisiässä.

Vinkkejä lapsiperheen vähempisuolaisiin ja parempiin valintoihin

  • Valitse vähemmän suolaa sisältäviä elintarvikkeita esimerkiksi leivistä, juustoista, valmisruoista ja levitteistä.
  • Tuotteissa, joissa on käytetty Valio Valsa® maitosuolaa, on vähemmän suolaa kuin tavanomaisissa vastaavissa tuotteissa. Tuotteet sisältävät myös maidon luontaista jodia.
    Tutustu tuotteisiin ››
  • Vältä lapsen ruokavaliossa voimakassuolaisia tuotteita.
  • Sydänmerkki on helppo apukeino tunnistaa mm. suolan osalta paremmat valinnat kussakin tuoteryhmässä.
    Lue lisää Sydänmerkistä ››
  • Valitse kotona käytettäväksi suolaksi jodioitu suola tai mineraalisuola, koska jodia tarvitaan lapsilla normaaliin kasvuun ja kehitykseen.
    Tarkempaa tietoa jodin tärkeydestä ››

 


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi