Liiku itsellesi hyvä olo

Kun tavoitteena on hyvä olo, on liikkuminen kaikkea muuta kuin totista puurtamista, joka vie kaiken vapaa-ajan. Jo pienellä panostuksella saat varmasti hyvän ja energisen olon. Kokeile vaikka!
 

Lähde liikkeelle pienin askelin

Kaikki liikunta on hyödyksi, joten arkiset, pienetkin liikuntamahdollisuudet kannattaa käyttää hyödyksi. Kulje portaita, jää bussista pois yhtä pysäkkiä aiemmin, kipaise viemään roskat, taukojumppaa töissä. Pelkästä hyötyliikunnasta kertyy viikon mittaan yllättävän monta askelta.

Kiireiseenkin arkeen voi hyötyliikunnan lisäksi sovittaa pieniä pyrähdyksiä, jotka eivät vie paljoa aikaa, mutta piristävät kummasti. Nopea fillarilenkki tai sarja lihaskuntoliikkeitä kahvakuulalla laittaa veren kiertämään. Tai mitä jos ehdottaisit ystävälle kahvittelun sijasta kävelyä? Saatte kuulumisten vaihtamisen kaupanpäällisiksi happihyppelyn ja hyvän olon koko loppupäiväksi. Liikkumaan lähteminen helpottuu, jos otatte sen yhteiseksi tavaksi puolison, ystävän tai vaikkapa naapurin kanssa.

Liikuntamuotoja ihan jokaiselle

Kun liikuntakärpänen puraisee, on lajien ja harrastusmahdollisuuksien valikoima lähes loputon. Onneksi liikunnallisen elämäntavan aloittaminen ei ole koskaan liian myöhäistä, ja uuden suosikkilajin voi löytää milloin tahansa. Ja mikä parasta, koukkuun jääminen on sallittua, jopa suotavaa!

  • Kiireiselle: kotijumppa kahvakuulan kera, työmatkapyöräily, rullaluistelu
  • Stressaantuneelle: jooga, hölkkä, kuntonyrkkeily
  • Hellävaraista keholle: vesijumppa, pyöräily, venyttely
  • Parisuhteen hoitoon: yhteiset kävelylenkit, tanssi, golf
  • Painonhallintaan ja kiinteytymiseen: reipas sauvakävely, uinti, kuntosaliharjoittelu
  • Uusia elämyksiä etsivälle: kiipeily, miekkailu, afrotanssi
  • Vauvan vanhemmille: vaunulenkkeily, pyöräily, vauvajumppa
  • Tee yhdessä lapsen kanssa: temppuradat, lumileikit, metsäretket
  • Talvella: hiihto, laskettelu, lumikenkäkävely, luistelu
  • Ryhmäliikkujalle: aerobic, jalkapallo ja muut palloilulajit, tanssi
  • Hikistä menoa: spinning, intervallijuoksu, hot jooga
  • Eläinystävälle: ratsastus, agility, koiran kanssa ulkoileminen
  • Luonnossa: suunnistus, marjastus ja sienestys, vaeltaminen
  • Hauskaa liikuntaa: zumba, naurujooga, kickbike

Liikunta tuo terveyttä ja hyvinvointia

  • Liikunta parantaa sydämen, verisuoniston ja keuhkojen kuntoa

  • Liikunta lisää energiankulutusta ja helpottaa painonhallintaa

  • Liikunta vahvistaa luustoa

  • Liikunta parantaa lihaskuntoa ja toimintakykyä

  • Liikunta ehkäisee korkeaa verenpainetta

  • Liikunta tuo hyvää mieltä


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi