Luuston hyvinvointi - näin pysyt lujana

Luja luusto on keholle elintärkeä tukiranka, mutta luiden hyvinvoinnista huolehtiminen saattaa toisinaan unohtua. Vaikka luuaines on kovaa, se uusiutuu jatkuvasti lihasten ja muiden kudosten tavoin. Myös luut tarvitsevat ravintoa ja huolenpitoa täyttääkseen tehtävänsä ja voidakseen hyvin.

Luusto, kehon tukiranka

Ihmiskehossa on 206 luuta, joiden avulla pysymme pystyssä ja liikkeellä. Lisäksi luut muodostavat kovan suojakuoren tärkeille elimille, kuten aivoille ja keuhkoille. Luusto kannattaa siis pitää kunnossa, jotta elimistön tuki ja turva säilyisi vahvana mahdollisimman pitkään.
Luuston kunnossapito on elinikäinen projekti. Lasten ja nuorten luut kasvavat ja uusiutuvat tehokkaasti, mutta myös aikuisen keho tuottaa uutta luukudosta. Kehon ikääntyessä luukudoksen uusiutuminen hidastuu ja hajoaminen kiihtyy. Luuston terveyttä voi edistää läpi elämän muun muassa oikealla ruokavaliolla ja liikunnalla.

D-vitamiinia ja kalsiumia luustolle

Kalsium ja D-vitamiini ovat luustolle hyvin tärkeitä ravintoaineita. Kalsium ja D-vitamiini edistävät luuston pysymistä normaalina eli niitä tarvitaan luukudoksen muodostamiseen ja luuston jatkuvaan kunnossapitoon. D-vitamiinia tarvitaan lisäksi kalsiumin imeytymiseen. Näiden luustolle tärkeiden vitamiinien ja kivennäisaineiden saannin turvaaminen on tärkeää myös luuston kasvuvaiheen jälkeen.

"Hyviä kalsiumin lähteitä ovat esimerkiksi maitotuotteet, pähkinät ja siemenet sekä jotkin kalat, kuten silakka. "

Ravinnon ohella toinen luuston hyvinvoinnin kannalta merkittävä tekijä on liikunta. Liikunnasta aiheutuva kuormitus antaa luustolle ärsykkeitä, jotka aktivoivat luuston rakentamiseen osallistuvien solujen  toimintaa. Kävely, juoksu ja muu kehoa täristävä liikunta on siis suositeltavaa myös aikuisille.

Mistä kalsiumia ja D-vitamiinia saa?

Hyviä kalsiumin lähteitä ovat esimerkiksi maitotuotteet, pähkinät ja siemenet sekä jotkin kalat, kuten silakka. Maito ei siis ole välttämätöntä kalsiumin saannin kannalta, mutta maitotuotteista saatava kalsium imeytyy elimistöön paremmin kuin esimerkiksi kasviksista, ja enemmistöön maitotuotteista on lisätty myös kalsiumin imeytymistä edistävää D-vitamiinia. 

Alle 6 kuukautta vanhat lapset saavat tarvitsemansa kalsiumin äidinmaidosta tai äidinmaidonkorvikkeesta. Myös Valio Onni™ tuotteisiin on lisätty kalsiumia ja D-vitamiinia.

Suomalaiset saavat auringosta vain vähän D-vitamiinia, joten D-vitamiinin saannista on syytä huolehtia erityisesti talvisin. Hyviä D-vitamiinivinkkejä voit lukea artikkelista Maitotuotteet ja D-vitamiini.

Kalsiumin tarve

Ihminen tarvitsee kalsiumia koko elämänsä ajan, joskin tarve vaihtelee hieman iän ja elämäntilanteen mukaan. Erityisen tärkeää kalsium on kasvaville lapsille, raskaana oleville ja ikäihmisille.

Saanko liian vähän kalsiumia?

Vähäistä kalsiumin saantia ei voida osoittaa esimerkiksi verikokeilla, sillä ellei elimistö saa ravinnosta riittävästi kalsiumia, alkaa luusto luovuttaa kalsiumia verenkiertoon, mikä puolestaan heikentää luustoa. Voit arvioida onko kalsiuminsaantisi riittävää Kalsiumlaskurilla.

Maidottomalla ruokavaliolla on oltava erityisen tarkkana riittävästä kalsiumin sekä muiden luustolle tärkeiden vitamiinien ja kivennäisaineiden saannista. Laktoosi-intoleranssi itsessään ei heikennä luustoa, mutta siitä mahdollisesti aiheutuva maitotuotteiden käytön rajoittaminen saattaa heikentää kalsiumin saantia. Laktoosi-intolerantti voi vaihtaa tavalliset maitotuotteet laktoosittomiin tai vähälaktoosisiin tuotteisiin.


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi