Maito on tärkein jodin lähde ruokavaliossa

Suomalaiset saavat ravinnosta väestötutkimusten mukaan liian vähän jodia. Suositusten mukaan riittävästä jodinsaannista tulisi huolehtia etenkin lasten ja raskaana olevien sekä kasvissyöjien parissa, mutta myös aikuisten ja nuorten on syytä kiinnittää huomiota valintoihinsa. Maitotuotteet ovat olennainen jodin lähde ruokavaliossa. 

Ruokavaliosta liian vähän jodia

FINRAVINTO 2012 -väestötutkimuksen mukaan jodin saanti on heikentynyt suomalaisilla ja on enää 117 µg/vrk. Tutkimustulosten perusteella suomalaisilla aikuisilla onkin lievä jodin puutos. Erityistä huolta kannetaan odottavien ja imettävien äitien sekä lasten ja nuorten riittävästä jodin saannista. Jodin saanti voi jäädä liian vähäiseksi etenkin, jos ei käytä maitotuotteita tai muita eläinperäisiä tuotteita eikä jodioitua suolaa.

Jodin saantisuositukset (vuorokaudessa)

Testaa saatko riittävästi jodia?

Testaa Valion jodilaskurilla saatko ruokavaliostasi riittävästi jodia suositukseen nähden. Jodilaskurilla voit laskea lapsen, nuoren tai aikuisen sekä raskaana olevan tai imettävän jodintarpeen. 

Maitotuotteet luontainen jodin lähde

Maidon luontaisista mineraaleista jodi on useimmille vähemmän tuttu mutta sitäkin tärkeämpi elimistön normaalille toiminnalle. Maito sisältää luontaisesti jodia, ja nestemäiset maitotuotteet ovatkin suomalaisten ruokavaliossa tärkein jodin saantilähde. Valio maito- ja piimäpakkauksiin on merkitty maidon luontaisesti sisältämä jodimäärä ravintosisältötietoihin.

Suositellusta viidestä desilitrasta nestemäisiä maitotuotteita saa jodia noin 80 µg, joka on aikuisilla reilut puolet päivittäisestä saantisuosituksesta. 

Esimerkkejä jodimäärästä elintarvikkeissa

Valio ValSa® maitosuolassa maidon luontaista jodia 

Valio ValSa® maitosuola koostuu maidon luontaisista mineraaleista: kaliumista, jodista, magnesiumista, kalsiumista sekä natriumista, jota maitosuolassa on lähes 80 % vähemmän kuin tavallisessa ruokasuolassa. Maidon luontaisesti sisältämän jodin takia tuotteet, joissa on käytetty Valio ValSa® maitosuolaa, sisältävät myös tärkeää jodia. Valio Oivariini® vähemmän suolaa rasvaseos sisältää jodia 36 µg/100 g ja Valio Oivariini®  pehmeästi levittyvä sisältää 24 µg/100 g . Tavanomaiset leivän päällä käytettävät levitteet eivät sisällä tällä hetkellä jodia merkityksellisiä määriä. Valio Polar® 15 vähemmän suolaa juusto sisältää runsaasti jodia eli 60 µg/100 g, kun juustoissa keskimäärin on jodia 20 µg/100 g. 

Mihin jodia tarvitaan?

Ruokavaliosta saatava jodi on välttämätön kilpirauhasen normaalille toiminnalle sekä kilpirauhashormonien tuotannolle. Jodi vaikuttaakin keskeisesti sikiön ja lasten aivojen ja hermoston normaaliin kehitykseen. Äidin jodin puute voikin aiheuttaa sikiölle neurologisia kehityshäiriöitä. Aikuisiällä jodia tarvitaan mm. hermoston normaaliin toimintaan ja energia-aineenvaihduntaan.

Jodioitu suola on ollut perinteinen jodin saantilähde

Suomessa esiintyi 40-luvulla yleisesti struumaa eli kilpirauhasen liikakasvua, joka johtui jodin puutteesta. Suomalaisten jodin saanti pystyttiin nostamaan riittävälle tasolle sillä, että ruokasuolaa alettiin jodioida ja eläinten rehuja ryhdyttiin täydentämään jodilla johtuen Suomen jodiköyhästä maaperästä. Suomalaisten suolan käyttö kotikeittiössä on vähentynyt toivotulla tavalla vuosikymmenien aikana ja samalla on myös vähentynyt jodin saanti jodioidusta ruokasuolasta. Erikoisemmat jodioimattomat ns. sormisuolat ja merisuolat ovat yleistyneet kotikäytössä. Elintarviketeollisuus käyttää tuotteissaan tavallisimmin jodioimatonta suolaa. Suolan käyttöä ei kuitenkaan tule lisätä jodin saannin turvaamiseksi. Suomalaiset saavat ruokavaliostaan edelleen liikaa suolaa suositukseen nähden.

Voiko jodia saada liikaa?

Elimistö sietää yleensä suuriakin jodimääriä. Tavallisesta ruuasta ei yleensä voi saada liikaa jodia, vaan ongelman muodostavat suosituksiin nähden moninkertaiset ravintolisät ja erilaiset levävalmisteet. Suomalaisissa ravitsemussuosituksissa jodin turvallisen saannin ylärajaksi on asetettu aikuisille 600 µg/vrk. Lapsilla jodin turvallisen saannin yläraja vaihtelee iän mukaan.


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi