Maitotuotteet ja D-vitamiini

Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin muodostukseen vain kesällä, joten ravinnosta saatavalla D-vitamiinilla on suomalaisille suuri merkitys. Suomalaiset saavat suurimman osan D-vitamiinista maitotuotteista, rasvalevitteistä ja kalasta. D-vitamiinia tarvitaan elimistössä vastustuskyvyn, luuston, lihasten ja solujen normaaliin toimintaan osana tasapainoista ja monipuolista ruokavaliota ja muuten terveitä elämäntapoja.

D-vitamiinia luustolle ja vastustuskyvylle

D-vitamiini on hyväksi luustolle, hampaille ja vastustuskyvylle. D-vitamiinia tarvitaan luuston kunnon pysymiseen normaalina. D-vitamiinin ansiosta kalsium ja fosfori imeytyvät riittävästi elimistöön ja kiinnittyvät lujaksi rakenteeksi luustoon. Uudet tutkimukset ovat valottaneet D-vitamiinin vaikutusten monipuolisuutta elimistössä. Riittävä D-vitamiinin saanti on tärkeää niin normaalin vastustuskyvyn ylläpitämiseksi kuin, myös lihasten ja solujen toimintaan.

Kuinka paljon D-vitamiinia on tarpeeksi?

D-vitamiinin saantisuositukset vaihtelevat ikäryhmittäin. Vuonna 2014 julkaistuissa suomalaisissa ravitsemussuosituksissa D-vitamiinin saantisuositusta nostettiin yli 2-vuotiailla, nuorilla, alle 60-vuotiailla aikuisilla sekä yli 75-vuotiailla.

D-vitamiinin päivittäinen saantisuositus

Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014, Valtion ravitsemusneuvottelukunta

Kuka tarvitsee D-vitamiinilisää?

Aikuiset voivat saada riittävästi D-vitamiinia suoraan ruoasta ilman vitamiinilisää. Vitamiinilisää suositellaan aikuisille talvikuukausina, jos he eivät käytä päivittäin D-vitaminoituja maitovalmisteita ja rasvalevitteitä sekä kalaa kahdesta kolmeen kertaa viikossa. Esimerkiksi vegaaniruokavaliota noudattavien tai luomutuotteita käyttävien on syytä kiinnittää erityistä huomioita riittävään D-vitamiinin saantiin.

Raskaana oleville ja imettäville äideille, lapsille ja nuorille sekä yli 60-vuotiaille suositellaan D-vitamiinilisää ympäri vuoden.

Voiko D-vitamiinia saada liikaa?

Auringonvalosta ei voi saada liikaa D-vitamiinia, koska sen aktiivisen muodon valmistuminen iholla vähenee aurinkoaltistuksen jatkuessa pitkään. Myöskään ruoasta D-vitamiinia ei saa liikaa.

D-vitamiinilisien runsaasta käytöstä, eli yli 20 µg vuorokaudessa, ei ole havaittu olevan hyötyä. Erittäin runsas D-vitamiinilisien pitkäaikainen päivittäinen käyttö saattaa olla jopa terveydelle haitallista. D-vitamiinin suurin turvallinen päiväsaanti aikuisille on 100 µg vuorokaudessa.

Rasvaliukoinen D-vitamiini kertyy elimistöön, jos sitä saa runsaasti. Silloin voi kehittyä myrkytysoireita. Suuret D-vitamiiniannokset voivat lisätä luun hajoamista ja suurentaa veren kalsiumpitoisuutta, mikä voi johtaa kalsiumsuolojen saostumiseen kudoksissa sekä aiheuttaa sydän- ja hermoperäisiä oireita.

Elintarvikkeiden D-vitaminointi turvaa vitamiinien saannin

D-vitamiinia on luonnostaan vain harvoissa elintarvikkeissa, ja siksi suomalaiset tarvitsevat vitaminoituja elintarvikkeita tai ravintolisiä saadakseen riittävästi D-vitamiinia. Suomessa suositellaan nestemäisten maitovalmisteiden ja levitettävien ravintorasvojen täydentämistä D-vitamiinilla – yleisesti käytettyjen elintarvikkeiden D-vitaminoinnilla voidaan varmistaa, että mahdollisimman moni suomalainen saa tarpeeksi D-vitamiinia.

Nykyisin suositus on, että nestemäisiin maitotuotteisiin lisätään D-vitamiinia 1 µg/100 ml ja levitettäviin ravintorasvoihin 20 µg/100 g. D-vitamiinin saanti ruoasta on Suomessa noussut suositellulle tasolle elintarvikkeiden D-vitaminoinnin aloittamisen ja D-vitamiinivalmisteiden käytön myötä. Miehet saavat D-vitamiinia keskimäärin 11,1 µg ja naiset 8,7 µg vuorokaudessa.

Luomutuotteita ei vitaminoida, koska luomutuotteiden tuotantoa säätelevien määräysten mukaan se ei ole sallittua.

”Auringonvalosta tai ruoasta ei voi saada liikaa D-vitamiinia”

Monista Valion tuotteista saa D-vitamiinia

Valtaosaan Valion nestemäisistä maitotuotteista, siis maitoihin, maitojuomiin, piimiin ja lähes kaikkiin jogurtteihin, lisätään D-vitamiinia niin, että pitoisuus on 1 µg/100 g. Myös kaikista Valio Gefilus® tuotteista saa D-vitamiinia. Jos käyttää maitotuotteita suositeltavan määrän, eli 5 desilitraa päivässä, saa jo puolet päivän D-vitamiinin saantisuosituksesta. Valio Eila® maitojuomissa ja Valio Plus® maidoissa sekä Valio Eila® piimässä on D-vitamiinia kaksinkertainen määrä 2 µg/100 g, joten nauttimalla näitä tuotteita viiden desin verran päivässä täyttyy koko D-vitamiinin päivittäinen saantisuositus.

Valion ravintorasvat D-vitaminoidaan voita lukuun ottamatta. Valio Better™Valio Oivariini® ja Valio KevytLevi® tuotteissa on D-vitamiinia 20 µg/100 g. 

Lisätty D-vitamiini on muodoltaan D3-vitamiinia, ja se valmistetaan synteettisesti. D3-vitamiini toimii elimistössä tehokkaammin kuin kasviperäinen D2-muoto. Maidoissa rasvaliukoinen D-vitamiini liuotetaan pieneen määrään rypsiöljyä, jotta sen käyttö maidon vitaminointiin onnistuu teknisesti. Käytetty kasviöljy (maissi, rypsi tai auringonkukka) ei sisällä allergisoivaa proteiinia.

Valion tuotteista saa helposti päivittäin tarvittavan annoksen D-vitamiinia. Valitse esimerkiksi näistä:


Tuote ja määrä D-vitaminia µg
Valio Plus™ rasvaton maito 2 dl 4
Valio Gefilus® Kefir 2 dl 2
Valio Better™ rahkariini rasvaseosta leivän päälle 3 tl 3
Valio Oivariini® juokseva rasva ruoanvalmistukseen 3 rkl 9
Valio A+™ luonnonjogurtti 150 g 1,5
Yhteensä 19,5 µg

Testaa oma D-vitamiinin saantisi D-vitamiinilaskurilla ›


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi