Laktovegetaristin kasvisruokavalioon proteiinia maitotuotteilla

Kasvissyöjä tulee helposti syöneeksi kasviksia puoli kiloa päivässä, mutta kasvisruokavalion monipuolisuudesta on pidettävä hyvää huolta. Jotta kasvisruoka sisältäisi proteiinia ja muita ravintoaineita, on maitotuotteiden käyttäminen ruokavaliossa hyvä ajatus.

Proteiininlähteet kasvisruokavaliossa

Moni kasvissyöjä pohtii ravitsemustaan erityisesti proteiinin saannin kannalta, sillä tyypillisin proteiinin lähde suomalaisessa ruokapöydässä on eläinperäinen lähde liha, maitotuotteet, kana, kala tai muna. Proteiinia saa myös muun muassa palkokasveista, pähkinöistä, siemenistä, täysjyväviljasta sekä uusista kasvipohjaista tuotteista. Maitotuotteita käyttävät laktovegetaristit saavat laadukasta proteiinia myös maitotuotteista. Proteiinien laaduissa on eroja, ja vain harvat kasvikunnan tuotteet yksistään sisältävät kaikkia elimistölle välttämättömiä aminohappoja, kuten eläinkunnan tuotteet sisältävät. Lue tarkemmin aminohapoista.

Hyvälaatuista proteiinia ja ravintoaineita maidosta

Maitoproteiini on laadukasta, sillä se sisältää runsaasti kaikkia elimistön tarvitsemia välttämättömiä aminohappoja. Maitoproteiini imeytyy hyvin, ja elimistö pystyy hyödyntämään sitä tehokkaasti. Maitovalmisteet ovat lisäksi hyvä vitamiinien ja kivennäisaineiden lähde. Elimistö tarvitsee myös jodia ja kalsiumia, ja maitotuotteet ovat suomalaisten tärkein lähde molempien kivennäisaineilla saannissa. Maitotuotteista saa myös kasvissyöjille tärkeää D-vitamiinia sekä B12-vitamiinia, jota saadaan vain eläinperäisistä tuotteista.

Proteiinia päivän jokaiselle aterialle

Kasvisruoan valitsevan ei tarvitse tehdä ruokanautinnossaan kompromisseja maun suhteen. Maitotuotteet tuovat kasvisruokaan tärkeitä ravintoaineita, makua ja runsautta. Maitotuotteet ovatkin monelle kasvissyöjälle helppo tapa lisätä proteiinia ravintoon. Monet proteiinia sisältävät tutut maitotuotteet nautitaan sellaisenaan, mutta maidosta on myös aterian pääproteiininlähteeksi.

Valio MiFU® suikaleella ja ruokarakeella vaihtelua

Valio MiFU® suikale ja ruokarae sisältävät runsaasti hyvälaatuista maitoproteiinia ja tarjoavat näin ruokaisan vaihtoehdon kasvisruokien pääproteiininlähteeksi. Valio MiFu® suikale ja ruokarae sisältävät luontaisesti kasvisruokailijalle tärkeää B12-vitamiinia. Mifu suikaleessa on lisäksi myös runsaasti kalsiumia.

Valion resepteissä on valikoima hyviä kasvisruokareseptejä (laktovegetaristi) ja uusia ideoita ruoanlaittoon myös kasviskokkeja varten.

Maitotuotteissa on paljon valinnanvaraa, ja uusia tuotteita kehitellään koko ajan. Myös vähälaktoosisten ja laktoosittomien tuotteiden valikoima ilahduttaa monia kasvissyöjiä.  Kun maitotuotteet sopivat monenlaisille käyttäjille ja monenlaisiin käyttötarkoituksiin, on proteiinia helppo lisätä päivän jokaiselle aterialle.

Lisää maitotuotteita ruokavalioon

Maitotuotteiden monipuolinen käyttö eri aterioilla takaa tasaisen ja riittävän proteiinin saannin päivän aikana sekä tuo ruokavalioon maidon muita hyviä ravintoaineita.

  • Aamupalaksi maistuu raikas itse tehty hedelmäinen smoothie tai heraproteiinilisällä terästetty proteiinismoothie.
  • Valio MiFU™ suikale ja ruokarae sisältävät runsaasti hyvälaatuista maitoproteiinia. MiFu suikaleessa on huimat 24 g/100 g proteiinia ja ruokarakeessakin 14 g/100 g. Valio MiFu® tuotteet tuovat vaihtelua perinteisiin kasviruokavalion pääraaka-ainevaihtoehtoihin. MiFu sopii maitotuotteita sisältävässä kasvisruokavaliossa mainiosti sinne minne kasviproteiinituotteet, soijarouhe tai tofu.
  • Juusto sopii paitsi leivälle, myös melkein mihin tahansa ruokaan. Salaattiin saat proteiinia lisäämällä sekaan juustokuutioita tai raejuustoa, ja sulatejuusto täydentää keittoruokia.
  • Pehmeyttä kokkailuun tuovat ruoanlaittojogurtit ovat kasvisruokien, erityisesti mausteisten sellaisten, ystäviä.
  • Maito on hyvä ruokajuoma. Jos kaipaat lisäpotkua, valitse Valio Plus™ maito, joka sisältää 50 % enemmän proteiinia!
  • Jos leivot itse, niin rahka ja kermaviili sopivat monenlaisiin suolaisiin ja makeisiin leivonnaisiin.
  • Tuorejuustoissa on valinnanvaraa sekä leivän päälle että jauhopeukalolle.
  • Panosta myös välipaloihin. Proteiinipitoiset Valio PROfeel® tuotteet ja Valio Lumo™ proteiiniherkut ovat mainioita välipaloja kasvissyöjällekin.

 

 

 

 


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi