Motivaatio vie tavoitteista tuloksiin

Laihduttaminen tai ainakin elämäntaparemontti käy usein mielessä, mutta alkuun pääseminen voi tuntua vaikealta. Onnistumiseen tarvitaan paitsi tietoa, myös motivaatiota. Kun tarve pyrkiä pois vanhoista kaavoista on tarpeeksi vahva, on aika potkaista muutos käyntiin.

Kaikki alkaa tavoitteista

Painonhallinta, kuten muukin omaan hyvinvointiin panostaminen, on hyvä aloittaa itsensä kuuntelemisesta. Miltä sinusta tuntuu? Millaisia muutoksia haluaisit saada aikaan, ja miksi?

Painonpudotus voi tuntua vaivalloiselta projektilta, jonka edessä tekee mieli etsiä nopeaa ja helppoa reittiä elämäntaparemontin sijaan. Ihmedieettien tulokset ovat harvoin pysyviä, joten tie voi viedä takaisin lähtöruutuun, ellei jopa muutaman harppauksen taaksepäin. Kokeile pilkkoa tavoitteesi pienempiin paloihin ja ottaa haaste vastaan yksi askel kerrallaan. Pienet onnistumiset auttavat huomaamaan, miten paljon olet jo saavuttanut.

Tavoitteeseen voi liittyä myös ajatus siitä, millainen haluaisit tulevaisuudessa olla ja mitä tehdä. Mikä on toisin, mikä on säilynyt ennallaan? Tai haluaisitko ehkä toteuttaa jonkin haaveen? Jos haluat pudottaa painoasi jaksaaksesi lähteä vaellusretkelle, niin lähde pienelle kävelylle metsään jo tänään. Elämä ei ala vasta sitten kun, elämä on nyt!

Apua arjen rutiineista

Kun tahtoa on tarpeeksi ja tavoite kirkkaana mielessä, ollaan jo pitkällä. Seuraavaksi tarvitaan tekoja, jotka auttavat tavoitteen saavuttamisessa.

Kirjaa muistiin sekä tavoitteesi että konkreettiset keinot, joiden avulla aiot päästä perille. Mitä asioita sinun täytyy ehkä muuttaa? Miten muutokset sopivat arkeesi nyt? Entä tulevaisuudessa? Vaikka keventämisen voikin aloittaa napakasti laihdutuskuurilla, niin pitkällä tähtäimellä painonhallinta on pienten, mutta pysyvien muutosten laji. Uusien elämäntapojen tulisikin olla sellaisia, että voit sitoutua niihin vuosiksi eteenpäin.

Arjen rutiinit ovat yksi tärkeimmistä muutoksen tukipuista, sillä vanhoista tavoista voi pikkuhiljaa muokata uusia. Mikä toimii juuri sinun arjessasi hyvin, missä olisi korjaamisen varaa? Ota työn alle yksi muutos kerrallaan ja totuttele kaikessa rauhassa; sanotaan, että tavan muodostuminen vie kolme, neljä viikkoa. Kun huomaat, että uudesta tavasta on tullut osa arkeasi, voit siirtyä eteenpäin. Muista, että jokainen onnistunut askel on iloitsemisen arvoinen asia!

Välittämistä ja vertaistukea

Usein ajatellaan, että laihduttaminen tai terveellisten elämäntapojen noudattaminen vaatii itsehillintää ja voimaa taistella mielitekoja vastaan. Entä, jos rautainen itsekuri ei olekaan ainoa tapa onnistua?

Mieti, miksi haluat muuttaa elämäntapojasi. Haluatko ehkä pysyä terveenä? Tuntea olosi kevyemmäksi? Voida paremmin? Onnistuneen elämäntaparemontin taustalla on usein halu pitää itsestä ja omasta hyvinvoinnista parempaa huolta. Kyse ei olekaan kieltäytymisestä, vaan siitä, että haluat huolehtia tärkeästä ihmisestä – sinusta itsestäsi.

Kerro ajatuksistasi ja tavoitteistasi läheisillesi. Uusien elämäntapojen omaksuminen on helpompaa, kun saat tukea vaikkapa perheeltä tai ystäviltä. Lisäksi voit saada reseptivinkkejä tai seuraa lenkille – vertaistukea voi löytyä yllättävän läheltä! Jos pidät tiimitekemisestä ja viihdyt ihmisten parissa, kokeile painonhallintaryhmää. Tärkeintä on, ettet jää yksin, jos elämäntapojen muuttaminen tuntuu kovin raskaalta projektilta. Sopivasti kannustava tukihenkilö on arvokas asia niin onnistumisen kuin epäonnistumisenkin hetkinä.

Tunnista todelliset haasteet

Mieti jo etukäteen, mikä voi vaikeuttaa tavoitteesi saavuttamista. Huomaatko ehkä tekeväsi huonoja valintoja ollessasi kiireinen tai väsynyt? Rehellisyys kannattaa: kun tunnistat omat heikkoutesi, voit miettiä valmiiksi, kuinka toimia vaikeissa tilanteissa.

Erityisesti ruokavalioremonttia suunnitellessa on hyvä muistaa, että hallittu herkuttelu on tavallisesti parempi vaihtoehto kuin totaalikieltäytyminen. Jos kieltää itseltään kaiken hyvän, voi herkuttelusta tulla pakkomielle, jota vastaan on tukalaa taistella – ja kun retkahtaminen lopulta tapahtuu, sen yli on vaikeaa päästä. Usein onkin viisaampaa opetella pikkuhiljaa herkuttelemaan kohtuullisesti. Tee itsellesi pelisäännöt: milloin sinulla on lupa herkutella, ja miten silloin toimit? Sallivaan asenteeseen kuuluu myös se, että sovituista herkkuhetkistä saa nauttia!

"Onnistuneen elämäntaparemontin taustalla on usein halu pitää itsestä ja omasta hyvinvoinnista parempaa huolta.
 "

Kiire ja stressi itsessään voivat vaikeuttaa painonhallintaa ja uusien tapojen omaksumista, mutta myös stressin aiheuttaja voi saada meidät tekemään huonoja valintoja hyvien sijasta. Taustojen pohtiminen kannattaa; se voi ohjata tarttumaan oikeisiin asioihin ja näin auttaa välttämään kompastuskiviä matkan varrella.
Mitä jos lipsahdat entisiin tapoihisi arjen kiireiden keskellä, tai jos hyvin alkanut projekti tuntuu junnaavan paikallaan? Päätä etukäteen mitä tehdä, kun tunnet olosi epäonnistuneeksi. Yhden päivän notkahdus ruokailuissa tai pieni takapakki vaikkapa flunssan takia ei vie sinua takaisin lähtöruutuun, ellet anna sen tapahtua.

Ilo irti onnistumisista

Huonoina hetkinä on hyvä tiedostaa, että olet saavuttanut paljon enemmän kuin parin taaksepäin otetun askelen verran. Etenemisen muistiin kirjaaminen on hyvä ajatus juuri siksi, että voit palata katsomaan, kuinka pitkälle olet jo päässyt. Välillä voi olla hyvä pysähtyä pohdiskelemaan myös tavoitteita ja keinoja. Ovatko välitavoitteet ja aikataulu realistiset? Kaipaatko piristystä projektiin – olisiko vaikkapa uusi harrastus hyvä ajatus?

Hyvä olo ja onnistumisen ilo ovat useimmille keventäjille parempia motivaattoreita kuin tietty lukema vaa'assa. Muista kannustaa itse itseäsi ja iloita jokaisesta onnistumisesta – olet sen ansainnut!

Pieniä muutoksia painonhallinnan tueksi

Pienet, mutta pysyvät elämänmuutokset auttavat painonhallinnassa. Etene rauhallisin askelin ja tee muutokset yksi kerrallaan, niin ehdit tottua uusiin tapoihin.

Vinkkejä syömisen hallintaan
•  Ota vanha kunnon lautasmalli käyttöön, niin annoskoko pysyy kohtuullisena.

•  Syö kasviksia, hedelmiä ja marjoja kaikilla aterioilla. Puoli kiloa päivässä on yllättävän helppo saada kasaan!

•  Yksi lautasellinen ruokaa tekee yleensä kylläiseksi. Harkitse hetki, ennen kuin otat lisää.

Säännöllisesti ja suunnitellen
• Säännöllinen ateriarytmi on hyvä painonhallintakeino. Aloita päivä aamupalalla ja pidä kiinni 3–5 tunnin ateriaväleistä.

• Saatko riittävästi unta? Väsyneenä on vaikeampaa vastustaa mielitekoja, ja nukkuessasi pysyt poissa jääkaapilta.

• Suunnittele ruokaostokset etukäteen ja sovella lautasmallia myös ostoskoriisi.

Herkuttele maltilla

• Oletko napostelija? Tomaatteja, porkkanaa, lanttua, kurkkua, omenaa ja monia muita terveellisiä herkkuja voi hyvällä omatunnolla rouskutella mielin määrin.

• Karkkipäivä on myös aikuisille sopiva tapa pitää herkuttelu kohtuullisena.

• Opettele nautiskelemaan ruoasta ja keskittymään vain syömiseen. Lukeminen tai ruudun tuijottaminen vie huomiosi muualle, ja saatat syödä vahingossa liikaa.

Myös juomisilla on merkitystä

• Jano saattaa joskus muistuttaa nälän tunnetta. Muista juoda riittävästi vettä!

• Virvoitusjuomat sekä kahviin tai teehen lisätty sokeri vaikuttavat päivän energiansaantiin yllättävän paljon.

• Alkoholissa on runsaasti tyhjää energiaa, joten sitä kannattaa käyttää vain kohtuudella.


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi