Muotidieetit – mitä uskoa?

Laihdutusdieetit lupailevat paljon, mutta harvat niistä kestävät kriittistä tarkastelua. Jos dieetti lupaa painon putoavan ja hyvinvoinnin paranevan yhden ruoka-aineen avulla tai välttämällä tiettyä energiaravintoainetta, tulisi hälytyskellojen soida. Toinen muotidieeteille tyypillinen ominaisuus on, että ne lupaavat painon putoavan nopeasti tietyssä ajassa, eivätkä tue pysyvää muutosta terveellisemmissä ruokailutottumuksissa. Usein dieettiruokavalio onkin niin yksipuolinen, ettei sitä jaksa noudattaa kauaa. Ruokavaliot sisältävät usein myös niin paljon erilaisia vältettäviä ruoka-aineita, että ne ovat sosiaalisesti rajoittavia.

pH-dieetti

Dieetin pohjana on uskomus siitä, että nykyinen ruokavaliomme johtaa kehon happamoitumiseen. Happamoituminen taas aiheuttaisi sairauksia, joita voidaan korjata emäksisellä ruokavaliolla ja erilaisilla ravintolisävalmisteilla. PH-dieetin mukaan elimistömme alkaa happamoituneena tuottaa bakteereja, hiivoja, homeita ja sieniä, jotka johtavat erilaisiin sairauksiin. Siksi ruokavaliosta tulisi jättää pois happamat ruoat kuten liha, kala, kana ja monet maitovalmisteet.

Todellisuudessa elimistömme pH pysyy automaattisesti käytännössä muuttumattomana, koska keuhkojen uloshengitys ja munuaisten virtsaneritys säätelevät happo-emästasapainoa. Ruokavaliolla ei pystytä muuttamaan elimistön pH:ta muuten kuin enimmilläänkin marginaalisesti ja ohimenevästi. Siirryttäessä noudattamaan emäksistä ruokavaliota, käytännössä vain eritteiden, kuten virtsan pH voi muuttua. Dieetistä voi saada joitain terveyshyötyjä, esimeriksi kasvisten kulutuksen lisääntyessä, mutta tällöin saadut hyödyt johtuvat itse kasvisten edullisista vaikutuksista - elimistön pH:n pysyessä muuttumattomana. 

5:2 -dieetti

5:2 -dieetti perustuu siihen, että viitenä päivänä viikosta syödään normaalisti ja kahtena päivänä energiansaantia rajoitetaan noin neljäsosaan normaalista. Miehillä tämä vastaa 600 kcal:a ja naisilla 500 kcal:a paastopäivinä. Paastopäivät eivät saa olla peräkkäisiä päiviä ja niiden aikana saa syödä mitä haluaa ja monessako osassa haluaa.

Ihmisen syömisen säätely toimii siten, että huolimatta siitä, että syödyn ruoan määrässä voi olla suuriakin päivittäisiä vaihteluita, kehon paino pyrkii pysymään hyvinkin samana.  Tämä johtuu mm. hormonaalisten signaalien ja vanhojen ruokatottumusten yhteisvaikutuksesta. Ikävä kyllä, nämä mekanismit kaiken lisäksi sallivat herkemmin energian ylityksen kuin vajeen, kuten moni laihduttaja on saattanut huomata. Se, että kahtena päivänä viikossa syö vähemmän ajaa ruokahalun myös helposti kompensoimaan kalorivajetta niinä viitenä päivänä joina syödään ilman kalorirajoitusta.

Gluteeniton dieetti

Keliaakikkojen noudattama dieetti, jonka puolesta myös monet julkisuuden henkilöt ovat alkaneet puhua. Dieetti perustuu vehnän, ohran ja rukiin sisältämän gluteiini-proteiinin poistamiseen ruokavaliosta. Tämän sanotaan parantavan unen laatua, antavan energiaa, nopeuttavan laihduttamista ja parantavan monia sairaustiloja.

Keliakiaa sairastavilla elinikäinen gluteeniton ruokavalio on välttämätöntä sairauden hoidossa. Tämänhetkisen tiedon perusteella normaali painonhallitsija ei kuitenkaan hyödy gluteenittomasta ruokavaliosta, eikä se nopeuta laihduttamista. Dieettiä noudattavilla henkilöillä paino on voinut lähteä laskuun yksinkertaisesti siksi, että ruokavalio on rajoittanut saatavilla olevan ruoan määrää. Lisäksi gluteenittomien tuotteiden käyttö yleensä lisää huomattavasti ruokakassin hintaa.

Paleo

Paleoliittinen ruokavalio perustuu ajatukseen siitä, että ihmisen ruoansulatuselimistö ei ole merkittävästi muuttunut n. 10 000 vuoden takaisesta keräily- ja metsästyskulttuurista, jossa ihminen eli ennen maanviljelyn keksimistä, ja siksi emme ole ehtineet sopeutua muutoksiin ruokavaliossamme. 

Periaatteena on siis syödä vain sellaisia ruoka-aineita, mitä luolamies olisi voinut syödä. Ruokavalion perustan muodostavat erilaiset kasvikset ja marjat, lihat ja merenelävät, munat, siemenet, pähkinät ja sienet, kun taas vilja- ja maitotuotteet, puhdistettu sokeri, palkokasvit, puhdistetut rasvat ovat kiellettyjä.

Oikein toteutettuna ruokavaliossa voi olla monia hyviä ominaisuuksia, kuten suolattomuus (koska kivikautinen ihminen ei käyttänyt suolaa, tulee kaikki natrium luonnollisesti ruoasta) ja runsas kasvisten ja hedelmien käyttö. Täysin kivikautista ruokavaliota voi kuitenkin olla vaikea toteuttaa nyky-yhteiskunnassa. Lisäksi alhainen kalsiumin saanti voi muodostua ongelmaksi. Usein Paleo-dieettiin liittyy myös virheellinen ajatus siitä, että kivikautinen ruokavalio olisi ollut runsasrasvainen ja sisältänyt erityisesti paljon tyydyttynyttä rasvaa, mikä ei alan asiantuntijoiden mukaan pidä paikkaansa.

Itämeren ruokavalio – fiksu vaihtoehto?

Itämeren ruokavalio on pohjoismainen vastine jo terveelliseksi todetulle Välimeren ruokavaliolle. Samanlaiseen täysipainoiseen kokonaisuuteen päästään suosimalla omaan ruokaperinteeseemme kuuluvia raaka-aineita: kotimaisia kasviksia ja marjoja, ruista, rypsiöljyä ja kalaa. Itämeren ruokavalion pohjana ovat täysjyväviljatuotteet, hedelmät ja vihannekset, marjojen runsas käyttö ja kala-ateriat kolme kertaa viikossa. Kovaa rasvaa korvataan rypsiöljyllä ja kasviöljypohjaisella levitteellä ja lisäksi suositaan rasvattomia ja vähärasvaisia maitotuotteita

Välimeren ruokavalion on jo aikaisemmin lukuisissa tutkimuksissa todettu ehkäisevän mm. sydän- ja verisuonitautien sekä tyypin 2 diabeteksen esiintyvyyttä. Itämeren ruokavalio on pohjaltaan hyvin samankaltainen, mutta voi olla kuitenkin helpommin toteutettavissa, koska se pohjautuu kotimaisiin raaka-aineisiin. Lisäksi esimerkiksi rypsiöljy on rasvahappokoostumukseltaan monipuolisempi kuin Välimeren ruokavaliossa suosittava oliiviöljy. Ehkä parasta tässä ruokavaliossa verrattuna muihin esimerkkeihin on se, että se ohjaa pysyviin muutoksiin, jotka ovat toteutettavissa ilman, että aina täytyisi keskittyä kiellettyihin ja sallittuihin ruoka-aineisiin.


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi