Painonhallinta ja juhlaruokailu

Moni laihduttaja miettii, miten selviytyä kunnialla juhlista tai ravintolaillallisista. Satunnainen herkuttelu tai juhla-ateria silloin tällöin ei romuta laihdutusprojektia tai painonhallintaa. Terveelliseen ruokavalioon mahtuu myös herkutteluhetket. Laihduttajalla on myös lupa nauttia juhlista, kunhan muistaa palata arkeen juhlien jälkeen.

Arki - arkea vai juhlaa?

Syötkö arkisin pääosin fiksusti ja ainakin suurin piirtein sopivassa ateriarytmissä? Jos vastaus on kyllä, ei juhlasyömisistä tarvitse kantaa huolta. Arkisilla valinnoilla on paljon suurempi merkitys kuin satunnaisilla juhlaherkuilla, joten jollei arkesi ole yhtä juhlaa, voit nauttia juhlaherkuista hyvällä omallatunnolla.

Toisinaan juhlia ja muita erityisiä tilanteita tuntuu kuitenkin olevan tiuhaan, eikä tavallisia arkirutiineja ennätä enää kunnolla noudattaa, kun juhlakausi vie mennessään. Kevät on valon, ilon ja juhlien aikaa. Kesällä on ihanaa kutsua ystävät puutarhajuhliin tai grillaamaan, ja vilpoinen jäätelö tai olut maistuu lämpimällä säällä erityisen hyvältä. Joulunalusaika halloweeneineen ja pikkujouluineen huipentuu jouluun, jolloin perinteisesti levätään, tavataan ystäviä – ja syödään hyvin.

Juhlahumun keskellä kasvaa myös kiusaus lipsua arkisista elämäntavoista. Kuinka arjesta pidetään kiinni myös juhlien keskellä? Kun juhlia sattuu useita perätysten, niin pitäisikö juhlasyömiseenkin kiinnittää huomiota?

"Normaalista ateriarytmistä kannattaa pitää kiinni myös juhlapäivinä: kohtuudella syöminen on vaikeaa, jos on kiljuva nälkä. "

Valitse oma tapasi juhlia

Vaikka arkisyöminen olisi hyvässä hallinnassa, niin juhlissa tarjotuista herkuista kieltäytyminen voi tuntua vaikealta juhlatunnelman ja houkuttelevien ruokien vuoksi. Kukapa ei haluaisi silloin tällöin unohtaa arkea ja herkutella?

'Kiitos ei' voi olla vaikea sanoa. Juhlaruokailu on sosiaalinen tapahtuma, jossa maistellaan yhdessä erilaisia herkkuja. Harva haluaa herättää omilla valinnoilla tai lautasen sisällöllä turhan paljon huomiota. Harva haluaa selitellä vaikkapa jälkiruoasta tai alkoholista kieltäytymistä; omien valintojen ei haluta kiinnittävän juhlaseurueen huomiota. Mahdollisen keskustelun voi kuitenkin yleensä kuitata melko kevyesti. Kun haluat herkutella maltillisesti myös juhlissa, niin tee se järkevällä annoskoolla niin totaalikieltäytyminen on turhaa. Normaalista ateriarytmistä kannattaa pitää kiinni myös juhlapäivinä: kohtuudella syöminen on vaikeaa, jos on kiljuva nälkä.  

Myös se, että päätät syödä juhlissa mitä mieli tekee, on ihan hyvä vaihtoehto. Olipa valintasi mikä tahansa, niin muista nauttia hyvistä mauista ja juhlatunnelmasta!

Muutama vinkki juhlatilaisuuksia varten:
• Jos voit valita ateriasi vaikkapa ravintolan listalta, valitse kevyemmin: valitse lisukkeeksi salaattia tai keitettyjä perunoita ranskalaisten sijasta.

• Myös noutopöydästä voi valita vähärasvaisia ruokia. Ota lautaselle reilusti salaattia, ja marjasorbetti on parempi jälkiruokavaihtoehto kuin suklaakakku.

• Jos satut olemaan suklaakakun ystävä, niin riittäisikö vähän pienempi pala?

• Voit myös keskittyä nauttimaan suosikkiherkustasi sen sijaan, että yrität syödä vähän kaikkea. Jos pidät erityisen paljon vaikkapa joulupipareista aurajuuston kera,
niin nautiskele hyvillä mielin ja jätä muu vähemmälle.

• Alkoholissa on paljon energiaa, joten kohtuus kannattaa.

Panosta hyvään arkisyömiseen

Juhlakauden jälkeen koittaa aika palata arkiseen rytmiin. Yksi aloittaa laihdutuskuurin, toinen hakeutuu lenkkipolulle tai salille. Mitä kauemmaksi arkiset rutiinit ovat jääneet, sitä työläämmältä tuntuu paluu normaaliin rytmiin. Siksi arjesta olisi hyvä pitää kiinni myös lomien ja juhlakausien aikana.

Voit helpottaa arkeen palaamista esimerkiksi suunnittelemalla juhlakauden jälkeisten päivien ateriat jo etukäteen. Tutustu kevyempiin reseptivaihtoehtoihin ja tee sopiva ruokalista vaikka heti! Valmiista suunnitelmista on helpompi pitää kiinni, eikä arkeen palaaminen siirry huomaamatta huomiseen. Ja kun panostat herkulliseen, terveelliseen arkiruokaan, ei juhlaherkuttelukaan tunnu niin isolta asialta


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi