Proteiini ja laihdutus

Laihduttajat ja painonhallitsijat hyötyvät monipuolisesta ruokavaliosta, joka sisältää hyvälaatuista proteiinia. Riittävällä proteiininsaannilla voi edistää lihaskudoksen säilymistä  laihdutuksen aikana, ja näin pitää huolta, että kropassa on mahdollisimman paljon energiaa kuluttavaa lihaskudosta . Maitotuotteet on helppo tapa huolehtia, että jokaisella aterialla on hyvälaatuinen proteiininlähde. Maito sisältää luontaisesti laadukasta heraproteiinia.

Nälkä on usein laihduttajan pahin vihollinen

Painon pudottaminen perustuu yksinkertaiseen nyrkkisääntöön: rajoita syömääsi energiamäärää! Mutta nälkä ei ole kenenkään mielestä mukavaa, joten vähennetyn energian tulisi olla mahdollisimman laadukasta, edistää lihasmassan säilymistä ja valittujen ruoka-aineiden tulisi myös tuoda lautaselle ruokaisuutta. Riittävä proteiinin saanti säilyttää arvokasta lihasmassaa painonpudotuksen aikana, toisin sanottuna laihduttaminen ei kadota lihaksia.

Maitotuotteista hyvälaatuista proteiinia laihduttajan lautaselle

Proteiinia kannattaa nauttia tasaisesti päivän eri aterioilla. Sopiva kerta-annos proteiinia on 10–40 grammaa aterian koon mukaan vaihdellen.  Vähärasvaiset ja rasvattomat maitotuotteet ovat loistavia valintoja myös laihduttajan ruokavalioon runsaan proteiinimäärän ja tärkeiden ravintoaineiden takia.

Heraproteiinista hyötyä laihduttajalle

Heraproteiinista voi olla laihduttajalle monenlaista hyötyä. Laihduttaja ja painonhallitsija hyötyvät riittävästä proteiininsaannista ja erityisesti heraproteiinista siksi, että heran on havaittu edistävän rasvakudoksen vähenemistä ja lihasmassan säilymistä painonpudotuksen aikana sekä ylipainoisilla aikuisilla että ikäihmisillä. Heraproteiinissa on myös erinomainen aminohappokoostumus ja se imeytyy nopeasti.

"Laihduttajat hyötyvät riittävästä proteiininsaannista siksi, että proteiini edistää lihasmassan säilymistä painonpudotuksen aikana."

Kuinka paljon proteiinia?

Proteiinia suositellaan nautittavaksi noin 10–20 prosenttia päivän kokonaisenergiantarpeesta. Painonhallitsijalla se tarkoittaa tavallisesti 1,1–1,3 grammaa painokiloa kohti päivässä. Heraproteiinin ohella on tärkeää nauttia myös muita proteiineja sekä huolehtia monipuolisesta ja tasapainoisesta ruokavaliosta ja terveistä elämäntavoista. 

Valmis laihduttajan 1600 kcal viikon ruokalista

Laihduttaja löydät valmiin viikon ruokavalion Ravitsemus osiosta. Painonhallinta ruokavalio on suunniteltu monipuoliseksi arjen ruokavalioksi, joka sisältää noin 1600 kcal päivässä.

Vinkkejä mitä välipalaksi

Viisi vinkkiä laihduttajalle:

1. Säännöllinen ateriarytmi

Liian pitkät ateriavälit saavat elimistössäsi ”nälänhädän”. Nälkäisenä syömisen hallinta on vaikeaa ja sorrut helposti ylilyönteihin syömisessä. Syö tasaisesti 5-6 kertaa päivässä pieniä monipuolisia aterioita.

Vinkkejä arjen ateriarytmiin ›

2. Joka aterialle proteiinin lähteitä

Proteiini tuo aterialle ruokaisuutta, joten sisällytä joka aterialle jotakin proteiinipitoista. Maitovalmisteet sisältävät runsaasti proteiinia sekä monia muita ravintoaineita ja sopivat kaikille aterioille. Kiinnitä erityistä huomiota välipalojen ja aamu- tai iltapalan monipuolisuuteen.

3. Joka aterialla kasviksia

Syödessämme elimistömme ei tunnista ruoan energiatiheyttä ja siksi syömme runsaasti energiaa sisältävää ruokaa helposti yhtä paljon kuin vähäenergiaista ruokaa. Kasvikset sisältävät runsaan vesipitoisuuden ansioista vain vähän energiaa. Kasvattamalla kasvisten osuutta lautasella saat vähennettyä syömääsi energian määrää ilman että ruoan määrä lautasella vähenee.

4. Löydä liikunnan ilo

Etsi oma mieluinen tapasi liikkua. Sovi ystävän kanssa liikuntatreffit. Ota ilo irti arkiliikunnasta. Kävele lyhyet matkat aina kun ehdit. Kokeile uusia lajeja.

Lue lisää liikunnasta ja painonhallinnasta ›

5. Sovi itsesi kanssa sallitut herkkuhetket

Kieltäytyminen herkuista tekee niistä entistä houkuttelevampia. Sovi itsesi kanssa sallitut herkkuhetket silloin tällöin ja nautiskele niistä täysin siemauksin. Huomaat että sallimisen myötä herkkuhimo helpottaa! Muista kuitenkin, että jo muutamasta herkkusuupalasta saat makunautinnon, joka ei suupaloja lisäämällä enää parane! 

Lue miten sovittaa juhlaruokailu ja painonhallinta yhteen ›


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi