Proteiinin laatu ja maitoproteiini

Kaikki maitotuotteet sisältävät hyvälaatuista laadukasta maitoproteiinia. Maidossa on luontaisesti proteiinia keskimäärin 3,3 g / 100 g. Maitoproteiinit ovat ravitsemuksellisesti erittäin korkealaatuisia, sillä ne sisältävät runsaasti kaikkia elimistön tarvitsemia välttämättömiä aminohappoja. Maitoproteiini imeytyy hyvin, ja elimistö voi siksi käyttää sen tehokkaasti hyväkseen. Päivittäinen proteiinin tarve on helppo täyttää, kun maitotuotteita nauttii muiden proteiininlähteiden kanssa monipuolisesti eri aterioilla.

Nopeasti vaikuttava heraproteiini ja pitkävaikutteinen kaseiini

Tuoreiden maitotuotteiden proteiinista on luontaisesti 20 prosenttia heraproteiinia ja 80 prosenttia kaseiiniproteiinia. Heraproteiinit eivät sakkaudu mahan happamissa olosuhteissa, minkä vuoksi heraproteiinin sisältämät aminohapot imeytyvät nopeasti verenkiertoon ja ovat tehokkaasti lihasten käytettävissä. Kaseiini taas toimii elimistössä hidasvaikutteisesti ja siksi kaseiinia sisältäviä maitotuotteita suositaan esimerkiksi iltapalana.


Paljonko proteiinia tarvitaan?

Proteiini on tärkeä osa tasapainoista ruokavaliota, ja eri elämäntilanteissa olevat hyötyvät proteiinista eri tavoin. Proteiinin normaalitarve päivässä on noin 1,1-1,3 grammaa painokiloa kohden eli noin 10–20 % kokonaisenergiasaannista. Proteiinin saantiin on syytä kiinnittää huomiota, jos on laihduttaja tai painonhallitsija, aktiiviliikkuja, ikääntyvä, raskaana tai imettää.

Lue lisää ›

10 hyvää proteiinin lähdettä

Onko proteiinilla ja proteiinilla eroa? Proteiinien kohdalla on tärkeintä muistaa se, että proteiineja on hyvä nauttia monipuolisesti eri lähteistä ja tasaisesti päivän eri aterioilla. Kokosimme listaan kymmenen erilaista perusruoka-ainetta, jotka ovat kukin omalla tavallaan hyviä proteiinin lähteitä.

Lue lisää ›

Aminohapoilla on tärkeitä tehtäviä elimistössä

Elimistön proteiinit koostuvat 20 aminohaposta. Aminohappoja on eniten lihaksissa ja muissa kudoksissa, mutta aminohapot osallistuvat myös lukuisiin elimistön biokemiallisiin reaktioihin. Osa aminohapoista on välttämättömiä eli ne tulee saada ravinnosta, koska elimistö ei pysty muodostamaan niitä itse. Maitoproteiini sisältää kaikkia ihmiselle välttämättömiä aminohappoja hyvin imeytyvässä muodossa.

Lue lisää ›

Proteiini ja laihdutus

Laihduttajat ja painonhallitsijat hyötyvät monipuolisesta ruokavaliosta, joka sisältää hyvälaatuista proteiinia. Riittävällä proteiininsaannilla voi edistää lihaskudoksen säilymistä  laihdutuksen aikana, ja näin pitää huolta, että kropassa on mahdollisimman paljon energiaa kuluttavaa lihaskudosta . Maitotuotteet on helppo tapa huolehtia, että jokaisella aterialla on hyvälaatuinen proteiininlähde. Maito sisältää luontaisesti laadukasta heraproteiinia.

Lue lisää ›

Heraproteiini ja liikunta

Aktiiviliikkujien arjessa proteiinista on hyötyä paitsi hyvänä energianlähteenä myös lihasmassan lisäämisessä ja säilyttämisessä. Monet liikuntaa harrastavat käyttävät proteiinituotteita myös edistämään palautumista urheilusuorituksen jälkeen.

Lue lisää ›

Heraproteiini on proteiinien eliittiä

Maidossa on kahdenlaista proteiinia: heraa ja kaseiinia. Heraproteiini on kirkasta nestettä, joka erottuu juustonvalmistuksessa. Heraa pidettiin pitkään vain juustonvalmistuksen sivutuotteena, mutta nyt sen ravitsemuksellinen arvo tunnetaan. Heraproteiinissa on runsaasti elimistön tarvitsemia välttämättömiä aminohappoja. Heraproteiini edistääkin liikunnasta palautumista, auttaa painonhallinnassa sekä vähentää ikääntymiseen liittyvää lihaskatoa.

Lue lisää ›

Laktovegetaristin kasvisruokavalioon proteiinia maitotuotteilla

Kasvissyöjä tulee helposti syöneeksi kasviksia puoli kiloa päivässä, mutta ruokavalion monipuolisuudesta on pidettävä hyvää huolta. Jotta kasvissyöjä saisi päivän aterioista tarvitsemansa proteiinin ja muut ravintoaineet, on maitotuotteiden käyttäminen hyvä ajatus.

Lue lisää ›

Ikääntyvän hyvä ruokavalio ja proteiininsaanti

Omaan ruokavalioon, arjen valintoihin ja elämäntapoihin kannattaa kiinnittää huomiota, koska vuosien kertyminen muuttaa elimistön toimintaa ja tarpeita. Ikääntyminen on yksilöllistä, ja ravitsemukselliset tarpeet voivat olla hyvinkin erilaiset iästä ja kunnosta riippuen. Lihasmassa on alkanut vähentyä 50-vuoden kohdalla ja menetys vain nopeutuu ikävuosien myötä, joten riittävästä proteiininsaannista ja lihasharjoittelusta kannattaa pitää huolta.

Lue lisää ›

Ravintolisät

Huippu-urheilijat käyttävät ravintolisiä usein maksimoidakseen rankasta harjoittelusta saatavat hyödyt.  Parannus suoritustehossa on kuitenkin yleensä pieni ja tavallisen harrastajan tapauksessa usein käytännössä olematon. Ravitsemuksen pääpaino tulisikin olla tasapainoisessa ja monipuolisessa ruokavaliossa, josta saadaan kaikki tarpeelliset ravinto- ja hivenaineet sekä vitamiinit. Parhaimmillaan ravintolisät voivat kuitenkin tukea palautumista ja täydentää hyvää ruokavaliota – ja ne ovat myös käteviä käyttää.

Lue lisää ›


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi