Ravintolisät

Huippu-urheilijat käyttävät ravintolisiä usein maksimoidakseen rankasta harjoittelusta saatavat hyödyt.  Parannus suoritustehossa on kuitenkin yleensä pieni ja tavallisen harrastajan tapauksessa usein käytännössä olematon. Ravitsemuksen pääpaino tulisikin olla tasapainoisessa ja monipuolisessa ruokavaliossa, josta saadaan kaikki tarpeelliset ravinto- ja hivenaineet sekä vitamiinit. Parhaimmillaan ravintolisät voivat kuitenkin tukea palautumista ja täydentää hyvää ruokavaliota – ja ne ovat myös käteviä käyttää.

Mitä ravintolisät ovat?

Ravintolisiin luokitellaan mm. erilaiset vitamiini- ja kivennäisainelisät, aminohappojen, kuidun ja rasvahappojen saantiin tarkoitetut valmisteet, jotka on tarkoitettu täydentämään monipuolista ruokavaliota. Ravintolisillä ei kuitenkaan saa olla lääkkeellisiä vaikutuksia. Tuotteet ovat tiivistetyssä muodossa esimerkiksi kapseleina, tabletteina tai jauheina. Erilaisia tuotteita on markkinoilla hyvin paljon ja siksi niin urheilijan kuin tavallisen kuntoilijankin on hyvä tiedostaa, mistä ravintolisistä voi olla itselle hyötyä ja mistä ei. 

Ravintolisät eivät korvaa hyvää ravitsemusta

Elimistön tarvitsemat tärkeät ravintoaineet on ensisijaisesti hankittava tasapainoisesta ja monipuolisesta ruokavaliosta. Joissain tilanteissa on tarpeen täydentää ravintolisillä tavallisista elintarvikkeista saatavia ravintoaineita, vitamiineja tai kivennäisaineita. 

Suomessa talviaikana säännöllinen D-vitamiinilisän käyttö on aktiiviliikkujallekin suositeltavaa. Muita tärkeimpiä suojaravintoaineita, joiden täydennystarvetta voi olla, ovat rauta, foolihappo, B12-vitamiini ja kalsium. 

Hyötyä teoriassa, miten käytännössä? 

Ennen käyttöä muista nämä:

  • Mieti tarkkaan onko ravintolisä tarpeen vai onko ruokavaliosi riittävän monipuolinen. Selvitä luotettavasta lähteestä, onko ravintolisällä todella todettu olevan hyödyllisiä ominaisuuksia. Huippu-urheilijalle pienet erot voivat ratkaista sijoituksia, mutta jokaisen on hyvä harkita kannattaako käyttää suuria summia rahaa johonkin, jonka hyötyjä on vaikea mitata tarkimmissakaan käytännön testeissä.
  • Liikasaannin riski. Yleensä sivuvaikutusten riski on ravintolisien käytössä pieni, mutta se on silti hyvä huomioida – varsinkin jos valmisteen käytöstä saatu hyöty on minimaalinen. Käytettäessä useita erilaisia ravintolisiä sekä vitamiini- ja kivennäisainelisiä rinnakkain voi esimerkiksi jonkin tietyn vitamiinin saantisuositus ylittyä moninkertaisesti. Jonkin tietyn kivennäisaineen suuri saanti voi puolestaan haitata toisen imeytymistä, joten vitamiineja ja kivennäisaineita ei ole hyvä ottaa suuria annoksia vain ”varmuuden vuoksi”.
  • Ravintolisien käyttöön voi joskus liittyä myös dopingriski. Etenkin ulkomailta tilattaessa täydellinen valvonta on käytännössä mahdotonta ja tuote voi sisältää kielletyksi luokiteltuja aineita tai jäämiä niistä, vaikka niistä ei tuoteselosteessa mainittaisikaan mitään. Lopulta olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat.

Hyvälaatuista proteiinia tavallisista elintarvikkeista

  • Valio Plus™ maidoissa on 50 % enemmän proteiinia ja Valio PROfeel® voimamaitojuomassa kaksi kertaa enemmän laadukasta heraproteiinia, kuin tavallisessa maidossa
  • Harjoittelun jälkeen Valio Plus™ maito ja Valio PROfeel® voimamaitojuoma on luonnollinen ja edullinen palautumisjuoma
  • Uudet Valio PROfeel® heraproteiinijauheet ovat laktoosittomia ja laadukasta kotimaista heraproteiinia sisältäviä sokeroimattomia jauheita, joista saat nopeasti ja helposti sekoitettua itsellesi sopivan heraproteiinilisän
  • Uudet Valio PROfeel® välipalajauheet ovat laktoosittomia ja laadukasta kotimaista heraproteiinia ja hiilihydraatteja 1:1 sisältäviä jauheita, joista saat nopeasti ja helposti sekoitettua itsellesi maistuvan palautusjuoman
  • Maidon kaseiini on ns. pitkävaikutteinen proteiini ja ravitsee lihaksia pitkään.

Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi