Ravitsemusvalmennuksesta tehoa treeniin

Oikeanlainen ravitsemus ei ole salatiedettä, mutta erilaisten trendiruokavalioiden ja ruokaan liittyvien uskomusten keskellä on joskus vaikea löytää itselle sopiva tapa syödä. Ravitsemusvalmennus tarjoaa vastauksia mieltä askarruttaviin ravitsemuskysymyksiin.

Ateriarytmi ja ruokavalio kuntoon

– Kuka tahansa omasta ruokailustaan kiinnostunut voi hyötyä ravitsemusvalmennuksesta. Olipa urheilija, aktiivi- tai perusliikkuja, ruokavaliosta löytyy usein pientä viilattavaa. Ruokaan liittyy paljon erilaisia luuloja ja uskomuksia, jotka eivät välttämättä pidä paikkaansa, urheiluravitsemuksen asiantuntija, ETM, Tarja Sandell pohjustaa.

Ravintoaineiden puutokset ovat suomalaisilla harvinaisia, jos syö monipuolisesti ja säännöllisesti. Ravitsemusvalmennuksella voidaan kuitenkin korjata ateriarytmiä ja koostaa sopiva ruokavalio, joka sisältää tarpeeksi energiaa päivän askareisiin. Esimerkiksi paljon liikkuvat naiset eivät usein uskalla syödä tarpeeksi ulkonäköpaineiden tai muiden vastaavien syiden vuoksi. Painonpudottajia ravitsemusvalmennus ohjaa kohti pitkäaikaisempaa hyvää oloa pikavoittojen sijaan.

Ravitsemusvalmennus yksilöllisistä lähtökohdista

Ampumahiihtäjä Krista Leskinen, 17 vuotta, sai Valio Akatemia™ ravitsemusstipendin vuodelle 2015. Stipendin turvin ravitsemusvalmentaja Tarja Sandell, Krista ja hänen vanhempansa ovat viilanneet Kristan ruokavaliota ja ateriarytmiä niin, että paljon urheilevan nuoren treenit ja kisat sujuvat entistä paremmin.

– Minulla on diabetes, jonka vuoksi olen aiemminkin saanut ohjausta ravitsemukseen. Näin yksityiskohtaista, nimenomaan urheilijalle suunnattua neuvontaa en ole kuitenkaan aiemmin saanut, Krista kertoo.

– Kristan lähtötilanne on hyvä, mutta aina voi tehdä jotakin paremmin. Tässä valmennuksessa kiinnitämme ravitsemukseen huomiota nimenomaan urheilun näkökulmasta, Tarja Sandell perustelee.

MealTracker paljastaa totuuden

Kristan ravitsemusvalmennus koostuu kolmesta tapaamisesta, joiden välillä Krista kirjaa ja kuvaa syömänsä ruoat ja tehdyt treenit. Tapaamisten määrä sovitaan aina tapauskohtaisesti valmennettavasta riippuen – kolme kertaa on varsin yleinen käytäntö.

Ravitsemusvalmennus alkaa valmentajan ja valmennettavan tapaamisella sekä taustatietojen kartoituksella.

– Suosin ruokapäiväkirjan pitämistä, koska sen avulla saa realistista tietoa lähtötilanteesta, Tarja Sandell sanoo.

”Kuka tahansa omasta ruokailustaan kiinnostunut voi hyötyä ravitsemusvalmennuksesta.”

Päiväkirjan perusteella valmentaja analysoi ateriarytmin ja erilaiset tunnusluvut, esimerkiksi energiansaannin ja ruoan sisältämät ravintoaineet. Varsinkin kestävyyslajeja harrastavien kohdalla on tärkeää päästä perille hiilihydraattien saannista, sillä ne ovat kestävyysurheilijoille tärkein energianlähde. Analyysin perusteella valmennettava saa palautteen sekä tavoitteet ja ohjeet jatkoa varten.

Ruokapäiväkirjan perusteella tehdyn analyysin ja ensimmäisen valmennustapaamisen jälkeen Krista on kuvannut MealTracker-sovelluksen avulla syömänsä ruoat ja tehdyt treenit. Sovelluksen avulla saa heti kuvan ateriarytmistä ja liikunnan suhteesta siihen. Krista piti myös nälkämittaripäiväkirjaa ja kirjasi ylös, kuinka kylläinen olo oli syömisen jälkeen.

Välipalat uusiksi

Ravitsemusvalmennuksen seurauksena Kristan ateriarytmi ja välipalakäytännöt ovat uudistuneet.

– Tärkeää on, että ei tule liian pitkiä taukoja. Parin tunnin välein täytyy syödä. Aikaisemmin Kristalla saattoi olla viidenkin tunnin tauko syömisessä ja treenit siinä välissä, Tarja Sandell ohjeistaa.

– En ennen valmennusta osannut miettiä välipaloja niin tarkasti. Nyt otan kouluun mukaan välipalaa. Tarjan oppien mukaan välipala koostuu kolmesta komponentista, esimerkiksi ruisleivästä, hedelmästä ja rahkajuomasta. Vähän ennen treeniä pieni välipala, vaikkapa juotava sellainen, on hyväksi, koska se käynnistää palautumisen tehokkaammin. Ja treenin jälkeen nautin aiempaa laadukkaamman välipalan, esimerkiksi juotavaa jogurttia, josta saa proteiinia ja vähän rasvaakin, Krista kertaa oppimaansa.

Ravitsemusvalmennuksen myötä Krista perheineen on huomannut, että tarjolla on paljon erilaisia välipalavaihtoehtoja, jotka kulkevat myös kätevästi mukana koulussa ja treeneissä. Kristan olo on myös ollut kylläisempi pitkin päivää, eikä nälkä pääse enää yllättämään.

– Ohjeista on ollut jo nyt hyötyä, joten jatkan hyvin alkanutta linjaa. Hyvä on myös lähtenyt kiertämään, sillä nyt hiihtokaveritkin kiinnittävät enemmän huomiota välipaloihin, Krista iloitsee.


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi