Välipalasta vauhtia lapsen arkeen

Lapset ja nuoret hyötyvät hyvistä välipaloista monin tavoin. Välipalat kuuluvat olennaisena osana arjen tasapainoista ja monipuolista ruokavaliota, ja ne sisältävät kasvun ja kehityksen kannalta tärkeitä rakennuspalikoita kuten kalsiumia, D-vitamiinia ja jodia. Säännöllinen ateriarytmi ja välipalat auttavat lapsia jaksamaan paremmin koulussa ja vapaa-ajalla. Liikkuvan elämäntyylin lisäännyttyä lapset ja nuoret saavat jopa 40 prosenttia päivän energiasta välipaloista. Ei siis ole samantekevää, millaista välipalaa syö!

Vähemmällä sokerilla

Välipalojen koostamisessa kannattaa olla tarkkana sokerin saannin kanssa, sillä lastenja nuorten suosimat välipalatuotteet voivat olla melkoisia sokeripommeja. Valitse välipaloille vähemmän lisättyä sokeria sisältäviä maitotuotteita sekä sokeroimattomia vaihtoehtoja. Maustamattomien maitotuotteiden käyttö välipalojen valmistuksessa ja niiden makeuttaminen hedelmillä tai marjoilla auttaa myös sokerin vähentämisessä.

Valmiiksi maustetuista maitotuotteista on useita vähemmän lisättyä sokeria sisältäviä valmiita välipalavaihtoehtoja koululaisille. Esimerkiksi hyvin lapsille maistuvat vähemmän lisättyä sokeria sisältävät Valio Play® välipalat. Tuoteperheestä löytyy vähemmällä sokerilla jogurtteja, jogurttivanukkaita ja mehujuomia. Hyviä välipaloja lapsille ja nuorille ovat myös uudistuneet Valio Gefilus® tuoteperheen tuotteet, vähempisokerinen Valiojogurtti® sekä sokeroimattomat Valio Lumo™ ja Valio PROfeel™ välipalat. Jos haluaa tuunata mieleisen välipalan kokonaan maustamattomasta tuotteesta, löytyy erilaisia maustamattomia välipalavaihtoehtoja erilaisista tuotetyypeistä. 

Vaihtoehtoesimerkki välipalavalinnoista

Aamupalajogurtti, tavallinen sokerimakeutettu 2 dl
(lisättyä sokeria 16 g / 2 dl)
> Valiojogurtti® 2 dl
(lisättyä sokeria 11 g)
Välipala, tavallinen sokerimakeutettu juotava jogurtti 2,5 dl
(lisättyä sokeria 18,8 g)
> Valio Gefilus® smoothie jogurttijuoma, -30 % vähemmän lisättyä sokeria 2,5 dl
(lisättyä sokeria 12,5 g / 2,5 dl)
Mehujuoma, tavallinen sokerimakeutettu 2 dl
(sokereita 20 g / 2 dl)
> Valio Hörppy mehujuoma -30 % vähemmän lisättyä sokeria 2 dl
(sokereita 13 g / 2 dl)

Välipalasta energiaa treeneihin

Paljon liikkuvilla ja urheilua harrastavilla lapsilla ja nuorilla välipalojen merkitys korostuu. Välipaloihin kannattaa panostaa, jotta verensokeri pysyy tasaisena koko päivän, ja sopiva välipala antaa lisäenergiaa ennen treenejä. Iltapäivällä tai illalla iskevä makeannälkä on hyvä pistää merkille, sillä se saattaa olla vihje siitä, ettet ole syönyt päivän aikana tarpeeksi. Sokerinen herkkuvälipala voi tuntua houkuttelevalta, mutta energian lisäksi nuori tarvitsee proteiineja ja hyviä hiilihydraatteja, joita ei sokeriherkuissa ole. Joissakin välipalatuotteissa on reilusti sokerin tuomaa energiaa mutta vain vähän hyviä ravintoaineita kehollesi – tutki tuoteselosteita ja poimi treenikassiin fiksuja tuotteita.

Näin kokoat hyvän välipalan

Välipala kannattaa koota monipuolisesti. Hyvä välipala sisältää kasviksia, hedelmiä tai marjoja, viljatuotteita sekä maitoa, lihaa tai kalaa sopivassa suhteessa. Katso vinkkejä välipalan koostamiseen >

Helppo välipala ei jää syömättä

Välipaloissa on olennaista se, että ne ovat käden ulottuvilla silloin, kun niitä tarvitaan. Tarjolla on monenlaisia helppoja ja nopeita välipaloja – helppoudella varmistetaan, että välipala ei jää syömättä. Koululaisen kannattaa sujauttaa välipala mukaan reppuun iltapäivää ajatellen tai varata välipala valmiiksi jääkaappiin, jotta se on helppo nauttia aktiivisen koulupäivän jälkeen. Helppous ei kuitenkaan tarkoita epäterveellistä. Suklaapatukoiden ja muiden sokeripitoisten välipalojen napsimista kannattaa välttää.

Valio Onni® tuotteet sopivat isommillekin lapsille

Valio Onni® tuoteperhe on jälleen laajentunut - valikoimassa nyt omat puurot yli 1-vuotiaille lapsille. Tuotteiden aito ja raikas maku syntyy kotimaisesta maidosta ja täysjyväviljasta, ilman lisäaineita.Valio Onni® tuotteet tuovat kaivattua vaihtelua lasten välipalaruokailuun. Valio Onni® jogurttivälipalat sopivat myös vanhemmille lapsille. Lisäaineettomat välipalat on helppo ottaa mukaan evääksi: korkki on helppo sulkea ja avaamattomat tuotteet säilyvät huoneenlämmössä.

Omatoiminen koululainen tekee välipalansa itse

Lasta ja nuorta voi auttaa valitsemaan oikeanlaisia välipaloja esimerkiksi valmistamalla välipalat puolivalmiiksi tai täysin valmiiksi jääkaappiin odottamaan koulupäivän päättymistä. Munakastaikinan voi tehdä aamulla kulhoon iltapäivää varten. Kinkkupurilaisen raaka-aineet voi kerätä koululaiselle valmiiksi, jolloi kokoaminen käy helposti. Raejuusto-kalkkunaleipä on mehevän herkullinen ja täyttävä välipala. Jääkaapin oveen jätetyn Smoothiereseptin huomaa varmasti. Annospakkauksissa olevat maitotuotteet on helppo napata jääkaapista mukaan harrastuksiin. Urheilevalle nuorelle sopivat erityisen hyvin Valio PROfeel® tuotteet. Helppoja mutta hyviä välipaloja on vaikka kuinka paljon – jokainen löytää varmasti suosikkinsa!

Maitotuotteista rakennusaineita kasvuikäisen luustolle

Maitotuotteet kuuluvat hyvään välipalaan. Ne sisältävät runsaasti luuston ja lihaksiston kannalta tärkeää hyvänlaatuista proteiinia, kalsiumia ja D-vitamiinia. Lapsille ja nuorille suositellaankin 5-6 desilitraa nestemäisiä maitotuotteita sekä pari viipaletta juustoa päivittäin, mikä sisältää kasvuikäisen tarvitseman kalsiumin määrän.Välipalajuomaksi kannattaa valita vähärasvaista tai rasvatonta maitoa tai piimää. Välipaloille sopivat myös jogurtti- tai rahkapohjaiset tuotteet marjojen tai hedelmien kera.

Proteiinit:
raejuustoa, rahkaa, jogurttia
maitoa tai piimää
kananmunia, juustoa, leikkeleitä

Hiilihydraatit:
puuroa
täysjyväleipää
täysjyvämuroja
mysliä

Kasvikset:
marjoja
hedelmiä
tomaattia, kurkkua,
salaattia leivälle

Rasvat:
leivälle kasviöljyä sisältävää levitettä
siemeniä ja pähkinöitä


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi