Monipuolinen ruokalista

Monipuolisesti ja helposti ratkaisuja tavalliseen arkeen

Monipuolinen ruokavalio ruokalista sisältää energiaa noin 2000 kcal päivässä. Tasapainoisessa ruokavaliossa tulisi olla oman tarpeen mukaisesti energiaa, sopivassa suhteessa energiaravintoaineita ja runsaasti kuitua sekä tärkeitä ravintoaineita.

Aterioiden koostamisessa on hyvä muistaa yksinkertainen nyrkkisääntö eli lautasmalli. Puolet lautasesta kuuluu kasviksille, neljännes pääruoalle ja viimeinen neljännes pääruoan lisänä tarjottavalle perunalle, riisille tai pastalle. Juomaksi lasillinen maitoa tai piimää ja lisukkeeksi pala leipää levitteen kera, ja lautasmallin mukainen ateria on valmis.

Tavallisessa ruokavaliossa proteiinien saantisuositus on 1,1-1,3 grammaa painokiloa kohden päivässä. Rasvojen kokonaismääräksi suositellaan 25-40 % kokonaisenergiansaannista ja hiilihydraattien 45-60 % kokonaisenergiansaannista. Ravintokuitua tulisi saada vähintään 25-35 grammaa päivässä.

Teija Penttilä
Ravitsemusasiantuntija, TtM, laillistettu ravitsemusterapeutti
Valio Oy
Avaa/sulje Maanantai Yhteensä 0 kcal

Lounas

Välipala

Päivällinen

Iltapala

Avaa/sulje Tiistai Yhteensä 0 kcal

Aamupala

Lounas

Välipala

Päivällinen

Avaa/sulje Keskiviikko Yhteensä 0 kcal

Aamupala

Lounas

Iltapala

Avaa/sulje Perjantai Yhteensä 0 kcal

Lounas

Välipala

Avaa/sulje Sunnuntai Yhteensä 0 kcal
Lähetä sähköpostiin

Ruokalistan lähetys onnistui!

Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi