Tiedätkö, mihin kaikkeen puuro taipuu? Kokeile ainakin nämä!

Näe puuro uusin silmin! Ravinteikas ja trendikäs puuro on nyt paljon enemmän kuin aamupala.

Kaurapuuro, vispipuuro ja riisipuuro ovat monelle tuttuja jo lapsuudesta. Mutta oletko maistanut suolaista puuroa? Entä kiireiset aamut pelastavaa tuorepuuroa? Poimi tästä talteen perinteiset sekä astetta modernimmat puuro-ohjeet!

Puuron tuunaaminen

Perinteikäs puuro on noussut taas arvoonsa ja kasvattanut suosiotaan niin aamupalana, välipalana, lounaana kuin jälkiruokanakin. Yleisimmin käytettyjen kaurahiutaleiden ja puuroriisin rinnalla vaihtelua tuovat ruis, hirssi, tattari, kvinoa ja ohra. Uusin villitys on kylmä tuorepuuro, jonka voi tehdä jääkaappiin jo edellisenä iltana.

Puuron tuunaamisessa vain mielikuvitus on rajana. Maustamalla puuron makeaksi, suolaiseksi tai happamaksi avautuu uusia makumaailmoja. Nesteeksi sopivat maito, vesi, mehut ja marjakeitot. Voisilmän lisäksi puuron sekaan sopii niin kaneli, kardemumma kuin vanilja. Keitetystä puurosta saa proteiinipitoisempaa lisäämällä hieman jäähtyneen puuron sekaan kananmunanvalkuaista tai rahkaa.

Vaihtelua puurolautaselle

Hedelmät, hunaja, mehukeitot, hillokkeet, jogurtit ja marjat tuovat makeutta. Paahdetuilla pähkinöillä, siemenillä, granolalla ja kuivatuilla marjoilla puuroon saadaan tekstuuria ja uudenlaista makua. Kasviksia, kuten porkkanaa, voi raastaa joukkoon.

Esimerkiksi sporttipuuron täyteläisyys tulee banaanista, rahkasta ja auringonkukansiemenistä. Kattilan pohjalle jäänyttä puuroa voi vielä hyödyntää vaikka kaura-omenasämpylöissä.

Lapsiperheiden suosikkipuurot

Puuro on edullinen ja ravinteikas aamiainen koko perheelle. Perinteinen kaurapuuro muuntuu moneen makuun. Perheen pienimmille sopii päärynäsoseella makeutettu pehmoinen päärynäkaurapuuro. Riisipuuro maittaa lapsille muulloinkin kuin jouluna. Helppo riisipuuro ei sido lieden ääreen yhtä pitkäksi ajaksi kuin perinteisellä keittotavalla valmistettu riisipuuro. Vaaleanpunainen ja kuohkea vispipuuro valmistetaan mannasuurimoista, marjoista ja marjamehusta jälkiruoaksi tai välipalaksi. Suklaapuuro ja raparperi –mansikka vispipuuro ovat myös lasten takuuvarmoja suosikkeja.

Puuron valmistus – näin onnistut

  • Suosi laakeaa kattilaa valmistettaessa puuroa liedellä. Näin keitettävä puuro pääsee paremmin hautumaan.

  • Pitkään haudutettavat puurot, kuten ohrapuuro, kannattaa hauduttaa vesihaudekattilassa, jolloin puuro ei pala niin helposti pohjaan.

  • Tyypillisesti kaurapuuro valmistetaan maitoon ja veteen. Neste kannattaa lisätä kahdessa erässä. Ensin kiehautetaan vesi kattilassa ja lisätään ohjeen mukainen määrä suolaa. Veden kiehuessa lisätään kaurahiutaleet, alennetaan lämpötilaa ja annetaan puuron hautua noin viisi minuuttia tai ohjeen mukaan. Lopuksi lisätään maito ja annetaan hautua vielä miedolla lämmöllä välillä sekoittaen kunnes puuro on pehmennyt ja sakeutunut.

  • Täyteläinen Valio täysmaito sopii hyvin puuron valmistukseen, mutta vaihtoehtoja on muitakin. Esimerkiksi omenaisen hirssipuuron nesteenä on käytetty Valio Hedelmätarha® luomuomenatäysmehua. Valio Kiehu™ maitojuoma sopii mainiosti kaikkien keitettävien puurojen pohjaksi, sillä se ei pala herkästi pohjaan.

  • Puuron voi valmistaa myös uunissa. Uunipuuro ei pala pohjaan ja se valmistuu uunissa lähes itsekseen. Voinokareilla viimeistelty luomu-uuniohrapuuro on ihanan pehmeää ja palkitsee pienellä vaivalla.

  • Mikropuuro pelastaa kiireaamut. Nopea kuituinen lempipuuro saadaan nopeasti lautaselle mikron kautta. Myös laktoositon mikromannapuuro valmistuu mikrossa kätevästi välipalaksi.

Valio Kiehu™ − helppo keittää mutta vaikea polttaa pohjaan

Valio Kiehu™ maitojuoma ei pala helposti pohjaan vaan kestää keittämisen ja kuumentamisen tavallista maitoa paremmin. Puuronystävä kiittää, sillä tämä helpottaa maitopohjaisten puurojen valmistusta!

Lue lisää
Keittiössä nyt
Tuorepuuro on helppo ja herkullinen aamiainen
Ateriat
Aamupala aloittaa päivän
Keittiössä nyt
Hyvän olon aamiainen