Fleksaus eli joustava kasvissyönti

Fleksaus on oiva keino lisätä kasvisten käyttöä. Fleksaaja voi esimerkiksi korvata osan liha-aterioista kasviperäisillä vaihtoehdoilla.

Fleksaus eli joustava kasvissyönti sopii kaikille

Kasvissyönti ja kasvisten lisääminen ruokavalioon ovat jo muutaman vuoden ajan olleet nousevia ruokatrendejä. Uudet tuotevaihtoehdot tekevätkin kasvispainotteisesta ruokailusta entistä helpompaa – ja maukkaampaa.

Vaikka kasvisruokavalio kasvattaa suosiotaan, suuri osa ihmisistä haluaa syödä edelleen myös lihaa. Uusien, herkullisten kasvisruokamahdollisuuksien ansiosta fleksaus, jossa suositaan kasviksia, mutta ei kieltäydytä lihastakaan, on yhä suositumpaa. Esimerkiksi kasvisruokapäivän tai parin viikoittaisen kasvisaterian tuominen ruokavalioon voi olla helppo muutos omaan arkeen.

Fleksaus on ensisijaisesti terveellinen ja ympäristötietoinen tapa syödä, jossa pääpaino on kasvisten osuuden lisäämisessä ja lihankulutuksen vähentämisessä. Lisäksi punaisen lihan ja etenkin prosessoitujen lihavalmisteiden vähentäminen pienentää tutkimuksien mukaan useiden sairauksien, kuten tyypin 2 diabeteksen, aivohalvauksen ja suolistosyövän, riskiä.

Kasvissyönnin termit haltuun

Kasvissyönti, kasvipohjaisten tuotteiden lisääminen ruokavalioon sekä uudet pääproteiinilähteet aterioilla ovat singahtaneet hetkessä puhutuimmiksi ruoka-aiheiksi Suomessa. Aihe on herättänyt vahvoja tunteita, mielipiteitä sekä paljon kysymyksiä. Keskustelussa on tärkeää ymmärtää, mistä kulloinkin puhutaan ja mitä ruokavaliota kukin tarkoittaa.

Tunnetko kasvissyönnin termistön?

  • Vegaani: välttää kaikkia eläinperäisiä ruokia ja ainesosia sekä muita eläinperäisiä tuotteita
  • Laktovegetaarinen ruokavalio: kasvikunnan tuotteiden lisäksi ruokavaliossa mukana maitotuotteet
  • Lakto-ovovegetaarinen ruokavalio: kasvikunnan tuotteiden lisäksi ruokavaliossa mukana maitotuotteet ja kananmuna
  • Pescovegetaarinen ruokavalio: ruokavalioon kuuluu kasvikunnan tuotteita, maitotuotteita, kanamunaa ja kalaa
  • Fleksaus: joustavaa kasvispainotteista syömistä, jossa mikään ruoka-aine ei ole kuitenkaan kiellettyä.

Huoli riittävästä ravintoaineiden saannista

Kasvikunnan tuotteisiin painottuva ruokavalio voi tuntua tavallista sekaruokavaliota syövästä vieraammalta. Mieleen voi herätä epäilys proteiinin ja muiden ravintoaineiden saannin riittävyydestä. Huoli on kuitenkin aiheeton.

Monipuolisesti koostettu fleksausruokavalio, laktovegetaarinen ja lakto-ovo-vegetaarinen ruokavalio ovat ravintosisällöiltään verrannollisia suositusten mukaiseen sekaruokavalioon, ja ne sopivat myös hyvin lapsille, raskaana oleville ja imettäville. Kaikissa näissä ruokavalioissa on yleensä mukana vähintään maitotuotteita, joista saadaan ravitsemuksellisesti laadukasta proteiinia eli riittävästi kaikkia elimistön tarvitsemia välttämättömiä aminohappoja sekä muita tärkeitä ravintoaineita, kuten esimerkiksi kalsiumia, jodia ja B12-vitamiinia.

Täysin kasvikunnan tuotteisiin pohjautuvassa vegaaniruokavaliossa proteiinin lähteinä on erilaisia kasvikunnan proteiineja, kuten palko- ja hernekasveja, täysjyväviljaa, pähkinöitä ja siemeniä. Vegaaniruokavaliota noudatettaessa tarvitaan tietotaitoa ja viitseliäisyyttä, jotta ruokavaliosta saadaan riittävästi kaikkia tarvittavia ravintoaineita. Erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota proteiinin, kalsiumin, jodin, raudan, D- ja B12-vitamiinien sekä välttämättömien aminohappojen saantiin. Monipuolisesti ja huolellisesti koostettuna vegaaniruokavalio sopii myös raskaana oleville, imettäville, lapsille ja nuorille.

Maitotuotteista makua ja runsautta kasvisruokaan

Kasvisruokaa suosivat eivät halua tehdä ruokaillessaan kompromisseja maun suhteen. Maitotuotteet tuovat kasvisruokaan myös makua ja runsautta. Esimerkiksi Valio kermainen kookos, joka on kerman, maidon ja kookosmaidon herkullinen yhdistelmä, tuo ruokiin kookoksen makua, mutta sisältää rasvaa vain 10 %. Se on huomattavasti vähemmän kuin kookosmaidon rasvapitoisuus.

Valio MiFU® maitoproteiinituotteet tarjoavat uuden tavan ja kaivattua vaihtelua kokata kasvisruokaa. Ne sisältävät runsaasti hyvälaatuista maitoproteiinia. Valio Mifu® tuotteissa on myös B12-vitamiinia, jonka riittävästä saannista on tärkeä huolehtia kasviruokavaliota noudatettaessa.

Kotitalousopettajat maistelivat Valio Mifu® jauhista

Ravitsemustiimimme tutustutti kotitalousopettajia Valio Mifu® jauhikseen Kotitalousopettajien kevätkoulutuspäivillä Tampereella.

Suurelle osalle Mifu® tuotteet olivat jo tuttuja, ja Mifu® maistui hyvin myös ensikertalaisten suussa. Makua kuvailtiin miedoksi sekä miellyttäväksi, ja erityisesti tuotteen monikäyttöisyyttä kehuttiin. Osa opettajista oli jo käyttänyt Mifu® jauhista oppilaidensa kanssa, ja nuorilta tullut palaute on ollut positiivista. Nuoret ovat nykyään kiinnostuneita uusista tuotteista ja innokkaita kokeilemaan niitä kokkauksessa.

Kyselimme kotitalousopettajilta mielenkiintoisinta mifunoitua reseptiä. Ylivoimainen voittaja annetuista reseptivaihtoehdoista oli mifunoitu nachopelti.

Trendikäs nachopelti maistuu niin nuorille kuin vanhemmillekin, ja se valmistuu helposti.

Kasvisruokavaliot
Vegaaniruokavalio
Tämä verkkopalvelu käyttää evästeitä käyttökokemuksen parantamiseen, tilastoimiseen sekä mainosten näyttämiseen. Lisätietoja ›