Suomalaiset pitävät Valiota Suomen vastuullisimpana brändinä jo 4. kerran peräkkäin pohjoismaiden laajimmassa tutkimuksessa, jossa selvitetään kansalaisten näkemyksiä tunnettujen yritysten vastuullisuudesta Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja nyt tänä vuonna myös Alankomaissa.
Kuluttajien silmissä Valion ykköseksi vastuullisuusasioissa nostavat sen suhtautuminen eläimiin ja hyvä suhde kuluttajiin. Suomalaiset arvostavat nimittäin vastuullisuuden osa-alueista eniten hyvää huolenpitoa eläimistä sekä suomalaisten raaka-aineiden käyttöä.
Sustainable Brand Index™ tutkii vuosittain kuluttajien näkemyksiä useiden satojen yritysten brändeistä; tänä vuonna tutkittiin yhteensä 837 brändiä, joista 143 Suomessa. Verkkokyselynä ja syvähaastatteluina toteutettavassa kyselyssä selvitetään 16-70 –vuotiaiden kansalaisten käsitystä siitä, miten vastuullisesti yritys toimii ympäristön suhteen, miten hyvin yritys kantaa sosiaalisen vastuunsa ja miten hyvin yritys täyttää toiminnalleen asetetut odotukset.
Jokaista tutkimukseen valittua brändiä arvioi vähintään noin 1000 henkilöä. Suomessa kyselyyn vastasi noin 8000 kuluttajaa. Tutkimukseen valitaan brändit mm. markkinaosuuden, liikevaihdon, henkilöstömäärän ja yleisen tunnettuuden perusteella.
Mikä on Sustainable Brand Index™?
Sustainable Brand Index™ on Pohjoismaiden laajin vastuullisuusnäkökohtiin keskittyvä bränditutkimus. Vuotuinen kyselytutkimus kattaa Suomen, Ruotsin, Tanskan, Norjan ja vuonna 2017 ensimmäisen kerran myös Alankomaiden isoimmat ja tunnetuimmat brändit.
Sustainable Brand Index™ toteutettiin Suomessa nyt viidennen kerran.
Sustainable Brand Index™ ‑tutkimus on perustettu Ruotsissa vuonna 2011 ja toteutettu Suomessa, Tanskassa ja Norjassa ensi kerran vuonna 2013.
Vastuullisimmiksi valittujen brändien TOP 10 Suomessa 2017:
- Valio
- Kotimaista
- S-market
- Tesla
- Fazer
- Snellman
- Myllyn Paras
- K-market
- Prisma
- K-supermarket