Hilpeä Viilis Puuhalaari!

Etsi Puuhalaarista hilpeimmät kesäpuuhat.

Kivaa kesätekemistä ulkona Sisäpuuhaa sadesäällä Automatkan ajaksi Lasten kutsuilla Viilis värityskirja

Tuunaa tästä ikioma väritystehtäväsi

Hiekkarantahippa

Piirtäkää hiekkaan suuri labyrintti tai kiemurainen rata, ja juoskaa hippaa piirtämänne alueen sisällä. Viivoja ei saa ylittää, eikä niille saa tallata!

Salapoliisi

Yksi leikkijöistä valitsee rajatulta alueelta, esimerkiksi pihapiiristä, jonkin tutun asian kuten kasvin tai vaikkapa mökin savupiipun. Muut leikkijät arvuuttelevat kysymällä erilaisia kysymyksiä. Arvuuttelija saa vastata ainoastaan kyllä tai ei.

Kaveripiilo

Erilainen piiloleikki. Yksi leikkijöistä menee valitsemaansa piiloon, muut etsivät häntä. Piiloon menneen ensimmäisenä löytänyt menee samaan piiloutujan kanssa, samoin seuraava löytäjä, ja niin edelleen, kunnes piilossa ovat kaikki etsijät. Peli vaikeutuu koko ajan, kun samaan piiloon ahtautuu lisää leikkijöitä. Viimeiseksi jääneestä etsijästä tulee seuraava piiloutuja.

Kaksi kättä, kolme jalkaa

Pelatkaa tuttuja ulkoleikkejä, kuten hippaa tai jalkapalloa, pareittain. Kukin pari sitoo esimerkiksi huivilla kaksi jalkaa yhteen (toisen oikea, toisen vasen jalka). Pitäkää toisistanne kiinni ettette kaadu – ja tässä leikissä pari saa käyttää vain uloimpia käsiä!

Hippa käskee

Leikkikää hippaa siten, että kulloinenkin kiinniottaja määrää tahdin huutamalla "Hippa käskee" ja heti perään valitsemansa etenemistavan: Hippa käskee hypitään, Hippa käskee kinkataan, ja niin edelleen. Kun kiinniottaja saa jonkun kiinni, saa uusi hippa määrätä uuden liikkumistavan.

Yllätystaidetta

Taitelkaa paperi pystysuunnassa haitariksi pienin taitoksin. Ensimmäinen piirtäjä aloittaa kuvan paperin yläreunasta ja piirtää yli useamman taitoksen. Paperi taitellaan siten, että edellisen piirtäjän kuvasta ei jää näkyviin kuin pieni osa. Seuraava piirtäjä jatkaa. Millainen kuvasta lopulta tulee? Sokkona voi leikkiä myös tarinoiden kirjoittamista – kirjoittaja jättää seuraavan näkyviin vain viimeiset sanat.

Bongailijat

Bongailkaa auton ikkunasta erivärisiä autoja niin, että kukin leikkijä bongaa omaa väriään. Kuka saa ensimmäisenä kymmenen täyteen? Voittaja saa valita, mitä seuraavaksi bongataan: automerkkejä, erivärisiä taloja tai eläimiä.

Sanajono

Ensimmäinen leikkijä sanoo yhdyssanan. Seuraava jatkaa sanomalla yhdyssanan, jonka alkuosa on edellisen sanan loppuosa: automatka – matkalippu – lipputanko ja niin edelleen.

Yhdyssanapari

Sanajonoleikin vaikeampi versio. Ensimmäinen leikkijä keksii yhdyssanaparin, jossa ensimmäisen sanan loppuosa ja toisen sanan alkuosa on sama sana. Leikkijä arvuuttelee puuttuvaa keskiosaa: auto piip piip lippu (automatka – matkalippu). Oikein arvannut saa keksiä seuraavan yhdyssanaparin. Uuden parin ei tarvitse liittyä edelliseen.

Kutsut

Leikkijät kertovat vuorotellen olleensa kutsuilla ja luettelevat, keitä kutsuilla olikaan vieraina: "Minä olin kutsuilla, joilla oli Mikko." "Minä olin kutsuilla, joilla oli Mikko ja Maija." "Minä olin kutsuilla, joilla oli Mikko, Maija ja Matti." Kukin luettelee kaikki aiemmin mainitut kutsuvieraat, ynnä yhden uuden; nimet voi valita sattumanvaraisesti. Kuinka pitkäksi vieraslista ehtii kasvaa, ennen kuin joku unohtuu pois listasta? Ketjun katkettua otetaan uusi aihe – seuraavat kutsut voivat olla vaikkapa eläinkutsut maatalossa.

Olitko tarkkana?

Yksi leikkijöistä menee toiseen huoneeseen tai sulkee silmänsä. Sillä välin muut leikkijät muuttavat jotakin itsessään: yksi avaa kengännauhat, toinen pukee kaverin silmälasit. Tehtävänä on hoksata, mikä muuttui. Arvausvuorossa ollut saa valita seuraavan arvaajan.

Kuka minä olen?

Pyytäkää jotakuta ulkopuolista, vaikka vanhempia, kirjoittamaan lapulle eri eläimiä, ja kiinnittämään laput esimerkiksi maalarinteipillä leikkijöiden selkään. Yrittäkää selvittää kyselemällä toisiltanne, mitä eläimiä olette: Olenko minä karvainen? Onko minulla siivet? Vastaus voi olla vain kyllä tai ei.

Sokkopiirtäminen

Hauska leikki, jota voi leikkiä mainiosti myös kahdestaan. Yksi leikkijöistä asettuu piirtämään esimerkiksi pöydän ääreen selkä huoneeseen päin. Toinen valitsee huoneesta jonkin esineen ja alkaa kuvailla sitä piirtäjälle: "Esine on pallon muotoinen ja sillä on yksi jalka. Toiselta puolelta lähtee pitkä häntä." Piirtäjä yrittää arvata, mitä hän piirtää. Lopputulos voi olla varsin mielikuvituksellinen!

Aakkosakrobatiaa

Kokeilkaa muodostaa kehoillanne eri kirjaimia. I-kirjain on helppo muodostaa, riittää että yksi leikkijä seisoo tikkusuorana, mutta kuinka saada aikaan muut kirjaimet?

Kärpäslätkä

Yksi leikkijöistä on kärpäslätkä, muut ovat kärpäsiä. Kärpäset muodostavat ringin, ja kärpäslätkä seisoo keskellä rinkiä silmät sidottuina, kädessään sanomalehtirulla. Kärpäset hiipivät vuorotellen koskettamaan kärpäslätkää, joka yrittää huiskia kärpäsiä sanomalehdellä. Se leikkijä, joka saa sanomalehdestä osuman, on seuraava kärpäslätkä.

Erilainen tuolileikki

Tuolileikissä asetetaan tuoleja ympyrän muotoon, istuimet ulospäin. Tuoleja on aina yksi vähemmän kuin leikkijöitä, jotka kiertävät piirissä tuoliringin ympäri musiikin tahtiin. Kun musiikki taukoaa, leikkijät istuutuvat mahdollisimman nopeasti vapaalle tuolille. Ilman tuolia jäänyt putoaa leikistä pois, ja samalla poistetaan myös yksi tuoli. Näin jatketaan, kunnes tuoleja on enää yksi, ja leikin voittaa se, joka ehtii ensin istuutua viimeiseksi jääneelle tuolille. Vanha, tuttu tuolileikki muuttuu vielä astetta jännittävämmäksi, kun leikkijöiden silmät sidotaan!

Lastenlaulukärpänen

Leikin johtajaksi sopii vaikkapa isosisko tai -veli, joka laulaa pieniä pätkiä kaikille tutuista lastenlauluista. Kuka muistaa, miten laulu jatkuu? Oikein muistaneet voivat saada pieniä palkintoja, kuten karkkeja tai tarroja.

Taiteilijan värikynät

Leikkijät ovat värikyniä, jotka asettuvat riviin. Kussakin kynässä on kaksi väriä: leikkijän paidan väri ja housujen väri. Taiteilija, tuttu aikuinen, käskee kyniään menemään laatikkoon. Kun taiteilija käskee vihreät kynät laatikkoon, menevät kyykkyyn ne leikkijät, joilla on vihreät housut. Ne leikkijät, joilla on vihreä paita, nostavat kädet ylös. Taiteilija voi käskeä myös väriä, jota ei ole ollenkaan hänen kynissään! Jos kaikki kynät tottelevat käskyä, palaavat leikkijät takaisin riviin. Tottelematon kynä putoaa leikistä pois. Kuka jää viimeiseksi?

Pitkä häntä

Leikkijät asettuvat jonoon kädet edellä olevan vyötäisillä. Jonon viimeisen vyötärölle sidotaan huivi, kaulaliina tai muu pitkä häntä. Jonon ensimmäinen lähtee jahtaamaan häntää. Jono ei saa katketa! Kun häntä on saatu kiinni, siirtyy kiinniottaja jonon perälle uudeksi hännäksi.

Taitavat temppulijat

Kullekin leikkijälle annetaan iso paperi, esimerkiksi sanomalehden sivu. Yksi leikkijöistä on leikinjohtaja, joka käskee muiden leikkijöiden tehdä erilaisia temppuja: hyppikää yhdellä jalalla, koskettakaa käsillä varpaita, tanssikaa musiikin tahtiin, ja niin edelleen. Ideana on, että kaikki temput on pystyttävä tekemään paperin päällä – jos leikkijä horjahtaa paperin ulkopuolelle, tulee hänestä seuraava leikinjohtaja. Leikkiin saa lisähaastetta, jos paperi taitetaan kahtia aina tempun vaihtuessa!

Huomio!

Poista resepti Peruuta

Huomio!

Poista viikon reseptit Peruuta
Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos