Maailma muuttuu kiihtyvällä tahdilla. Millä perustella sinä täytät oman ostoskorisi? Globaalit ruokatrendit 2021 on tiivistelmä Valion laajasta kuluttajatrendien analyysista.
Valion Consumer Insight -tiimi tutkii muutoksia ihmisten käyttäytymisessä ja päätöksenteossa. Vuosittainen kuluttajatrendien analyysimme antaa meille ymmärryksen asioista, jotka vaikuttavat ruokaan ja syömiseen − niin Suomessa kuin maailmalla.
Globaalit ruokatrendit 2021 viitekehys on tiivistelmä tästä Valion laajasta kuluttajatrendien analyysista. Kuinka nämä trendit vaikuttavat sinun tarpeisiisi ja toiveisiisi? Entä päätöksentekoon, ruokailuun ja ruoasta nauttimiseen?
Eettisen ruoan kysyntä kasvaa Mitä enemmän kuluttajat kuulevat elintarviketuotannon vaikutuksista ympäristöön, eläimiin ja yhteiskuntaan, sitä vastuullisempia valintoja he haluavat tehdä.
Ruoka ja terveys nousevina trendeinä Suoliston terveys, vastustuskyvyn vahvistaminen, pitkäikäisyys – kuluttajien kiinnostus ruoan terveys- ja hyvinvointivaikutuksiin jatkaa kasvuaan, ja ruoan ja lääkkeen välinen raja hämärtyy.
Yhä useampi kuluttaja haluaa tietää, missä ja miten ruoka on tuotettu Kuluttajat haluavat läpinäkyvää tietoa ruoan alkuperästä, historiasta ja ainesosista, ja kiinnostus maalais- ja luomutuotteita sekä yksilöllistä tuotesuunnittelua ja artesaanituotteita kohtaan kasvaa.
Ruoan on vastattava kiireisen elämäntyylin vaatimuksiin Välipaloja ja valmisaterioita – kuluttajat etsivät erilaisia tapoja säästää aikaa ja energiaa kotona, työssä ja liikkeellä ollessaan.
Ruoka kertoo elämäntavasta Eettisyys, terveys ja hyvinvointi, elämä sosiaalisessa mediassa, alkuperätietoisuus, kulttuuri ja tarinankerronta – ruoka on tapa ilmaista identiteettiä ja arvoja.
Uudet digitaaliset välineet ja alustat mahdollistavat uusia toimintatapoja Ruokavalioehdotuksia sovelluksista, inspiraatiota TikTokista ja ruoanlaitto-ohjeita YouTubesta – digitaaliset välineet ja kohtauspaikat tutustuttavat uusiin ruokiin ja ruokailutapoihin.
Viime vuonna arkemme muuttui maailmanlaajuisen pandemian myötä. Osana tämän vuoden analyysiä käsitelimme myös kattavasti koronapandemian vaikutusta kuluttajien ruokakäyttäytymiseen sekä ruokatrendien ilmenemiseen. Millaisten aiheiden merkitys kuluttajien arjessa on kasvanut ja millaisten aiheiden merkitys puolestaan hetkellisesti vähentynyt?
Merkitys kasvanut
Merkitys vähentynyt
Vaihteleva merkitys
Miten voin hyödyntää näitä trendejä? Trendeihin kannattaa tutustua avoimin mieliin: haasta omat uskomuksesi ja kysy kysymyksiä. Trendit esiintyvät harvoin yksittäisinä. Ne ovat päällekkäisiä, alueellisia, vastakkaisia ja voivat joko kasvaa, muuttua tai himmentyä. Tarkkaile ympäristöäsi ja mieti, kuinka trendit vaikuttavat ihmisten tarpeisiin ja toiveisiin, päätöksentekoon, ruokailuun ja ruoasta nauttimiseen.
Valion omat kuluttajatutkimuksen ammattilaiset ovat tehneet trendianalyysin yhdessä kansainvälisten asiantuntijoiden kanssa. He ovat taustoiltaan muun muassa elintarvike- ja ravitsemustieteilijöitä, kuluttajatutkijoita ja kauppatieteilijöitä. Taustatyössä on käytetty laajasti eri lähteitä.
Valion kuluttajatrendianalyysin päälähteet: Mintel, Euromonitor, SITRA, New Nutrition Business, Trendhunter, Food & Friends Trendspotting, YouGov Nordic Food and Health, Valio Consumer Insight omat tutkimukset