Kevin Deegan tiimeineen tietää, mitä suomalaiset odottavat tulevaisuuden ruualta – ja jalostaa datasta näkemystä

Mikä ohjaa ihmisten ostopäätöksiä ruokahyllyllä? Miten kulutustottumusten muutoksia ennakoidaan? Elintarviketieteiden tohtori Kevin Deegan vetää Valion Consumer Insights -tiimiä. Hänen työtään on tuoda kuluttajan ääni kuuluviin kaikessa, mitä Valiolla tehdään.

Monenlaiset trendit vaikuttavat ruokavalintoihimme. Ruoka on paitsi nautintoa ja ravintoa, myös osa identiteettiämme, eettinen tai ympäristövalinta, helppo ja nopea arjen ratkaisu, terveyttä vaaliva teko tai kokeilunhalua ja uutuuden viehätystä.

“Globaalit megatrendit vaikuttavat ihmisten päivittäisiin ruokavalintoihin. Omassa trendiraportissamme määrittelimme kuusi megatrendiä, jotka vaikuttavat toimintaamme: terveys & hyvinvointi, helppous 2.0, ympäristö & eettisyys, kokemukset ennen kaikkea, ruoka ja itseilmaisu sekä uusi luottamus. Ruokateollisuudessa investoidaan tänä päivänä paljon datan keräämiseen ja analysointiin, mutta miten siitä saadaan ymmärrettävää tietoa päätöksenteon tueksi? Johtoryhmän jäsenten ei tarvitse tietää kaikkia yksityiskohtia, mutta heidän on osattava tehdä oikeita päätöksiä tulevaisuuden varalle. Consumer Insight -tiimissä jalostamme datasta ymmärrettävää tietoa, jonka perusteella Valio esimerkiksi tuo markkinoille uusia tuotteita”, Kevin Deegan kuvailee.

Kuluttajaymmärryksen tutkijan paras taito on tarinankerronta

Kevin kutsuu dataa sanoiksi, ja ymmärrys (insight) on hänen mukaansa tarinoita. Maailma on täynnä sanoja ja numeroita, mutta merkityksellisiä niistä tulee silloin, kun ymmärrämme ne tarinan muodossa.

“Meidän tehtävämme on koota hajallaan olevista sanoista ja numeroista tarina, joka auttaa ymmärtämään, mitä ympärillämme tapahtuu ja mitä kuluttajat haluavat ja tarvitsevat. Se ohjaa meitä oikeisiin päätöksiin.”

Kevin kertoo esimerkin Valion kaurapohjaisen Oddlygood® tuoteperheen taustalta. Tuotteen lanseerausta edelsi huolellinen perehtyminen kasvipohjaisten tuotteiden markkinaan, useat kuluttajatutkimukset ja -haastattelut sekä tarkka analyysi.

“Tutkimusten myötä oivalsimme, että 93 prosenttia kasvipohjaisia juomia ja välipaloja syövistä ihmisistä käyttää tuotteita arjessaan rinnakkain maitopohjaisten tuotteiden kanssa. Tämä ymmärrys rohkaisi meitä lanseeraamaan oman kaurapohjaisen tuoteperheemme vuonna 2018”, Kevin kertoo.

Tulevaisuuden ruuan tutkijalta on pakko kysyä, millaista ruokaa me sitten syömme 10 vuoden kuluttua.

“Ihmiset tulevat yhä vaativammiksi, sillä valinnan mahdollisuuksia on enemmän kuin koskaan ennen, ja se on hyvä asia. Uskon, että yksilölliset ruokavalinnat, vain minulle suunniteltu ruoka on kasvussa. Siksi teemme kiinteästi yhteistyötä kuluttajien kanssa, sillä vain heitä kuuntelemalla ja osallistamalla voi pärjätä. Vaikka teknologia kehittyy ja kulutustrendit muuttuvat, on maku edelleen tärkein ostokriteeri. Siitä emme tingi nyt, emmekä tulevaisuudessa”, Kevin summaa.

Politiikat ja Code of Conduct
Koronakriisi Valiojengin silmin
Anna Jalas-Karjalainen
Trendikartta 2020 − mihin olemme matkalla?
Tämä verkkopalvelu käyttää evästeitä käyttökokemuksen parantamiseen, tilastoimiseen sekä mainosten näyttämiseen.Lisätietoja ›