Monipuolista markkinointia oppimassa

Valio on mukana uudenlaisessa, viiden toimijan yhteisessä Next Gen Marketing Trainee -ohjelmassa. Ideana on, että ohjelman traineista kasvaa markkinoinnin moniottelijoita, jotka hallitsevat alan niin yritysten kuin markkinointitoimistojen näkökulmasta. Valion ensimmäiset Next Gen -traineet Ina Viljanen ja Pauliina Määttä ovat perehtyneet harjoittelunsa aikana etenkin vastuullisuuteen.

Uudenlainen ohjelma toteutetaan yhteistyönä

Tänä vuonna kuusi markkinoinnin opiskelijaa sai ainutlaatuisen tilaisuuden, kun Valio, Alko, Paulig, Salomaa Group ja Aalto University Executive Education käynnistivät yhdessä uudenlaisen trainee-ohjelman. Vuoden kestävään ohjelmaan kuuluu kolme työskentelyjaksoa, joista kaksi tehdään Valiolla, Alkolla tai Pauligilla ja yksi Salomaa Groupin mediatoimisto Dagmarilla ja markkinointitoimisto SEK:illä. Yrityksissä työskentelyn lisäksi ohjelmaan kuuluu koulutusta ja valmennusta Aalto EE:n toimesta.

– Markkinointi muuttuu jatkuvasti yhä monipuolisemmaksi ja -kanavaisemmaksi. On hienoa, että voimme olla mukana kasvattamassa uudenlaisen toimintaympäristön hallitsevia tulevaisuuden markkinointiosaajia, traineiden ohjaajana toiminut Valion markkinointipäällikkö Tuula Hietanen sanoo.

Valion koko toiminta tutuksi

Valion ensimmäiset Next Gen -traineet ovat markkinoinnin opiskelijat Ina Viljanen ja Pauliina Määttä. Neljän kuukauden työskentelyjakson aikana Inan ja Pauliinan pääasiallinen tehtävä on ollut oma, vastuullisuuteen liittyvä markkinointiprojekti. Samalla he ovat saaneet kattavan läpileikkauksen Valioon perehdytysten ja toiminnan eri osa-alueisiin liittyvien työprojektien kautta.

– On ollut yllättävää nähdä, miten paljon kulissien takana tapahtuu. Valio yrityksenä hahmottuu ihan eri tavalla, kun on päässyt tutustumaan koko tuotantoketjuun aina alkutuotannosta tehtaalle ja mainoskuvauksiin asti, Pauliina ja Ina pohtivat.

Perehtymisen lisäksi neljään kuukauteen on kuulunut paljon ideointia, presentointia ja ajatustenvaihtoa. Pauliina ja Ina ovat työstäneet omaa vastuullisuusprojektiaan yhdessä valiolaisista koostuvan projektiryhmän kanssa. Tavoitteena on ollut kehittää tapaa, jolla Valio viestii vastuullisuudestaan milleniaaleille.

– Oman projektin kanssa työskentely on ollut mielenkiintoista ja palkitsevaa. Olemme päässet yhdistämään omaa osaamistamme ja kaikkea Valiosta oppimaamme uudenlaiseksi konseptiksi. Samalla projektinjohto- ja esiintymistaidot ovat kehittyneet, Pauliina ja Ina kertovat.

"Valio yrityksenä hahmottuu ihan eri tavalla, kun on päässyt tutustumaan koko tuotantoketjuun aina alkutuotannosta tehtaalle ja mainoskuvauksiin asti."

Syksy tuo uudet traineet

Seuraavaksi Inalla ja Pauliinalla on edessään kuukauden kesäloma. Elokuussa alkaa seuraava työskentelyjakso uudessa yrityksessä.

– Valio oli mahtava paikka aloittaa trainee-ohjelma. Meidät on otettu tosi hyvin vastaan ja perehtyminen oli suunniteltu hyvin. Täällä olisi jatkanut mielellään pidempäänkin, mutta tietysti odotamme innolla myös seuraavia työskentelyjaksoja, Ina ja Pauliina kehuvat.

Valio saa puolestaan syksyllä uudet Next Gen -traineet. Edessä on jälleen paljon oppimista puolin ja toisin.

– Traineet oppivat paljon meillä ollessaan, mutta yhtä lailla me opimme uutta heiltä. On aina virkistävää, kun joku tarkastelee asioita uudesta näkökulmasta ja haastaa vanhoja tekemisen tapoja, Tuula Hietanen sanoo.


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi